Gå til innhold
  • Bli medlem

fjellski


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg skal gå fra hytte til hytte på hardangervidda i påsken og trenger sårt tips til hva slags ski, bindinger og støvler som er egnet. Noen som vet noe om Fischer Outbound Crown skiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger absolutt ikke noen ski av samme kaliber som Åsnes Rago for å gå en hytte-til-hyttetur. I tillegg er det merkelig å si at Rago er fetere enn Fischer Outbound Crown. Det har jo ingenting med saken å gjøre. Hva du skal bruke skiene til og hvordan brukeren er som skiløper er viktigere en om skiene er fete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger absolutt ikke noen ski av samme kaliber som Åsnes Rago for å gå en hytte-til-hyttetur. I tillegg er det merkelig å si at Rago er fetere enn Fischer Outbound Crown. Det har jo ingenting med saken å gjøre. Hva du skal bruke skiene til og hvordan brukeren er som skiløper er viktigere en om skiene er fete.

Merkelig? Ikke noe merkelig ved det, de er fetere rett og slett. Akkurat som am. pick-up er fetere enn Toyota Carina.

Dessuten kjenner jeg kanonkula ganske godt og han har en noe spess gåstil, for å si det mildt. Han ser nemlig rett på sola og da kan det være greit med stabile ski...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende svar! Lei av folk som skal bruke forumet til å kritisere andre sine svar!

Jeg bruker også Rago, og ja, de er FETE! Selv om man kun skal gå fra hytte til hytte betyr ikke det at du kan komme ut for røft terreng. Da mener jeg det er greit og innvestere litt mer for å ha de beste skia!

Dessuten kan det jo hende at vedkommende finner ut at han vil prøve seg på en tøffere tur neste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fischer E109, men de begynner jeg egentlig å bli litt lei av. Har mitt andre par, det første løsnet stålkanten, på de jeg har nå har tuppen delt seg. De er nok litt for myke og spinkle til røft bruk. Skia er lette og fine å kjøre telemark med, men det mangler litt på gå-egenskapene. De mangler litt spenn og stivhet. Derfor lurer jeg litt på Rago jeg også. Har noen gamle Atomic fjellski, de er bedre å gå med enn moderne lette fjellski (men langt fra så gode å kjøre med ned igjen da...). Madshus sine fjellski har altfor flat tupp, skjønner ikke hvorfor de skal lage skia sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjære fjellkamerater!

Vil bare informere om at jeg nå har gått til anskaffelse av de lette Fischer Mountaintour skiene med manulle Rottefella BC bindinger. Har bestemt med for å satse på visakort, lett sekk og høy fart i motsetning til min gode turkamerat Andreas "Svinepølsa" (som ikke har hatt ski på bena en eneste gang i år) med sine "fantastiske" Aasnes Rago ski med gammeldagse klassiske telemarksbindinger og støvler skapt for gnagsår. Skjønner at han kanskje hadde hatt en fordel hvis vi var på vei til nordpolen, men som en vis mann sa en gang:

"Hva er poenget med å kjøre traktor på Autobanen?".

Så kan han få stampe rundt i sneglefart med sine 1000 tonn pikkpakk, mens jeg allerede nyter en deilig frisk halvliter i solsiden med den fineste dama på hytta!

-Kanonkula-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære fjellkamerater!

Vil bare informere om at jeg nå har gått til anskaffelse av de lette Fischer Mountaintour skiene med manulle Rottefella BC bindinger. Har bestemt med for å satse på visakort, lett sekk og høy fart i motsetning til min gode turkamerat Andreas "Svinepølsa" (som ikke har hatt ski på bena en eneste gang i år) med sine "fantastiske" Aasnes Rago ski med gammeldagse klassiske telemarksbindinger og støvler skapt for gnagsår. Skjønner at han kanskje hadde hatt en fordel hvis vi var på vei til nordpolen, men som en vis mann sa en gang:

"Hva er poenget med å kjøre traktor på Autobanen?".

Så kan han få stampe rundt i sneglefart med sine 1000 tonn pikkpakk, mens jeg allerede nyter en deilig frisk halvliter i solsiden med den fineste dama på hytta!

-Kanonkula-

Rett skal være rett; jeg har en eneste skitur i år og patetiske 4 totalt denne sessongen. Latterlig, helt enig.

Vil gjerne påpeke at Rago hverken kan eller bør sammenlignes med en traktor.

Dessuten satser jeg på røffe forhold i påsken. Noe som vil medføre at ditt racingutsyr ikke vil bringe deg frem til disse søtene jentene på hytta.... Beklager.

Jeg vil også gjerne påpeke at min tittel er turmaskin/svinepølse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Jeg skjønner at mange av dere sverger til Åsnes. Jeg har greid å slite ut et par Fisher E99 på 2,5 sesong. Sålen ser ut som et rivjern og stålkanten knakk. Etter ei stund begynte sålen å gape midt under skia og resultatet ble at hele skia knakk... :D

Til min store overraskelse fikk jeg se at skia består av 4-5 tynne trelister med luft i mellom!! Ikke rart skiene er lette... Men dette blir IKKE solid nok til mitt bruk.

Så tilbake til Åsnes. Jeg har forhørt meg litt om Åsnes og kommet frem til at de er mindre solide enn f eks Fisher. Dette skyldes at det er brukt skum i kjernen, og skruene til bindingene har derfor "ingenting" å feste seg i.

Etter skibruddet måtte jeg finne igjen et par gamle Atomic fjellski. Det første som slo meg er at de er utrolig mye tyngre enn Fisher skia - men det medfører jo også at skia er mer solid!! Har produsentene gått for langt i sin streben etter å lage lette fjellski?

Jeg går heller med ski som er noen gram tyngre, fremfor ski som knekker etter 2-3 sesonger.

Veit dere om noen som lager solide fjellski som ikke er fylt med luft og/eller skum?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrev

Jeg har forhørt meg litt om Åsnes og kommet frem til at de er mindre solide enn f eks Fisher. Dette skyldes at det er brukt skum i kjernen, og skruene til bindingene har derfor "ingenting" å feste seg i.

Er du sikker på dette??? Her er hva Åsnes skriver om oppbyggingen av kjernen i skiene sine.

Felles for de fleste av Åsnes-skiene er at det blir benyttet 2-lags laminert trekjerne med innlimt spenn og utfreste luftkanaler i trekjernen. Trematerialet gir ei sterk ski med "liv" i. ...... Cap-teknologien og trekjernen gir markedets mest miljøvennlige ski - med minimal bruk av glassfiber/epoksy - og markedets letteste stålkantski.

Selvfølgelig skryter Åsnes av sine egnen ski på sine egen websiden.

Men det kan jo nevnes at Liv Arnesen, Lars Monsen og Børge Ousland har benyttet åsnesski på sine ekspedisjoner. De pleier ikke akurrat velge møkka utstyr til sine ekspedisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for opplysningene!

Jeg har nok ikke sjekka grundig nok ang Åsnes.

Jeg mener å ha hørt mye skryt om Åsnes tidligere, men en del andre ting også. Lurer på om det var på fjellforum jeg leste om en fyr som brukte ekstra propper i skruehullene på Åsnes - nettopp pga dårlig skruefeste!?!

Ikke enkelt dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok det.

Ragnar skrev i hvertfall dette under tråden Rago eller Nansen:

Er godt fornøgd med Nansen-skia mine. Det er ein ypperlig kombiski: går stort sett nedi spor, er grei til telemarkskjøring og er suveren på fjellet. Skia har tålt store mengder "juling".

Har bare hatt 1 problem og det var bindinga. Det nytter ikkje å montere denne med vanlege bolter og trelim! Ekspanderande bolter + spesiallim må til! Mine bindingar losna etter 2-3mnd bruk...Viss du ikkje monterer sjølv, så få nokon med god Åsnes-ski erfaring til å gjera det.

Er enig i at feste til bindingene kan være et problem. Dette spessielt hvis det er kaldt eller at bindingene blir utsatt for stor belasting (f.eks telemarkskjøring). Men dette tror jeg gjelder alle skimerker.

Jeg vet godt hvilken juling skia til Ragnar har fått og må tåle. Jeg er nesten sikker på at til hans bruk hadde det ikke holdt å montere bindingene på vanlig måte uansett hvilket skimerke han hadde benyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg slitt ut et par fjellski av beste merke ca hver 3. sesong siden 1991. Likevel har jeg aldri vært borti at bindingene løsner. Det er vel derfor jeg er noe skeptisk mtp til Åsnes og Ragnars kommentar.

Fint om du kunne utdype dette noe Ragnar. Eventuelt erfaringer med andre skimerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har vurdert 109, men BCsystem finner du aldri på mine ski. Jeg er redd 109 er like lite solid som E99. Jeg mener at et par ski til oppunder 2000,- skal holde lengre enn hva som var tilfelle med mine ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anonymous

Hei

Har brukt Åsnes Combat Cap et års tid og er veldig godt fornøyd. I løssnø og tøft terreng er disse fjellskiene de beste jeg noen gang har hatt, og jeg har hatt en del ski opp gjennom årene. Veldig fine å svinge med i løssnøen pga stor innsving. Herlig i tøfft fjellterreng når det er mye is og skare.

Vær klar over at disse skiene ble utviklet i nært samarbeide med Forsvaret, og brukes nå i Forsvarets avdelinger. Vanligvis er Forsvaret kompromissløse mht soliditet. Høres merkelig ut at det skulle vært problemer med skruefestet. Det ville jeg tatt opp med Åsnes med en gang. Tyder på et enkeltstående feilprodukt, og det kan selvfølgelig forekomme i alle produksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette var ein domm tråd hm....

Etter alt eg har hørt om åsnes ski skulle de vere gode ski med untak av hopping oghardt bruk..... Viss du detter og øydeleger noe f.eks tuppen

Hvorfor ikkje ha åsnes hvorfor skulle dei ha skomm i skruene lyder dommt.....

Eg ha og vore utefor atte tuppen på mangen forskjellige ski par ryker !! Det er probleme me skiene...... Og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare presisera det som er sitert frå meg nokre postingar ovanfor:

Eg meiner ikkje at det er noko gale med Åsneskia mine! Tvert imot, har fortsatt dei same Åsnes Nansenskia og er MEGET godt fornøgd. Har hatt dei 3 sessongar nå og nytta dei ganske mykje. 2 turar på Svalbard har dei ikkje hatt nokon problem med, ei heller mange dager i skitrekk, skiturar mm. Totalt sett har dei fått mykje "juling" og tålt det meget godt. Når eg ein gong skal bytte dei ut, blir det garantert Åsnes. Ingen over, ingen under meiner no eg.

Det er forskjellige måtar å montere bindingar på, bl.a. i forhold til valg av lim, og det var feil bruk av lim i forhold til bruken som skapte problem for meg, kunne ha vore kva slags ski som helst. Meget røff bruk av ski krever ekstra god montering (med tanke på limtype, skruer mm. ). Det gjeld generelt for alle ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å røske bindingen ut av skia kan skje en sjelden gang, bla som du Ragnar sier pga feil montering eller rett og slett røff bruk.

Det er ufattelig irriterende å stå midt på vidda, 2 dager til sivilisasjonen med skia i hånda og bindingen fortsatt festet til støvelen.

Jeg har med meg lynlim som tåler skikkelig vintertemp jeg. Fyller hullene med lim, skrur på bindingen igjen og setter opp skiene som bardunfester. Neste dag sitter bindingen som spikret, og når jeg kommer hjem er jeg nesten ikke istand til å skru opp skruen!

Husker ikke lynlimtypen i farten, kan evt komme tilbake til det. Testet sikkert ut 30 typer før jeg ble fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.