Gå til innhold
  • Bli medlem

Labrador og jakt


kymy

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en labrador på 2,5 år som viser gode takter på småviltjakt, jeg har skutt noen orrfugl som han har funnet og han leter opp rype og hare, uten at jeg har fått skutt noen av disse artene ved hans hjelp.

Problemet er at han er veldig ivrig og det er vanskelig å få han til å begrense søket i skyteavstand for meg, de gangene det har blitt full klaff har han støkket ut fugl på nært hold, og jeg har etterhvert lært meg å skille mellom skikkelig varmt spor og gammelt spor. Han har en egen måte å logre på når han får los og selvfølgelig blir han enda ivrigere..Og han apporterer vilt uten problemer, som jo er det som denne hunderasen er tiltenkt å gjøre.Han varsler heller ikke i form av gjøing eller lyd på andre måter

Jeg har ham løs under jakten og han er lydig slik at jeg får ham til å vente på meg og han kommer inn uten problemer, han har aldri stukket av i skogen selv ved rykende ferske spor av vilt, som han har god kjennskap til, også hjortevilt.

Men er det noen som har et tips for hvordan jeg skal roe ham ned, det virker som han mister litt av piffen dersom jeg maser for mye på ham ute i terrenget.

Eventuelt tips om littratur om emnet for ikke stående hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette minnet meg veldig på en border-collie tispe jeg hadde med meg ofte på jakt tidligere. Det er jo egentlig ikke en jakthund i det hele tatt. Men den fungerte etterhvert bedre og bedre på rypejakt, bare ved hjelp av erfaring den selv opparbeidet seg. I starten syntes hunden at det var veldig moro, både det å være med på turen og det å få tak i viltet, og den skjønte veldig mye etterhvert. Så det ble bare bedre og bedre. Men alt gikk jo ikke på skinner.

Men er jo godt utgangspunkt når du har en ivrig hund. Kan hende den skjønner mere etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ann å håpe på det, men målet var at jeg kunne prege han nå før han bare går i veien.

Jeg har jo erfart at han har berget livet til noen fugl som har lagt midt i min rute, både rype og orrhane. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.