Gå til innhold
  • Bli medlem

Ajungilak Dampsperrepose / Vapour Barrier


construct

Anbefalte innlegg

For litt bakgrunn, se denne tråden.

For å unngå våt pose i vinter skal jeg gjøre et forsøk med dampsperrepose. Av min kjære samboer har jeg fått en Ajungilak-utgave til bursdagen min. Den så veldig lovende ut, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal benytte den. Derfor håper jeg at det er noen her som har brukt denne og har noen erfaringer de vil dele.

Når jeg trekker på meg dampsperreposen (DSP) og kryper ned i min Ajungilak Tyin 5-season blir jeg litt i tvil. Slik jeg har forstått det skal åpningen på DSP stikke ut av åpningen på soveposen (bilde 1). Den skal så "vrenges" rundt øverenden av soveposen slik at den ikke klapper sammen over ansiktet (bilde 2). Med en hel del knot får jeg til å vrenge den bak hodet, på utsiden av soveposen, men foran er dette ikke mulig (bilde 3).

Problemet er at om jeg bretter DSP rundt posen før jeg trekker igjen glidelåsen på posen vil DSP bare kollapse over ansiktet mitt av alt knotet. Deretter må jeg igjen forsøke å brette den rundt - denne gangen med én arm ut av åpningen på posen. Selv når jeg bruker noen minutter på dette tror jeg det er en god sjangse for at DSP i løpet av natten kommer til å klappe sammen over ansiktet mitt. Det kan vel i verste fall være dødelig i en lufttett pose.

Et annet alternativ er jo å ikke dra DSP ut av åpningen på posen. Da vil den stoppe i en ball rundt halsen min, som for så vidt ikke gjør meg noe. Problemet kan da være at all dampen fra kroppen, som skulle blitt luftet ut gjennom åpningen på posen, nå blir fanget i posen rundt hodet mitt.

Litt gaffateip kunne kanskje gjøre susen, men det limet blir jo noe skikkelig kliss på soveposen etter hvert. Sjur Mørdre, som førøvrig har designet DSPen, nevner at man kan sy den fast. Det er for så vidt en god idé, men jeg vil helst slippe DSP på kortere turer. Jeg kunne kanskje sy på noen borrelåser eller knapper, men jeg hadde håpet at løsningen skulle fungere "out of the box", som det heter på nynorsk.

Er det noen her som har brukt denne dampseperreposen? Noen andre som har noen gode ideer? Jeg setter pris på alle forslag :lol:

post-2280-133474497358_thumb.jpg

post-2280-133474497363_thumb.jpg

post-2280-133474497368_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.