Gå til innhold
  • Bli medlem

Honstadknykjen 1073 moh 5. oktober 2007


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Vakkert, vakkert idag! Stille, sol og sikt over alle blåner! Det var disig, men en så alt for det. Tørrt og fint i fjellet, men våte og suuugende myrer. 14 km, 9 timers tur fra Hallan ovom Skei i Surndal.

Bildet er fra toppen over hua på en surndaling og ut Kvanne mot fjorden.

post-511-133474499301_thumb.jpg

post-511-133474499345_thumb.jpg

post-511-133474499352_thumb.jpg

post-511-1334744994_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du var på Honstadknykjen på fredag...

Fredag, som var en flott dag, var jeg dessverre opptatt. Lørdagen var mer skyet, men jeg kom meg da på tur til slutt likevel. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg på Honstadknykjen, men da jeg kom frem til det stedet i Vinddøldalen som du pleier å starte fra tenkte jeg at jeg ikke gadd å gå gjennom så mye tett skog for å komme opp på snaufjellet. Jeg kjørte videre inn i dalen, og ble spent på å se hele, så jeg stoppet ikke før jeg var kommet frem til bommen. Der kastet jeg lange blikk mot Fruhøtta, men det var allerede blitt ganske langt på dag, så jeg slo det fra meg. I stedet ble det en liten tur opp på Tindfjellet. Ikke akkurat den staseligste toppen i området, dette, men kanskje en vel så god utsiktstopp som Knykjen?

Uansett, neste gang skal jeg ha med meg sykkelen bakpå bilen, og da skal jeg opp på Fruhøtta! Det tok bare 1 time og 40 minutter å kjøre fra bommen midt i Vinddøldalen tilbake til Trondheim, så dette er jo nesten å regne som "bymark". ;)

post-436-133474499395_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Så du var på Honstadknykjen på fredag...

Har nettopp knattra ut et bilde av Blånebba fra fredagen med Blånebbstien påmerket, mest for å hisse deg opp til fjelltur ;)

Ikke så langt denne heller, 7-9 timer avhengig av farten din, men det spørs nå da, om den blir med kvit enn blå ...

Fruhøtta er en vakker 2 mils / 6-7 timers tur, men gjør det på rett måte, ikke forvill deg inn i krattskogen på sørsida av Eiterdalen, gå den raske seterstien til Eiterdalssetrin, kryss elva og ta så rett opp Fruhøttbekken (på venstre sida) og kryss bekken oppå som jeg gjorde.

Det ser ut som "normalveien" iflg hr. Gjeldnes til Sula er på baksida oppom Litjbotn. Det skal jeg prøve neste år, men jeg vil innstendig be deg prøve den Sulstien; start ved veis ende ved den nye demningen oppom Nordvik, kryss opp til Suloppkomme, opp merka stien til Ytre Sula, en tørr og lettgått bratt sti på 3 timer. Dermed har du bra med tid til å gå ned skaret og så opp på Indre, hr. Gjeldnes forteller at han "runder litt" for å unngå det verste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her med oversiktskartet mitt over Trollheimen og blir full av gode idéer...

Jeg ser det er merket av en bomvei som går fra Storli i Storlidalen og videre vestover helt inn til vann 756 og så nordover helt opp til der Toåa renner ut fra vann 745!

Er denne veien sykl-bar med en alminnelig hybridsykkel? Og det bringer meg videre til neste spørsmål...er det noen reelle vanskeligheter med å komme seg opp på høyeste punkt på Kringlehø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Jeg sitter her med oversiktskartet mitt over Trollheimen og blir full av gode idéer...

Jeg ser det er merket av en bomvei som går fra Storli i Storlidalen og videre vestover helt inn til vann 756 og så nordover helt opp til der Toåa renner ut fra vann 745!

Er denne veien sykl-bar med en alminnelig hybridsykkel? Og det bringer meg videre til neste spørsmål...er det noen reelle vanskeligheter med å komme seg opp på høyeste punkt på Kringlehø?

Du å du !

Tenker du deg den veien, da ville jeg blitt glad! Denne veien innover har jeg tenkt mange ganger å sykle, for å nå Tohatten og Kringlehøa.

Dette er en fin sykkelvei ja, her freser det mye Oppdalinger innover, gjerne med vanlige sykler!

Kringlehøa er relativt lett, såpass at tom høydeskrekke meg har den på lista.

Ønsker du nærmere detaljer om rutevalgene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ruten til topps på Kringlehø sier seg vel selv når man først vet at det ikke er direkte livsfarlig der oppe. Og Tohatten ser grei ut på kartet, tenkte litt på å ta denne på ski i vinter en gang.

Legger ut turrapport om det blir tur i høst, men nå skal jeg på jakt i Rendalen en ukes tid, og så blir det mye jobbing fremover (jepp, selv studenter har litt å gjøre av og til). :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Neida, ruten til topps på Kringlehø sier seg vel selv når man først vet at det ikke er direkte livsfarlig der oppe. Og Tohatten ser grei ut på kartet, tenkte litt på å ta denne på ski i vinter en gang.

Legger ut turrapport om det blir tur i høst, men nå skal jeg på jakt i Rendalen en ukes tid, og så blir det mye jobbing fremover (jepp, selv studenter har litt å gjøre av og til). :lol:

Kan du svinge oppom Rendalssølen mens du er der og gi oss en ørliten turrapport ?

:lol:

post-511-13347450026_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Så du var på Honstadknykjen på fredag...

Fredag, som var en flott dag, var jeg dessverre opptatt. Lørdagen var mer skyet, men jeg kom meg da på tur til slutt likevel. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg på Honstadknykjen, men da jeg kom frem til det stedet i Vinddøldalen som du pleier å starte fra tenkte jeg at jeg ikke gadd å gå gjennom så mye tett skog for å komme opp på snaufjellet. Jeg kjørte videre inn i dalen, og ble spent på å se hele, så jeg stoppet ikke før jeg var kommet frem til bommen. Der kastet jeg lange blikk mot Fruhøtta, men det var allerede blitt ganske langt på dag, så jeg slo det fra meg. I stedet ble det en liten tur opp på Tindfjellet. Ikke akkurat den staseligste toppen i området, dette, men kanskje en vel så god utsiktstopp som Knykjen?

Uansett, neste gang skal jeg ha med meg sykkelen bakpå bilen, og da skal jeg opp på Fruhøtta! Det tok bare 1 time og 40 minutter å kjøre fra bommen midt i Vinddøldalen tilbake til Trondheim, så dette er jo nesten å regne som "bymark". 8)

Hvilke elv renner nede i dalen der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Hvilke elv renner nede i dalen der?

Knykjen ?

Surna!

Fruhøtta ?

Eitra!

Vindøldalen ?

Vinddøla !

Mye vatn på Nordmør og mye fisk !

post-511-133474502026_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Vindøla så da fin ut :D Jeg er lite kjent på Nordmøre og noen tips på fine flueelver tar jeg gerne imot :shock:

Sorry for litt avporing...

Surna er jo en av de riktig gilde lakseelver da!

Ellers er vel de jeg nevnte gode fjellfiskeelver, det brukes vel flue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.