Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose atter engang...


OlaM

Anbefalte innlegg

Veit at dette er et tema som jevnlig er oppe, men våger meg frempå allikevel.

Etter å ha kikket litt på nett har jeg funnet frem til denne posen: Ajungilak Ascent Winter 180 med vekt på kun 1500 gram! (ev. Altitude Winter også, 1650 gram)

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10110&prodid=7428

Noen som kjenner noe til disse posene?

Har og sett på Tyin 5 sesong. Halv pris, men den er jo nesten dobbelt så tung og dermed utelukket!

Det som er viktig for meg er at posen holder meg godt varm ned til 15-20 minus og er lett. Prisen ikke avgjørende...

Noen som har noen grunner for ikke å bruke dun i vinterfjellet?

Hvile alternativer finnes ved f.eks. å bestille fra USA. Dollarenkusen gjør jo det gunstig for tiden 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marmot er vel det noe av det mere aktuelle fra USA. De har den beste vekt/isolasjonsforholdet og på de amerikanske posene er det den laveste oppgitte temperaturen som skal være behagelig og sove i. Norske poser opererer man med komfortemperatur og ekstremtemperatur. Da ville jeg satt komfortemperaturen som den laveste grensen, iallefall hvis man ønsker å ha det behagelig. Så med en komforttemperatur på -16C så imponerer ikke vekten på Ajungilak med 1500/1650 gram. På denne tråden https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9851 sikles det på Marmot Col EQ som skal være varm ned til -29C. Denne veier 1931 gram, har vannavstøtende og pustende ytterskall og med en pris på +/- 619 dollar eller ca 3300kr med dagens kurs. Fortolling og frakt er ikke all verden på dette. Et rimeligere alternativ er Marmot Couloir med en minstetemperatur på -18C og med en vekt på 1445 g. Den ligger på en pris på 399 dollar omregnet til 2150 kr i norske kroner. Den heftigste posen til Marmot, CWM EQ går ned til -40, men da veier den 2101 gram, alikevel imponerende. http://marmot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmot er vel det noe av det mere aktuelle fra USA. De har den beste vekt/isolasjonsforholdet og på de amerikanske posene er det den laveste oppgitte temperaturen som skal være behagelig og sove i. Norske poser opererer man med komfortemperatur og ekstremtemperatur. Da ville jeg satt komfortemperaturen som den laveste grensen, iallefall hvis man ønsker å ha det behagelig. Så med en komforttemperatur på -16C så imponerer ikke vekten på Ajungilak med 1500/1650 gram. På denne tråden https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9851 sikles det på Marmot Col EQ som skal være varm ned til -29C. Denne veier 1931 gram, har vannavstøtende og pustende ytterskall og med en pris på +/- 619 dollar eller ca 3300kr med dagens kurs. Fortolling og frakt er ikke all verden på dette. Et rimeligere alternativ er Marmot Couloir med en minstetemperatur på -18C og med en vekt på 1445 g. Den ligger på en pris på 399 dollar omregnet til 2150 kr i norske kroner. Den heftigste posen til Marmot, CWM EQ går ned til -40, men da veier den 2101 gram, alikevel imponerende. http://marmot.com/

er helt enig i att marmot poser er the shit, men føler bare for å legge til at ajungilak og marmot bruker forskjellige standarder, og att etter att de fleste europeiske merkene gikk over til EN standard på posemerking, så gikk tempgrensene litt opp, altså tåler mindre i den nye standarden. så

vidt jeg kan se bruker marmot sin egen skala.. ikke att det er feil, bare att å sammenligne likt for likt blir litt feil.

(helsport bommer med ca 5-8 grader på tresesongsposer på egen skala og EN skala..)

hvor varm en pose er bestemmes (først og fremst ) av mengden fyll. dvs, vekt.

enhver seriøs produsent skriver hvor MYE dun som er i posen, ikke bare hva slags (fillpower o.l.).

designløsninger etc utgjør en del på hvor godt den holder på varmen, men ikke så mye som man skulle tro.

(tatt utgangspunkt i saklige soveposer med krage og hette, ikke alle poser, som ikke kan sammenlignes om hverandre)

litt av vekta på en sovepose, er også ytter og innerstoff. hvis det blir brukt superlettvektstoff, så kan du regne med å spare kanskje ett par hekto, men de vil tåle mindre mekansisk slitasje, hvis du av en eller annen grunn bruker soveposen din til noe annet enn å ligge og sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare nevne att jeg har 3ses posen av altituden du spør om, og det er knallfine poser!

veldig store i formen bare, så du har litt og snu deg på..

men det er en smakssak om du vil ha det sånn.

hvis du liker de trange,så blir og oppleves de varmere, bare de ikke er for trange;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at temperaturene i soveposene som er oppgitt av produsent kan villede endel...

Sammenligne 2 soveposer her:

Ajungilak Altitude 5-season:

Beste kvalitets europeisk gåsedun (europeisk standard 780+ cu.in.)

Komforttemperatur: +15ºC til -26ºC, ekstremtemperatur: -50ºC

Fyllvekt: 1250 g

VS

Mountain Equipment Everest 1250

Soveposen har 93% dun(93/7) med en 700+ (EU) fyllkraft

EN Temp

Comfort: -22

Limit: -32

Extreme: -57

Disse posene har lik fyllvekt av dun, men Ajungilak posen veier 50g mer, bedre glidelås og har en bedre dun kvalitet.

Så kommer problemet:

Mountain Equipment Everest 1250 har en Komfort Limit (for menn) på -32 grader, 6 grader lavere temperatur enn Ajungilak Altitude 5-season posen...

Får ikke dette helt til å stemme altså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Har blitt litt klokere og ser jo at det finnes mange alternativer. Så langt heller jeg vel mot en av Marmot posene nevnt over. Har og funnet frem til denne,

http://www.mec.ca/Products/product_detail.jsp?rnav=last&PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524442618380&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302701483&bmUID=1191401504410

men finner ikke alle data for å gjøre en god sammenligning. Noen som kjenner til denne el. har noen mening? Havner vel på ca 3500 med frakt og moms!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

duna har vel omtrent samme kvalitet, men ME posen er trangere..

ser jo riktig ut dette, er den nye standarden, så selv om temperaturene ikke nødvendigvis er 100%,

ser du jo att ME posen er litt varmere..

Duna har den kvaliteten den har, 780+ kontra 700+ EU på begge. Ergo dårligere på ME.

ME posen er helt klart trangere, den ble FOR trang for meg.

Det jeg betviler er om den faktisk er noe varmere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Har blitt litt klokere og ser jo at det finnes mange alternativer. Så langt heller jeg vel mot en av Marmot posene nevnt over. Har og funnet frem til denne,

http://www.mec.ca/Products/product_detail.jsp?rnav=last&PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524442618380&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302701483&bmUID=1191401504410

men finner ikke alle data for å gjøre en god sammenligning. Noen som kjenner til denne el. har noen mening? Havner vel på ca 3500 med frakt og moms!?

Synes soveposen ser veldig bra ut.. Spesielt for personer som ikke er så høye(jenter), er dette et bra alternativ (da det ikke finne så mange soveposer som er god tilpasset for de under 1.70 når temperaturen runder minus 20)

Noe å kanskje merke seg: ;)

14.8L packed volume. kontra Volum pakket: 11 liter, på til Ajungliak Altitude Extreme.

Soveposen er riktignok 150gram lettere, men med 70 gram mindre dun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ajungilak Ascent Winter, og den gir en fantastisk komfort de første nettene på tur.

Et minus er det at den suger til seg fuktighet som en svamp, og etter 4-5 dager isolerer den adtskillig dårligere. Men til korte turer er det en kjempepose! (Nå skal det sies at jeg da ikke ligger i telt, men under pressening el.l.)

Men den duger dårlig om det blir særlig mange grader under null-punktet. ned til 5-10 kalde funker den fint, men etter det er jeg avhengig å ha på deg ull-undertøy inni posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlaM skrev:

Noen som har noen grunner for ikke å bruke dun i vinterfjellet?

Nei, det finnes ingen. Men det finnes mange grunner for å bruke dun:

- det er varmt

- det er lett å bære

- mye bedre å sove i

Det skal jo sies at i det du får en våt dun-pose (og dun trekker til seg vann), så er den våt resten av turen. Og en våt dunpose varmer ikke stort, det gjør en våt kunstfiberpose. Dun er derfor etter min mening udugelig på lengre turer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jo sies at i det du får en våt dun-pose (og dun trekker til seg vann), så er den våt resten av turen. Og en våt dunpose varmer ikke stort, det gjør en våt kunstfiberpose. Dun er derfor etter min mening udugelig på lengre turer...

Enig, med unntaket 30 blå og tørr luft ;) Da funker det også på lengre turer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feathered Friends er som Marmot et ganske ekslusivt merke fra USA. Desverre mangeler de vanntett ytterskall slik som Marmot har, men når det er -50 er vel ikke fuktighet noe stort problem. Så hva med denne http://www.featheredfriends.com/ProductDetails.aspx?productId=34&CatId=1&ProductName=Snowy%20Owl Styggvarm og med en stygg pris, så det blir vel med tanken hvis man ikke skal på polferd eller på en 8k ekspedisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Feathered Friends sine soveposer kan en selv bestemme om en vil ha vanntett ytterstoff f.eks Event. Velger man Flite ytterstoff vil pusteevnen være betydelig bedre. Alle såkallt vanntett-pustende ytterstoff vil redusere pusteevnen kraftig.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Takker for alle svar jeg har fått. Valget falt til slutt allikevel på den posen jeg fant frem til sjøl. En kompis fra Canada tar den med til meg og er i hus om tre-fire dager :D

Får nok mye sovepose for dryge to tusenlapper tror jeg. Skal gi en tilbakemelding på hvordan den er seinere i vinter!

http://www.mec.ca/Products/product_detail.jsp?rnav=last&PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524442618380&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302701483&bmUID=1191401504410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.