Gå til innhold
  • Bli medlem

Online kart for forskjellige land


mattings

Anbefalte innlegg

Av og til kan det være kjekt å ha tilgang på skikkelige online kart som minner om kart man får kjøpt på papir. Spesielt hvis man planlegger en fjelltur til utlandet eller bare vil studere forskjellige fjellområder. Med dette mener jeg topografiske kart som inneholder høydekoter og som har en brukbar målestokk for turplanlegging, ikke satellittbildebaserte kart som google maps o.l. eller den typiske ruteplanlegger slik som map24.com. Norgesglasset er et godt eksempel på hva jeg synes er et bra kart. Jeg har saumfart nettet for å finne slike kart for forskjellige land som kan være aktuelle for fjellturer, men det finnes garantert mer enn hva jeg har funnet til nå.

Her er en oversikt over hva jeg har funnet så langt:

(Norge) Norgesglasset

(Sverige) KartSök och ortnamn

(Finland) Kartplatsen

(Island) Kortaskjár

(Storbritannia) Get-a-map

(Sveits) swisstopo

(Østerrike) Austrian Map online

(Tyskland) GeoDatenZentrum

(Frankrike) Géoportail

(Canada) The Atlas of Canada

(USA) TerraServer-USA

(Japan) Electronic national map

Det hadde vært veldig fint om folk som kjenner til andre online kart for forskjellige land kunne bidrat med linker her. Og jeg mener som sagt ikke kart som multimap.com, map24.com og satellittbildebaserte kart, men nasjonale topografiske kart med høydekoter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...

Det er nå lansert et nytt webatlas for nordområdene, geoPolar.no. Det jeg finner veldig bra med dette kartet er at man får ett digitalt kart for både Norge, Sverige og Finland (nordområdene iallefall). Spesielt kjekt når man skal sjekke ut grensetraktene, så slipper man å måtte skifte mellom forskjellige digitale kartprogram. I tillegg inneholder det kart over Svalbard, Kolahalvøya, Novaya Zemlya, mm. Har ikke sett så mange digitale kart over disse områdene før. Men det skal sies at oppløsningen kunne vært bedre.

:wink:geoPolar.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Kjempeflott Mattings. Jeg har fått lastet ned adressene på min pc, har tenkt meg til tyskland med tiden. Ellers savner jeg http://www.inatur.se/ Jeg som vandrer i grensetraktene mellom Norge og Sverige her oppe i Nordland synes denne er bra. Til forskjell fra de norske kartene så dekker denne inn i Norge også! Et meget nyttig poeng når man som jeg til vinteren planlegger tur fra Sulis til Kvikkjokk og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.