Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnifuel i Trangia


Øystein_S

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har tenkt på det samme. Har både stormkjøkken og Omni, men de går jo ganske dårlig sammen uten videre... To av de største ulempene med Omni'en er jo støy og dårlig vindbeskyttelse/varmerefleks, og begge disse tingene burde bli bedre i et stormkjøkken? Har ikke begge deler her nå, så jeg får ikke tenkt og prøvd så mye. Går det an å tilpasse de uten å kjøpe noe adapter?

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen eraringer å lære av her: http://www.aye.dk/multifuel/

og her: http://www.fjallklubben.org/stockholm/kok.html

Forøvrig er min erfaring at en hjemmelaget vindskjerm er lettere, og mer hensiktsmessig enn å bygge inn en ikke trangia i trangiasettet.

vindskjerm: http://www.geocities.com/dagskarlsen/homemade.htm

Selv bruker jeg trangiakjelene hele året, trangia m gassinnsats når det er hensiktsmessig, og vindskjerm

og Optimus Nova når det passer.

Jeg er kjempefornøyd med Novaen, men tror at det viktigste ved kjøp av kokeapparat er å ha noe man føler seg komfortabel med.

dsk

PS

Trenger forøvrig ikke baufil for å lage vindskjermen, men en skarp hobbykniv er nødvendig.

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Begynner å bli en stund siden denne tråden ble startet så jeg tenkte jeg skulle blåse liv i den.

Fikk en adapter til Nova av en nabo i dag og stakk innom å kjøpte stormkjøkken på tilbud på XXL. Litt borring og filing var alt som skulle til for å få Omnifuel til å passe. Hadde håpet at 1,7L ETA Power gryte skulle passe men som dere ser av bildet nedenfor så er den litt i minste laget. Kan selvfølgelig bøye kjelestøttene i stormkjøkkenet innover men det kan fort bli skjevt. Satser heller på å kjøpe et hakk større ETA Power. Vekten på hele stasen nedenfor (uten ETA Power gryte) er 576g som er 141g tyngre enn Omnifuel med medfølgende vindskjerm og underlag.

post-6097-133474715079_thumb.jpg

post-6097-1334747151_thumb.jpg

post-6097-133474715108_thumb.jpg

post-6097-133474715115_thumb.jpg

post-6097-133474715123_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett par spørsmål.

Hvor gjorde du av støttebeina, måtte du borre de løs?

Sitter alt løst montert og hvordan er det mulig å få pakket dette inn som ett vanlig stormkjøkken?

Tenker da litt på hvordan det er å få tatt ut og inn slangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett par spørsmål.

Hvor gjorde du av støttebeina, måtte du borre de løs?

Sitter alt løst montert og hvordan er det mulig å få pakket dette inn som ett vanlig stormkjøkken?

Tenker da litt på hvordan det er å få tatt ut og inn slangen.

Støttebeina og skålen rundt selve brenneren løsnes ved å skru ut skruen under Omnifuel. De brukes ikke sammen med Trangia. Den samme skruen brukes til å feste brenneren i overgangen for Nova etter at hullet er borret opp litt (jeg brukte 8mm borr). Overgangen med fastskrudd Omnifuel klipses fast i hullet i Trangia. Slangen er litt plundrete å skru av og på så det er nok best på la være festet hele tiden. Hvis hullet i stormkjøkkenet som slangen går gjennom lages større kan en ta ut og inn brenneren uten skruing og dermed slå sammen stormkjøkkenet på vanlig måte. Jeg har ikke forsøkt det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet oppsettet nå og det fungerer bra med ETA power gryta. Måtte bare presse den ned litt. Det tok ca. 1:50 å koke 1L vann til det boblet ganske bra og ca 2:20 til det fosskoket. Måtte lette på lokket noen ganger underveis for å sjekke om det kokte. Støyen er litt lavere men vanskelig å sette tall på. Tok ikke tempen på vannet før jeg begynte men det er ganske varmt ute nå så en må nok legge til litt koketid til vinteren.

En ting som jeg ikke liker med Omnifuel er at det lekker bensin når jeg skiller flaske/pumpe fra slangen. I følge min nabo som har både Omnifuel og Nova så gjør det det med hans Omnifuel også men ikke med Nova.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_OS_ Eller noen andre, Veit dere hvor man kan få tak i dette adapteret? Finner det ikke noe sted.

Finner bare dette. Dette er vell ikke det samme?

http://www.oslosportslager.no/produkt/trangia-optimus-adapter-for-nova-7807.aspx

Takk for svar med beina. Da slapp jeg å ødelegge den :)

Lekkasje fra slangen. Nå har jeg aldri separert slange og pumpe, jeg bare har alt i medfølgene pose ferdig sammenkoblet. men vil ikke dette problemet bli borte om man bruker "snu flaska på hode teknikken"

Så en annen løsning på å tre slangen inn i stormkjøkkenet. Det ble brukt ett hull nære bunnen som det var slisset ett spor med plass til slangen fra helt ut til kanten. Den kan jo bare ligger under også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mail til de for å spørre om frakten på 300kr. Det kunne de ikke få til noe billigere. Noen andre forslag? Ellers ser det like greit ut å bruke det andre adapteret som blir solgt mange steder. Om jeg ikke tar helt feil?

Skrudde fra hverandre omnifuelen og samlet delene i dag. Veit ikke hvilket stormkjøkken jeg har men det er ett trangia i allefall Med en kjele (den største som omnifuelen går ned i) Begge vindskjermene, omnifuel uten bein, kjelehåndtak, multiverktøy, teflonstekepanne. Kom stasen på ca 900gram veid på gammeldags vekt. I tillegg kommer adapter av ett eller annet slag. Pumpe og flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i den samme som på xxl. hos http://www.naturmagasinet.no/ som har base 7moin unna der jeg bor. Måtte borre opp hullet bittelitt så var det bare å skrue det på plass.

Nå viser det seg att jeg har det lille stormkjøkkenet. Tenkte jeg skulle helle opp en liter for å måle tid. Men da ble det helt fult :P Tok en halv liter. Kjørte igang kjøkkenet så det brandt for fult. Så satte på kjele med panne som lokk. ca 2,5 min til skikkelig fosskoking. Mulig bittelitt mindre da jeg måtte kikke under lokket innimellom og ikke så etter tidsnok. Dette var med parafin og i litt vind utendørs.

Men det ble jo ganske mye dårligere enn 'Os sitt forsøk med Eta kjele.

Ser for meg det andre adapteret vil være med å beskytte bedre mot vinden da dette gjør brenneren helt åpen fra undersiden.

Men pannen som noen påstår ikke blir varm ble varm og fin. Lekker ikke noe bortsett fra en liten dråpe fra min slange når jeg kobler fra. Har da tømt den først med snu flaske teknikken.

Noen som kan regne ut hvor mye effekt man får ut av dette? (jeg kan ikke)

0,5liter til fosskoking =100grader c på 2min 30sek.

Edit: Testa en gang til og sammenlignet med gammle gode 111 med bråkebrenner.

Denne gangen tok det nærmere 3min mens 111 brukte 2.30. Dette er ca fra akkurat kjelen blir satt på og med kaldt tappevann fra krana. ca 5-6grader? Det blåste noe mer enn i første forsøk.

Tror jeg må sette sammen igjen omnifuelen og sjekke tid der også.

Edit 2

Ut igjen og prøve bare brenner med medfølgende vindskjerm. 2.40 for å fosskoke 0,5l vann. og med samme utstyr 225gram lettere. Førsteinntrykket er da å blåse i hele stormkjøkkenideen selv om Os fikk til bedre resultat. Da må jo Eta kjelen være veldig bra :) Dobbelt så mye vann og litt raskere.... hmmm. Eller er det så stor forskjell på drivstoffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
_OS_ Eller noen andre, Veit dere hvor man kan få tak i dette adapteret? Finner det ikke noe sted.

Var innom XXL i Trondheim i går og der har de fått inn adapteret som jeg bruker. Det koster kr. 129.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

lenge siden sist det var noen aktivitet på denne tråden.

merket noen av dere noen effektøkning av dette prosjektet, har systemet tålt litt bruk?

satte en primus omnifuel inn i et 15 år gammelt rødsprit sett jeg hadde, føltes ikke helt stabilt og slangen såg ut til å være utsatt for gnaging mot kanten av hullet som ble skåret ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.