Gå til innhold
  • Bli medlem

4 stenger+sneller under 1000.- (men hvilken)


exiton

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en ny fiskestang, og fant fort ut at det lønner seg å kjøpe en pakkeløsning. Får mer for pengene når man kjøper stang+snelle sammen, samt at min gamle snelle er gammel...

Har du erfaring med noen av disse stengene? (priseksempel fra skittfiske)

Kinetic Ultracast 8,6` 2-12gr M snelle (599)

BeastMaster AX SP 7` 5-20gr /Sedona 750 (999)

Berkley MVP 7` 2-15gr/ ABU Cardinal 501F (699)

Fenwick Ironhawk 7,6` 3-12gr/Alumina 20 (899)

Er 4-5 delt stang en god løsning?

Mister stangen noe aksjon/smidighet?

Er 8,6 fot for stort til ferskvannsfiske?

Jeg har ikke planer om å bruke stangen til saltvann, men ønsker en stang som tåler fisk opp mot 2 kg...

Typisk fiske for meg:

- ørretfiske i Rogaland (fra 200 gram opp mot kiloet)

- abborfiske i telemark (på hytta i Tuddal, abbor opp mot 500 gr)

- sekk, sovepose, telt osv.. på tur i skog/mark.

Jeg er altså ute etter noen "sparringspartnere" for å bli enig med meg selv om hvilken stang jeg skal velge...

PS: Jeg ser i boken "villmarksboka" at Lars Monsen anbefaler en beastmaster stang.

Takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette virker å dreie seg om sluk/spinner-utstyr - jeg kan vel egentlig mest om fluefiske - men generelt: firdelte stenger er praktisk å bære med seg, de funker helt fint kastemessig. Pass på å sette den sammen riktig (vri på plass i holken) og smøre holkene innimellom.

Til ditt fiske skal du ha en lett stang, og en 8,6 kan godt være lett nok - det er ikke først og fremst lengden det kommer an på, men fortrinnsvis vekt/tykkelse/smidighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt stang med kastevekt opp til 15g. 5-20g blir etter min mening for kraftig til det fisket du beskriver. Hvis det ikke er veldig tett skog som gjør det vanskelig å komme til ville jeg valgt ei litt lang stang. Gjerne 9 fot. Ei lang stang kaster lengre og er etter min mening bedre å kjøre fisk på. Selv om du ikke har tenkt å bruke den i sjøen egner ei slik stang seg godt til fiske etter f.eks makrell og sjøørret. Ikke noe problem med 2 kilos fisk på slikt utstyr.

Har ikke brukserfaring med noen av stengene du nevner, men så på en ironhawk i butikken. Så fin ut.

Jeg ville også sjekket htttp://www.villmarksbutikken.net. Mange stenger og sneller til halv pris der nå og vesentlig mer å velge i.

Skal jeg komme med et tips til må det være å øke budsjettet med noen hundrelapper for å få ei bedre snelle. Shimano super 1000 GT FA (800kr) og ei lightning rod eller ironhawk på rundt 9 fot (6-700kr) burde være knallutstyr.

Som snøre vil jeg foreslå multi 012 eller nylon 020-0.25. Som regel billigst å få det spolt på i butikken.

Jeg har god erfaring med flerdelte stenger. Bruker selv en precision 4 delt 9 foter 2-15g og er meget fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.