Gå til innhold
  • Bli medlem

Fischer E109


Larshestdahl

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kjøpte er par i fjor (Tour) som jeg er meget fornøyd med. Veldig bra som allround ski i fjellet, både bortover, oppover og nedover. Sammenlignet med standard fjellski har de styrken sin i nedoverbakkene med mykt spenn og bra innsving. I tillegg har de stor bredde men likevel relativt lette. Gåspennet lider jo jo litt så festesmøringen vil forsvinne lettere ved hardt føre. Ikke spesialisten for de store viddevandringene og for rene topptur men utmerket til lange turer i fjellheimen samtidig som man kan more seg i nedoverbakkene.

Selv bruker jeg dem med Rottefella M98 og ScarpaT4.

Har aldri brukt crown. Crown har vel styrken sin ved 0C+ føre men ellers går det utover glien. Og gli og topptur hører sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mattings her på forum hadde prøvd ulike ski i en gammel (ski) -tråd her og synspunktene hans fikk meg til å kjøpe ski = fischer 109 i en kort utgave = kroppshøyden min dvs. 190 cm.

Og i smørefri crown modellen! På påsketuren var jeg klart den som hadde minnst problemer med med føret! Klabbet litt, men var bare å børste/skrape snø/is bort og smøre med flytendes glider overallt.

De anndre hadde klabber på størrelse med Jostedalsbreen under skia! (Vel - ca. 10 cm er vel max. klabbe førenn den brekker av likevel!)

Gliet er nok dårlegere enn smøreski, men gli med tursekk eller pulk er heller lite å skryte av uansett.

Bratt opover med pulken bruker jeg hel-feller likevel.

Fischer 109 er for brei til å gå i oppkjørte løiper!!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes skia spiser smurning, spesielt med oppakning. Bortsett fra de, er de lette og har gode svingegenskaper. Jeg har med smøreflate, og vil egentlig ikke anbefale smørefrie. topptur=feller

Skia er myke, så vær forsiktig med å kjøpe korte. For optimale kjøreegenskaper, vil dette kanskje lønne seg. Men for å ha ei som bærer litt, ville jeg ha kjøpt "normal" lengde.

Finn deg også ei lita plate (1cm eller noe) som gjør at bindingen kommer litt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Fischer 109 (og S-bound) har som mange fjellski ikke dobbeltspenn eller smørelomme - av hensyn til utfor egenskapene - så de spiser smurning på samme måten,som mine anndre og lenger Tua fjellski, særlig med sekk på.

Derfor valgte jeg smørefri denne gangen! På tur i Marka -uten sekk- subber de også i snøen og er trege! Og 109 går ikke i løipe!

Åsnes Nansen blir vel det samme!?

Ellers er det fjellski med smørelomme, som kan vurderes fx. de smalere Åsnes Rago = Fischer 99??

Mange skryter av Åsnes? og sjekk fabriksutsalget deres! Gunstige priser på ski med ørsmå lakkfeil. Kjøpte siste år markaski derfra særs rimeligt!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.