Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjeddefiske 07.10.2007 - undervurdert underholdning!


eaa

Anbefalte innlegg

Slenger inn noen bilder fra dagens gjeddefiske.

Flott oktobervær, men med noe tiltagende nordvestlig vind utover ettermiddagen. Det ødela eftasøkta,

idet bettet som regel dabber sterkt av eller endog dør helt ut helt med vind mellom vest og nord i dette vassdraget.

Men vi er godt kjente på vannet, etter 15 år med slik glitrende oktober-underholdning!

Så vi har jo et og annet triks oppi ermet likevel...

Vår største fisk her til nå er 11,1 kg, beste dagsfangst er 43 stk (m/ 61 fiskekontakter). Det utgjør en del kilo med slik fisk!

Og det er på høsten gjedda er fin - hard, tung og grønn som ei magnumflaske. Velgjødd og rund etter en lang sommer.

Ikke en slik slapp, slimete og slunken vårgjedde, som sårete og utgytt blir skrytt opp i alskens fiskeblader.

Og den er mye sprekere nå også, rett trivselstemperatur i vannet i disse dager.

Nei, medium september til ultimo oktober, det er gjeddetid.

Det ble 19 i tallet i dag, en tur litt under middels (som sagt grunnet en spak eftasøkt).

Hvor sa du?

Hehe, si det - men det ligger på flatbygdene et sted! 8)

Hvor store sa du?

Joa, skapelige disse, men de ligger et par-tre nummer etter de største... 8)

post-51-13347449942_thumb.jpg

post-51-133474499433_thumb.jpg

post-51-133474499443_thumb.jpg

post-51-133474499454_thumb.jpg

post-51-133474499465_thumb.jpg

post-51-133474499478_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin fangst og fine høstfarger, men et lite tips: slipp heller ut de største individene.

Storgjeddebestandene på østlandet er under hardt press, så det oppfordres generelt til å sette disse ut igjen.

De har verdifulle gener, og stor fisk inneholder mer miljøgifter.

Gamlingene er heller ikke like gode som matfisk... Så ikke ut som dere hadde sultet om de hadde levd videre 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedder som er større enn 3 kg bør settes ut igjen. Det er fordi at den store gjedda tar mye smågjedde og derfor er med på å tynne ut bestanden av sine egne.

Pussig konklusjon. 3 kilos gjedde er ikke svære saken.

Dette vannet ser såpass stort ut at det nok tåler en slik beskattning. Dessuten snakker vi om GJEDDE her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De man får har man fått, skal man fiske for å sette ut blir det feil i mine ører. :P

Enig.

Hvis vassdraget ikke tåler en regulert grad av fritidsrettet stangfiske, bør man heller helt avstå fra å fiske der.

Å fiske for deretter å sette fisken tilbake er meningsløst, det er unødig pining av levende vesner.

Skal det jaktes eller fiskes, så bør fangsten utnyttes til mat - ellers blir det uetisk, etter min mening.

Så vedr. fiske er jeg ikke tilhenger av "catch and release" - men "catch and freeze"!

Hva hvis man skulle overføre en slik praksis til jakt?

Ingen som løper rundt og skyter på rådyra med gummikuler, er det vel? :lol:

Synes jeg ser avisoverskriftene da..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi, voksen fisk du har dradd deg her!

Jeg var imidlertid vitne til en sørgelig praksis på min tur til Enare tidligere i høst. Vi padlet inn i et område som så helt perfekt ut for gjeddefiske, og jeg tenkte at får jeg ikke gjedde her, så får jeg det aldri. Jeg fikk nå heller ingen gjedde, for jeg mista lysten på hele gjeddefisket da jeg så at det hadde vært folk her før meg som hadde fisket opp flere flotte gjedder og bare kastet dem ifra seg på land og i vannet. Uhørt! Hvem er det som gjør sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er å fiske det man spiser, uansett str. Spiser man ikke alt så er det bedre å sette de ut igjen hvis de er uten skader. Det er slettes ikke pent å dra mange fisker på land for deretter å bare hive de ifra seg.

Men dette kommer jo ann på hvilke vassdrag det er også. F.eks. er det et godt ørretvann og du får harr på kroken så er det bedre å knekke nakken enn å sette de ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er å fiske det man spiser...

Hehe, det kan jo bli vanskelig med en del ting... :wink:

Du mener vel heller å spise det man fisker?

F.eks. er det et godt ørretvann og du får harr på kroken så er det bedre å knekke nakken enn å sette de ut igjen.

Tja, er ikke så sikker på det. Synes harren er en flott fisk. Egentlig er det vel kun utfisking ved overbefolkning eller uønsket spredningsfare

som rettferdigjør en slik type desimering. Eller til nød for "vedlikehold" av rent kultiverte vann med kunstig utsatte bestander.

Å bare kaste fin villfisk av matstørrelse kun fordi man helst ville hatt noe annet, er ikke god fiskeskikk, ei heller god etikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det kan jo bli vanskelig med en del ting... :D

Du mener vel heller å spise det man fisker?

Tja, er ikke så sikker på det. Synes harren er en flott fisk. Egentlig er det vel kun utfisking ved overbefolkning eller uønsket spredningsfare

som rettferdigjør en slik type desimering. Eller til nød for "vedlikehold" av rent kultiverte vann med kunstig utsatte bestander.

Å bare kaste fin villfisk av matstørrelse kun fordi man helst ville hatt noe annet, er ikke god fiskeskikk, ei heller god etikk.

Jaja, jeg har da mine skrivefeil her og der :)

Når et rent ørretvann får spredning av harr så er det vel greit å prøve å fiske ut harren. I slike vann er det jo ikke ønskelig at harr skal få overhånd, for å si det på en kort måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT:

Om dette er sant, er nå en annen ting, men om det har skjedd er det ikke uforståelig. :)

Hørte om en kar i Repparfjord elva som hadde dratt seg en bra laks, slått den i hode og lagt den på en stein...

Han skulle jo feire den fine fisken med klepperen, og de skulle ta seg en knert. Da fant laksen ut at den skulle bruke sin site mulighet til å gjøre et byks... Den havnet i elva og fisken forsvant med strømmen :lol:

Et skikkelig eksempel på "Catch 'kill' and release"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.