Gå til innhold
  • Bli medlem

Høst i Trollheimen! (28-29.09.2007)


El Gringo

Anbefalte innlegg

Etter en halv høst (og hel sommer?) med bare regn og drittvær ble det endelig skikkelig godvær i Trøndelag, så da dro jeg raskt av gårde til fjells. Fredag gikk turen til Svarthetta (1548 moh) i nordøst-Trollheimen med start ved Minilla nær Nerskogen. Det var kald, skarp luft og nesten skyfri himmel, noe som ga en flott utsikt fra toppen. I år er det kommet ganske mye nysnø i Trollheimen allerede (i fjor kom den først for alvor i slutten av oktober), men den er fremdeles ikke så dyp at det er noe problem å gå på toppene.
Lørdag morgen kjørte jeg inn i Storlidalen og gikk over til Vassenden og videre opp til Indre (1600 moh) og Midtre Gjevilvasskam (1627 moh). Det var det samme flotte været, men noe varmere enn dagen før. Jeg legger ut noen bilder og håper dere er interesserte!

Lemenåret fortsetter: På en tur til Blåhø i august så jeg 3-4 lemen, og det slo meg at det kanskje var lemenår i år. Nå i helgen fikk jeg dette bekreftet noe så til de grader...særlig i området rundt Gjevilvasskammene var det ekstremt mye lemen, bare på toppen (!) av Midtre Kam var det 3 stk lemen som pilte rundt og freste mot meg for så å gjemme seg under steiner. Dette er artig, et skikkelig lemenår har jeg faktisk ikke opplevd siden tidlig på 90-tallet, av en eller annen grunn. Også kongeørnen jeg så på oppe på Gjevilvasskammene må ha vært fornøyd med dette. Men nå er det vel en fire års tid til neste gang?

post-436-133474496976_thumb.jpg

post-436-133474496981_thumb.jpg

post-436-13347449699_thumb.jpg

post-436-133474497003_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lekkert!

Trollheimen er bare så vakker! Og jeg har ennå ikke vært der inne...

Ang. lemen så synes de å være overalt i år. Sjøl over toppene på 2200 moh auler det av spor.

Merkelig at de trekker så høgt egentlig, det finnes da knapt noe etendes der oppe.

Og kjører du fx inn Visdalen nå, ja da skal du manøvrere raskt og godt for ikke å bli bilmorder!

Og da har vi begge sett kongeørn på vår siste tur da!

Ja, jeg har faktisk sett den på mine mine siste to turer også.

Bra det - godt å se opprinnelig liv i landskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. lemen så synes de å være overalt i år.
Kan skrive under på det samme.. Krabaten på bildet var midt ute på Norges nest største innsjø, sammen med en haug av andre døde lemen... De er ikke skuggeredde.. legge ut på en så lang og farefull ferd! Vi telte 7 som hadde svømt sine siste svømmetak i denne verden... Generellt svært mye lemen i år ja... Bra vi fikk en godværshelg!

post-497-133474497372_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også en tur i Trollheimen i går, syklet innover Vindøldalen og gikk en liten tur opp på snaufjellet. Det ble ikke tid til noen ordentlig topptur. Men det er virkelig flott der nå om høsten med nysnø på toppene.

Det var ikke i mine tanker å støte på lemen mens jeg gikk, så jeg skal si jeg skvatt da den første av sinnataggene "angrep" meg! Vet ikke hvem som ble mest skremt av den og meg.

post-985-133474497443_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også en tur i Trollheimen i går, syklet innover Vindøldalen og gikk en liten tur opp på snaufjellet.

Var også i Vindøldalen i går på min første skikkelige fjelltur siden begynnelsen av august - godt å få en slik helg etter alt regnet i høst. Vi gikk opp i Vassdalen, så opp på Vassdalskamman fra nord, fulgte fjellet sørover og så ned i botnen av Vassdalen - Snota er flott fra denne vinkelen. Og for en dag for fjelltur! Melisdryss på alle Trollheims-topper, klar luft, og til og med månen hang på høsthimmelen. Dessuten er høstfargene ekstra fine i år synes jeg, noen med biologikunnskaper som kan bekrefte at dette skyldes en fuktig høst...?

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er lemenår i store deler av landet i år...

Man må virkelig lure på hva som trekker dem opp til steinørkenen i 2200 meters høyde, men om bestanden i lavere strøk blir for tett, så blir vel noen nødt til å "emigrere" til litt dårligere habitater.

Du må få deg en tur til Trollheimen en gang, Eaa! Jeg er glad jeg har dette flotte fjellområdet liggende kun 1,5-2 timers kjøretid fra bostedet. Og når det gjelder kongeørnen, så er den en praktfull fugl...jeg trodde at den skulle være relativt sjelden, men når jeg går i fjellet så kommer jeg over kongeørn ganske ofte egentlig.

Marcus: Jeg har ikke vært i Vindøldalen før, men har muligens tenkt meg inn dit i høst, kanskje opp på Fruhøtta. Jeg har ikke noen ordentlig terrengsykkel, men veien som går innover i dalen er kanskje god nok til en sykkel med tynne hjul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcus: Jeg har ikke vært i Vindøldalen før, men har muligens tenkt meg inn dit i høst, kanskje opp på Fruhøtta. Jeg har ikke noen ordentlig terrengsykkel, men veien som går innover i dalen er kanskje god nok til en sykkel med tynne hjul?

Til grusvei å være er den bra. Jeg brukte en hybrid med relativt tynne hjul selv, og det gikk helt fint. Til nød kunne man vel nesten brukt racer det første stykket, men det blir litt mer løsgrus etter hvert (er en grind noen km fra parkeringen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Høres bra ut, det er en sånn hybridgreie jeg har selv også. Var litt usikker på om veien inn der er en ordentlig grusvei, eller om det bare er en humpete kjerrevei.

Nydelige bilder ja!

Lurte bare på om den spreke student kunne antyde noe om tidsforbruket på hhv Svarthett turen og Kamb turen?

Finværet fortsatte ut Lørdagsnatta, så kom søndagen og tilbake til det vanlige, dvs det regnet lite...

Se på bildet! Tatt i går søndag 30. sept. 2007

Nå må du ta deg på tak og renne en tur Rindhatten evt Trollhetta -- nysnøen er i praksis borte !

Ang. Vindøldalveien, så er den av type smal, flat (lite bakker) helt inn dalen, ganske lik kvalitet som den du kjørte ned til Minilla på din Svarthetttur, men mye, mye bedre enn veien inn til Jøldalen (folk har jo nøkkel til bommen og kjører veien til endes). Jeg syklet innover i fjorsommer på en citydekka offroader, her kan vel det meste av smaldekka sykler brukes (untatt smale racere). Men det er jo grusvei, og lappesaker er vel alltids med 8)

post-511-13347449815_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprek og sprek, jeg er vel ikke akkurat i knallform nå, har blitt mye stuesliting denne høsten.

Jeg pleier ikke se så mye på klokken når jeg går i fjellet, blir bare stresset av det. Og det skal man IKKE være på fjellet!

Men timene gikk vel, de, både på Svarthetta og særlig på Gjevilvasskammene, som jo var en nokså lang tur med mye opp og ned. I tillegg til å gå, så skal man jo også ha tid til å fotografere, kikke på lemen, nyte utsikten, spise sjokolade, spise niste, osv, osv. :shock:

Jaggu har snøen gått fort unna. Angående Rinnhatten, så tviler jeg på at det blir tur akkurat dit i høst. Mulig jeg tar den som skitur i vinter. Det er på tide at jeg besøker de vestlige delene av Trollheimen, der har jeg ikke vært enda. Vindøldalen med Fruhøtta, Neådalssnota fra Kårvatn eller kanskje en kortere tur til Honnstadknykjen kan bli aktuelt. Eller hvis det meste av nysnøen forsvinner i en periode før det kommer ny, så kanskje jeg tar turen til Sula, det virker som et spennende fjell. På tørt føre uten nysnø våger jeg meg kanskje ut på eggen mellom de to toppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Sprek og sprek

de to toppene.

Jo, jo :D

Ellers ser jeg at vi to er ganske like, klokke ligger igjen "hjemme", det blir foto, spising og kos, men opp på toppen må man allikevel!

Du må for alldel gi meg et hint får du turkløe igjen, jeg renner over av turforslag for oktober, bl.a. overkommelig Fruhøtt tur, nesten overkommelig Rognebb tur

(blir det frosne myrer blir den "lett") og Blånebba, bare for å nevne noen i vest, ja, ja det er jo noe som heter Virumkjerringa !

Knyken, har du tenkt på solsida, dvs fra Vindøldalen, en fin tur på gamle seterstier oppover.

Men Indre Sula, der har jeg et "ørlite" problem. Ingen som har et godt tips til en stygt høyderedd fjellfinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeldnes: Takk for tips!

Hva er det først og fremst som er problemet oppi der? Er det bratt klyving, eller er det bare temmelig luftig?

Fjellfinn: Jeg har kikket litt på kartet og på dine nettsider for å se om det er mulig å ta seg fra Fruhøtta videre til Rognnebba. En slik tur burde vel fint la seg gjøre, men det blir jo mye opp og ned, så man må sette av dagen. På mitt kart er det merket av bom i Vindøldalden omtrent så langt inne som noe som heter Markusøya. Er det altså så langt man kommer med bil? Enn vinterstid? Og hvor langt kommer man inn i Øvstebødalen med bil?

Angående en mindre luftig vei til Indre Sula...jeg har aldri sett denne toppen på nært hold fra øst eller sør, men på kartet mitt kan det se ut som den er nokså grei å bestige fra sør eller sørøst. Da ville jeg i så fall ha gått rundt Ytre Sula på sørsiden og rundet det meste av Indre Sula slik at jeg kom meg sørøst for selve toppen (nær Litlbotnen på kartet). Derfra er det antageligvis greit å gå til topps. Sjekk ditt eget bilde http://www.krovoll.net/NSnota/slides/P20.htm fra Neådalssnota...i alle fall øvre del av toppen ser slak og fin ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder av et kjempeinteressant fjellområde!

Synes jeg har flotte turmuligheter her i Drammen med hele den sørøstre delen av Buskerud å ta av med sine skoger og småfjell. Men det er klart jeg savner tida i Sogndal da Jotunheimen bare var halvannen time unna.

Skulle av og til ønske at det lå et tilsvarende område som Trollheimen mellom Drammen og Jotunheimen...

Må være flott å ha Trollheimen så lett tilgjengelig, men det er ingen unnskyldning for meg å ikke dra dit fordi det er langt unna. Når jeg har opparbeida meg en viss status på jobb skal det bli mer tid til å ta seg fridager, så neste høst vil jeg gjerne til Trollheimen. Har hatt mange ugjorte turplaner i år, så det er langt fra sikkert, men håper jo. Håper på en sommertur også, men det er høstdager som på disse bildene her som er det helt store, ingen tvil om det. Høsten har en forventningsfull stemning og en skjønnhet som sommeren ikke er i nærheten av når været bestemmer seg for å være bra. Tenker mye på disse Trollheimsbildene her jeg sitter på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
På mitt kart er det merket av bom i Vindøldalden omtrent så langt inne som noe som heter Markusøya. Er det altså så langt man kommer med bil? Enn vinterstid? Og hvor langt kommer man inn i Øvstebødalen med bil?

Angående en mindre luftig vei til Indre Sula...jeg har aldri sett denne toppen på nært hold fra øst eller sør, men på kartet mitt kan det se ut som den er nokså grei å bestige fra sør eller sørøst. Da ville jeg i så fall ha gått rundt Ytre Sula på sørsiden og rundet det meste av Indre Sula slik at jeg kom meg sørøst for selve toppen (nær Litlbotnen på kartet). Derfra er det antageligvis greit å gå til topps. Sjekk ditt eget bilde http://www.krovoll.net/NSnota/slides/P20.htm fra Neådalssnota...i alle fall øvre del av toppen ser slak og fin ut.

Vindøldalen er helårsvei opp til bommen fremst i dalen. Stødig Surndaling som brøyter, her er "alltid" fint å fint å parkere!

Øvstbødalen kjører du helt inn og svinger så inn Søyådalen og parkerer straks etter brua ved sauinngjerdinga. En liten 3/4 time inn til Klokkargardsetra og Blånebbstien.

Jeg har ikke vært her om vinteren, men må vel anta at er brøyta, Surndalingene har vannreservoar oppå høgda.

Tilbraget en stekvarm dag uti Todalen for å se på ruta du beskriver.

http://www.krovoll.net/Skuggefjellet/index.htm

Tror ikke det går fra denne dalen, nedafra. Det måtte i såfall være oppi Indre Sula, før det famøse hakket å sleppe seg ned oppom Ltijbotn og så skrå opp, men se på bildet, dette ser svært ugreit ut nedafra :D(

post-511-133474498397_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare gå rett opp fra der du har tatt dette bildet fra gå rett opp til topps i høyre bildekant? Litt småbratt og steinete/løst i øverste del, men ser overkommelig ut. Og det finnes jo i alle fall ikke luftig?

Sammenlign med dette bildet, http://www.krovoll.net/Skuggefjellet/slides/P8.htm ,

ser vel greit ut også her?

Ellers, takk for informasjon om veier og brøyting! Slikt kommer godt med når man skal dra ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Kan du ikke bare gå rett opp fra der du har tatt dette bildet fra gå rett opp til topps i høyre bildekant?

Det får vi vite i helga når du har gått turen :D)

Dette er ikke så langt serru, kanskje litt lengre enn Resfjellet, men ikke så langt som Svarthetta!

Noe mer Sul info du vil ha før du drar til helga ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeldnes: Takk for tips!

Hva er det først og fremst som er problemet oppi der? Er det bratt klyving, eller er det bare temmelig luftig?

Fjellfinn: Jeg har kikket litt på kartet og på dine nettsider for å se om det er mulig å ta seg fra Fruhøtta videre til Rognnebba. En slik tur burde vel fint la seg gjøre, men det blir jo mye opp og ned, så man må sette av dagen. På mitt kart er det merket av bom i Vindøldalden omtrent så langt inne som noe som heter Markusøya. Er det altså så langt man kommer med bil? Enn vinterstid? Og hvor langt kommer man inn i Øvstebødalen med bil?

Angående en mindre luftig vei til Indre Sula...jeg har aldri sett denne toppen på nært hold fra øst eller sør, men på kartet mitt kan det se ut som den er nokså grei å bestige fra sør eller sørøst. Da ville jeg i så fall ha gått rundt Ytre Sula på sørsiden og rundet det meste av Indre Sula slik at jeg kom meg sørøst for selve toppen (nær Litlbotnen på kartet). Derfra er det antageligvis greit å gå til topps. Sjekk ditt eget bilde http://www.krovoll.net/NSnota/slides/P20.htm fra Neådalssnota...i alle fall øvre del av toppen ser slak og fin ut.

Var i området i dag, nesten ingen snø igjen så intet problem. Er litt bratt på slutten men ikke noe problem, ser mye verre ut nedenfra enn det er. Aldri gått andre veien, men er vel den som er "normalveien".

Pass deg for jerven :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Var i området i dag, nesten ingen snø igjen så intet problem. Er litt bratt på slutten men ikke noe problem, ser mye verre ut nedenfra enn det er. Aldri gått andre veien, men er vel den som er "normalveien".

Pass deg for jerven :D

Ja da blir det Sula tur i helga på en!

Jeg er noe kjent i området, men følger deg ikke helt.

Hva mener du eksakt med "andre veien" og "normalveien" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har misforstått men har forstått det sånn at El Gringo vil gå eggen mellom Sulene og opp på den indre Sula. Så lurte han på om hvordan det var å komme seg på den indre fra sørøstlig retning. Den veien vil jeg si er normalveien, at man følger ryggen helt opp til toppen, tror hvertfall flesteparten tar den veien uten at jeg fører noen stor statistikk på det :wink: . Spørs hvor man har tenkt å starte turen også, starter man i Kvendsetdalen er jo dette den greieste ruta, og kommer man fra Gjeldnes eller Nordvik blir det mer en liten omvei når man må ned til og rundt Sulvatnet. Andre utgangspunkt er jeg lite kjent med.

Var en ny fin dag oppi der i dag, hadde bare fuglen vært mer villig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hadde jeg tenkt å prøve meg på eggen mellom de to toppene. Dette forutsetter imidlertid at det er godt, tørt vær og ikke noe nysnø. For meg ser dette ut til å være det korteste alternativet både hva gjelder kjøring og gåing, samt at jeg får med meg begge toppene på den måten.

Fjellfinn lurer på om det finnes noen alternativ rute til topps på Indre der man slipper bratt klyving og luftige egger. Sørøstryggen har blitt nevnt, og du kan altså bekrefte at der er det ikke hverken luftig eller bratt?

Ser at det er meldt dårlig vær i helgen, så da tviler jeg på at det blir Sul-tur på meg nå. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som nevnt aldri gått den veien, men en kamerat kom meg til unnsetning. Han går visst inn i selve litlebotn før han drar mot toppen. Ei skisse under over hvor han gruker å gå, den røde streken til venstre kommer man til om man følger skogsveiene fra Todalshaugen, første gården man kommer til når man kjører inn til selve Todalen. Den til høyre må man et godt stykke inni Kvennsetdalen for å nå, der man tar av til Nordåbotnvatna ser det ut til.

post-2658-133474499236_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.