Gå til innhold
  • Bli medlem

Poncho (Innkjøp av poncho)


janholgersen

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å investere i en regn poncho som jeg skal bruke på fjellturer. Det jeg lurer på er om ponchoene som selges er store nok til at de kan trekkes over meg og sekken (90 liter) når jeg går? Jeg har jo et regntrekk til sekken fra før, men det fungerer så veldig dårlig syns jeg. Noen som har no erfaring med dette? Evt. hvor jeg kan få kjøpt en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert jerven fjellduk? Da får du et hav av andre bruksområder i tillegg. (Vindsekk, leskjerm, kano/skiseil, picknickunderlag, +++ )

Jeg har prøvd dette en gang, i yr og lett sipregn, høy luftfuktighet og etter mitt skjønn altfor varmt og fuktig til å være i Norge (ca. 20 grader?, og KLAMT). Alt for klamt til å gå med regntøy (som forresten lå igjen hjemme, jeg skulle teste fjellduken!), og alt for vått til å gå med kun anorakk. Goretex hadde jeg ikke hørt om, men det ville nok vært klamt det og, under disse forholdene. Synes det funket greit, men trass i suksessen har jeg aldri blitt noen ivrig ponchogjenger. Men jeg tror nok du kan bli fornøyd med f.eks. en uforet fjellduk orginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Du finne mange ulike poncho'er og fjell duker!

Jeg syns det er en fordel om den har flere bruksområder. Det har fx. US army poncho, som også har vært brukt i flere europeiske natolander, men ikke Norge? Derfor er den kanskje vanskeleg å få tak i i norske Army-butikker??

Den er så stor over armene, at ermer ikke trengs med minndre du har gorilla armer! Den har forsterket hul langs alle kanter og i hjørner og kan brukes til gapahuk/tarp og underlag i fortelt og pressening bit. Den er kneppet på kortsiden som poncho med trykkknapper og går alltså ut til hånden på "normal mann".

Den kan kneppes på langsiden, så blir den en knapp 2 m lang hylse, som går an å bruke som tett soveposetrekk - men gir kondens! Vurder om regn eller kondensen er verst!

1 poncho kan vha en pinne/vandrestav og noen plukker bli et lite telt; 2 kan kneppes sammen til større telt (svarer så til norske "knappeteltet"). Alltså et ganske anvendeligt plagg!

Ulemper: Flagrer mye i sterk vind! Og meget bratt oppover kan du tråkke i poncho'en, hvis du ikke ordner opp med en "beltesnor" til å holde den inntil kroppen. Noen modeller har en sådan snor innvendig lissom inni anorakk.

Den kan fås her: http://www.armywear.dk/shop/regnslag-us-729p.html ,men da kommer du til å betale noe norsk moms+ toll + gebyr, men den er ikke så kostbar. Elller send poste restante til svensk EU posthus, hvis du driver "harryhandel" likevel.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.