Gå til innhold
  • Bli medlem

Slovakia på skitur?!?!?!


Anbefalte innlegg

Hei:)

I vinteren som var valgte jeg og en kompis skikjøring i Polen (Zakopane/Kasprovy wierch) fremfor da langt mer snøfattige alpene.

Zakopane var veldig ålreit, mye snø, lite skikjørere utenfor løypene, og mye pudder. Billig og trivelig. (laaang heiskø..)

I år står jeg mellom Val Thorens som jeg aldri har vært før, eller Jasnà i Slovakia som jeg heller aldri har vært før.

For min del er det følgende fordeler og ulemper:

Val Thorens:

+ Du har hele turen i lommen etter totalt 4 museklikk og litt informasjonsutfylling.

+ Velkjent sted, lett å finne ut hva det generelle inntrykket av stedet er

+ MYE skimuligheter

- Pris: 9500,- for 7 døgn: fly, hotell og heiskort. Generelt høøøyt prisnivå.

- Fare for mye turister utenfor løypene

- Stor snø-usikkerhet grunnet fjorårets vinter

Jasnà:

+ Pris: 4500,- for 7 døgn: fly, hotell og heiskort. Generelt laaavt prisnivå.

+ Mye snø

+ Lite turister utenfor løypene

- Du må finne ut av og bestille alt selv (på slovakiske nettsider...)

- Stor uvisshet rundt nytt sted, grunnet vanskelig å finne folk med erfaringer fra stedet

- Komplisert logistikk

Spørsmålene er:

1. Er det noen som har vært i ett av eller begge stedene, og har noen meninger?

2. Noen som kan anbefale billig overnatting i Jasna?

3. har noen en eller annen mening eller kommentar som kan være nyttig i valgprosessen?

takk

magnus

post-1518-133474499407_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har mest erfaring fra zakopane, og synes det er et bra sted. Vært i den slovakiske delen av tatrafjellene kun på "sommerstid", men jeg likte det jeg så. Kommer til å dra dit selv i vinter.

Anbefaler deg å dra litt lenger nord. Jasna ligger på "feil" side av dalen der. Dra heller mot de små landsbyene som grenser mot de store tatrafjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tre-fire uker i Jasna i 06 sesongen.

Slovakia er et knall-land, men bortsett fra siste uka uka hadde vi ganske dårlige snøforhold.

Det er to skisentere der. Jasna og chopok.

De er på to sider av det samme fjellet. Men smart som de er der nede stopper heisene 3-400m fra toppen på begge sider så man må gå over. Chopok er å anbefale pga først og fremst lite køer.

I jasna er det mye laaaange og treige køer.. tempoet på alt er utrolig lavt..

Det som børe tale for jasna er først og fremst de utrolig lave levekostnadene i slovakia.

Standaren er høy og prisene lav.

Spør i vei vist det er noe du lurer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:)

Såvidt jeg klarer å lete meg frem til så er det to hovedskisteder. På kartet kalles disse Chopok north og Chopok South. Er et av disse det du omtaler som Jasna? Det ser slik ut ihvertfall. se linker.

Nord:

http://www.sielok.hu/images/siterkepek/jasna.jpg

Sør:

http://www.sielok.hu/images/siterkepek/chopok.jpg

Videre lurer jeg på:

Har du noe kjennskap til Sverma Hotel? (Det ligger 400 meter høyre for Otupne-trekket på Nord-kartet.)

Er det bra offpistemuligheter der hvis gode snøforhold? Mye trafikk utenfor løypene? Har du tilfeldigvis også vært i Kasprovy wierch i Zakopane (Polen)? Isåfall, hvordan er jasna i forhold? både skianleggsmessig, prismessig, og generelt?

takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

north er vel det jeg kaller jasna ja..

Ligger mye hoteller på nordsiden.

Vi leide et hus i byen da vi var der, men skal du bare være en uke kan det være like greit å bo oppe ved heisen sikkert..

Nei har ikke vært i zakopane, men går mye i det samme tror jeg. Kjenner flere som har vært der. Med lange køre, lave priser.. Men høyere priser enn i slovakia.

Ja ved snøfall kan man kjøre mye bra i jasna og chopok. Det er veldig alpine fjell, men man må være villig til å gå en god del.

Kan jo nevne at det holdes en redbull freeride her vært år så lenge det er snø nok.. Så er ikke fjellene det står på..

Kan si med ganske stor sikkerthet at det ikke er noe skisenter som er verdt å snakke om lenger nord enn jasna før man er i polen. Er man ute etter toppturer kan man sikkert finne mye fint.

Er ikke mye trafikk utenfor løypene i det hele tatt..

90% av de som er på skiferie der er russere..

Kan bla nevne at en øl ute koster ca 6kr og en drink 15kr i Liptovsky mikulas. Noe dyrere på hotellene oppe ved heisene. Så det er overkommelige priser... om du skulle bli tørst mener jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Val Thorens:

+ Du har hele turen i lommen etter totalt 4 museklikk og litt informasjonsutfylling.

+ Velkjent sted, lett å finne ut hva det generelle inntrykket av stedet er

+ MYE skimuligheter

- Pris: 9500,- for 7 døgn: fly, hotell og heiskort. Generelt høøøyt prisnivå.

- Fare for mye turister utenfor løypene

- Stor snø-usikkerhet grunnet fjorårets vinter

Jeg har vel ikke så mye å bidra med her, men jeg har vært i Val Thorens og det er et kjempeflott sted for kjøring på ski i preparerte løyper og off-piste med MYE skimuligheter. Det er vel ingen "Fare" for mye turister utenfor løypene; det er garantert mye folk utenfor løypene der og du bør ta tidlig frokost for å få kjørt noe bra pudder.

Stedet ligger fra 2300 moh. Jeg skjønner ikke at det skal være snø-usikkert. Ulempen med stedet er vel tvert om at hvis du reiser i januar risikerer du mye dårlig vær og streng kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.