Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Marmot Col EQ Reg?


sam86

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver å vurderer ny vinterpose. Har bestemt meg for at jeg ønsker dun. Har en Tyin Artic fra før som jeg kan bruke i fuktigere tider. Jeg kommer til å bruke posen hele vinteren høyt og lavt i fjellet. Jeg har sett litt på Marmot sin Col EQ pose. Den ser interresant ut. Jeg vet at det er en varm pose, men det jeg lurer på er når blir den for varm? Kom gjærne med andre erfaringer også, siden jeg ikke er kjent med marmot fra før. Ev. andre poser fra marmot?! Er også dårlig kjent med størrelsene til marmot, jeg er 180 høy og relativt slank, så jeg tror Reg er posen for meg?!

Sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marmot lager ganske så bra poser. De anmeldelser jeg har lest har stort sett ikke hatt mye stygt å si. Jeg kjøpte en Marmot Hydrogen, som er en ultralett sommerpose ned til -1, i våres. Har ingen planer om noen gang ligge i en syntetisk sommerpose igjen :D Kvaliteten på stoff og sømmer er veldig bra, og temperaturgrensen er ikke langt unna virkeligheten. Eneste ulempen med denne posen er glidlåsen som er kort, slik at det kan bli en smule varmt midt på sommeren...

Nå lommeboken tillater det er Col EQ nest øverst på min liste over ting jeg vil ha men egentlig ikke trenger :) Over den står en Marmot Helium EQ. Har funnet ut at jeg av en eller annen grunn bare har sommer og vinterposer, ingen 3-sesongers... Har overlevd ved å bruke to lette sommerposer utenpå hverandre på vår og høst-turer. Men det kan jo fikses med litt shopping :D

EQ er forresten en betegnelse Marmot bruker for å indikere at ytterstoffet skal tåle en smule mer fuktighet/vann enn vanlig.

H.

PS! Du kan finne mange anmeldesler av turutstyr her: www.trailspace.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville vel kanskje gått for en hydrogen og en helium EQ, sammen så blir de en snill vinterpose, og hver for seg så har du de resterende sesongene dekket..

personlig synes jeg det virker forlokkende med en stor digg vinterpose, men jeg ser fordelene med å ha en sommerpose og en tresesongers og kombinere disse..

tenk på hvordan du (jeg ihvertfall:D ) gjør det med bekledning.. den samme ulltrøya er innerst året rundt, men på høsten kommer en litt tykkere utenpå.. synes dette fungerer overraskende bra..

dun er digg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok helt klart gått for ren vintersovepose enn å kombinere sommer og 3 sessongers. Har helium EQ og den tror jeg ikke er pløsete nok til at det blir behagelig å stappe en pose til nedi. En bør gå for alle disse 3 soveposene i stedet. Bestill de fra USA så sparer du tusenlapper, helium EQ er vel det jeg har kjøpt innen turutsyr som jeg er mest fornøyd med, og da særlig vekt/isolasjonsfohold og evnen til å holde ute fuktigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en marmot 3-sesongs dunsovepose. Da jeg kjøpte den for to år siden var den varm som bare pokker. Måtte åpne glidlåsen for å få sove osv. Nå er den ikke like varm. Fryser hvis gradestokken vipper under null.

Det er akkurat som om posen "blåser" seg mindre opp. Har alltid vært nøye med å tørke posen og ikke oppbevare den i kompresjonstrekket.

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du har vært nøye med å tørke posen og antar derfor at dette er en av Marmotposene som ikke har vannavstøtende ytterskall? Tror det desverre er en naturlig prosess som gjør at dun som har blitt fuktig binder seg mer og mer sammen og at posen derfor vil holde på mindre isolerende luft. Høres vanskelig ut å kunne få gjort noe med det. Når det gjelder Marmotposene med vannavstøtende ytterskall (EQ) så må det sies at det ikke er et slikt skall på innsiden, tørk derfor aldri tøy eller legg deg i posen med fuktige klær. Min neste drøm på utstyrslista må være CWM EQ Reg , da skal det bli vinterurer i fleng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal gå for en ren vinterpose. Men åssen var det med størrelsene? Hvilken lengde har dere gått for. Jeg er 180 og slank, så Reg passer i teorien siden den går opp til 185cm. Men det kan vel fort bli litt snaut?! Tror jeg heller mot den 195 posen. Det er mer likt de posene jeg har fra før.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp den lange hvis du er over 180cm. Jeg er selv 185cm og har Helium EQ i Long (195) og dama har regular og den tror jeg er 183cm og den blir iallefall for liten for meg. Regner med at dette er standradmål på Marmotposene. Når en strekker seg ut i en pose som er litt lengre enn seg selv så blir det ikke så mye til overs at det gjør noe. Bedre å ha litt for lang pose enn noe for kort. Men siden du er akkurat 180 blir jeg noe usikker på hva som vil være best for deg. Selv så strekker jeg godt ut tærene når jeg sover, så da blir jeg fort 190.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Marmot Hydrogen er i størrelse Reg, og det holder til meg. Lenge siden jeg målte høyden min, men mener å huske at jeg var 1,82 under førstegangstjenesten. Har ikke vokst i høyden siden den gang, selvom midten har blitt litt rundere :?

Størrelsene Marmot bruker er 6 fot og 6,5 fot. Dvs 1,83 og 1,95 som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...tror kanskje jeg vil satse på 195 posen. Er så kjipt når posen strammer seg i fotenden og på toppen av knotten. Skal prøve å få en kolega som skal til California å kjøpe posen for meg, muligens spørre en som bor der om hun kan ta med en hjem. Noen som kjenner til noen bra/billige nettsteder i USA?

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...tror kanskje jeg vil satse på 195 posen. Er så kjipt når posen strammer seg i fotenden og på toppen av knotten. Skal prøve å få en kolega som skal til California å kjøpe posen for meg, muligens spørre en som bor der om hun kan ta med en hjem. Noen som kjenner til noen bra/billige nettsteder i USA?

Morten

Jeg fikk også en kompis til å ta med hjem fra USA til meg. Fikk da Hydrogen'en til ca 1600,- mot 4800,- som er villendende pris i Norge. Kjøpte den fra moosejaw.com. Oppgir du coupon-code "whale" eller "jibstyle" under bestillingen kliner de av 15% rabatt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje det holder med en Couloir Reg (-18 C)?! Noen erfaringer? Synd den mangler EQ. Har aldrig sovet i dunpose, så er litt usikker på temp. Er jo sjeldent SÅ kaldt i Norge, men er jo titt og ofte gradestokken tipper ned på 25-30 kalde. Jeg har frøset bra i en Tyin Artic jeg.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Marmot CWM EQ Reg. Kjøpte den for et par år siden men har knapt nok brukt den. Det er sjeldent kaldt nok til å forsvare å ta med en såpass rå sovepose. Jeg har også en -18 sovepose fra Rab og en -1 sovepose fra Ajungilak som brukes atskillig mer.

Men de gangene jeg har brukt den har den gjort jobben. Den er solid og slitesterk og jeg gleder meg til skikkelig kalde overnattinger i Jotunheimen i vinter. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.