Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk valg


thum

Anbefalte innlegg

Annonse

Hmmmmmmmmm, tenk deg veeeeldig godt om thum!

Trenger du virkelig en recon pack(RP)????????????????????

Til jakt, så er jeg enig.

Ellers forstår jeg ikke behovet såfremt du ikke har tenkt NPL eller lign.

Jeg har en RP liggende som nesten ikke har vært i bruk, selv om jeg har vært på et 30-50 talls 7-12 dagers turer.

Den veier ufattelige 5,2 kg såvidt jeg husker. Meningsløst tungt spør du meg!

Selv benytter jeg min gamle Berghaus Vulcan med egenvekt ca 3 kg, selv på 12 dagers turer!

Sommerstid benytter jeg min 45 litr sekk på ukesturer med telt!

Berghaus Vulcan er like sønderslitt etter tja 30 turer som RP er etter rundt 10 :lol:

Og pr 2007 finnes sikkert langt lettere og like slitesterke sekker.

Glem RP for din egen del, såfremt du ikke skal på langvarige jaktturer.

Hva skal du forøvrig trene til :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, der fikk jeg noe å tenke på.. hehe

RP er forresten jæ*** dyr.. Men de fleste sekker på over 100L er vel vanskelig å få under 4 lapper.

Jeg trener for å bli Fallskjermjeger.. Bruker ludvigen noe, men trenger en ordentlig sekk i tillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg finnes det bare èn type sekk og det er Arc`Teryx AC2 Naos. Den er høy og tynn, vanntett og tåler all slags behandling den utsettes for. Mange kjekke tekniske løsninger, og har et veldig "clean" ytre. Hoftebeltet kan fjernes totalt når man skal ha den på fly (er ofte dette som ryker på samlebåndene på flyplasser). Ble kåret til "gear of the year" i 2006 i Outside Magazine.

arc_naos_70_grpht_06.jpg

Eneste minuset er prisen; men men - man får se på det som en investering ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg finnes det bare èn type sekk og det er Arc`Teryx AC2 Naos.
Det er sikkert en bra sekk. Det er rart de ikke har laget den større enn 70 liter. Er det ikke bare ett rom i denne? Jeg har mistet litt troa på Arcteryx etter å ha sett hvor lite vanntett Bora er. De lager sekken med vanntette glidelås og vanntett stoff, men sømmene lekker som en sil. Det er brukt en annen teknologi på Naos, men det inngir ikke akkurat tillit.

Likeledes synes jeg dette med at de vektlegger bevegeligheten i " Load Transfer Disc" som et stort pluss. Jeg har aldri følt det som noe problem på noen sekk at bevegeligheten mellom hofte og sekk har blitt for liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med Bora-sekkene, men min Naos har aldri lekket vann overhodet. Har brukt den i ca. en måned på fjellet i allslags vær, latt den ligge i pytter, utenfor teltet i storm (regn, snø, sludd) og aldri fått en dråpe vanngjennomtrengning. Har selv en mindre variant, men de reviewene jeg har lest om 70-literen er at dette holder i massevis. Er ekspanderbar til ca. 80 liter hvis man ikke ruller mer enn ca. 2 ganger med rolltoppen.

Sekken har 2 lommer i lokket (1 stor på utsiden som rommer regnjakke+regnbukse, og en mindre på undersiden som kan romme mindre saker og ting (lommekniv, gps, lommebok etc.). På utsiden har den 2 lommer; en liten på venstre side (ca. 2 liter) og en mye større på høyre side (typisk for hansker, lue, genser, kart).

Jeg har prøvd andre sekker med lignende "load transfer" system, og de kan ikke sammenlignes med hva "Load Transfer Disken" leverer. Fikk selv en skikkelig Wow-opplevelse... Er dog da viktig at sidestremmer-remmene som går fra hoftebeltet og bakover ikke er for stramme. Liker spesielt godt dette hvis jeg går i oppoverbakker, da pleier jeg å løsne disse litt, mens jeg har de noenlunde stramt ved gange på flat mark.

Innsiden er forøvrig laget i hvitt stoff. Dette har en stor effekt hvis man leter etter ting i skumringen eller om natta; ting blir mye enklere å finne. En liten, men kjekk detalj :?:

VH

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare et spm angående størrelse på sekk. Jeg kommer til å bruke den på mange fjellturer på flere dager, med utstyr som telt, liggeunderlag, sovepose, litt ekstra klær, stormkjøkken, mat, fiskeveske, pluss andre småting.

Hvor mange Liters sekk tror dere jeg trenger? Over 100l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor sekk du trenger kommer mye an på hvilket utstyr du har.

Dersom du har et lett telt, dunsovepose av god dunkvalitet(meget komprimerbar og lett) og ellers velger lett utstyr kan du klare deg med en 50 liters sekk til 3-sesongsbruk. Dette er fullt mulig uten at det på noen måte går ut over sikkerheten. Velg kvalitet, lette produkter og dropp alt unødvendig.

ter

Selv har jeg en Bergans Alpine Guide 50 som holder fint til en ukestur med fiskeutstyr (skulle jeg ha kjøpt sekk i dag ville jeg ha gått for Bergans Helium 55 pga vekta, 1,1 kilo). Til vinterbruk trenger du selvfølgelig en litt større sekk, men ikke mye.

Har du derimot tungt, volumiøst utstyr og ikke har planer om å bytte ut noe, må du ha en stor sekk. Feks en Isbjørn Jan Mayen sovepose tar alene ca 40 liter av sekken.

Med andre ord her er det ingen fasit, du må velge sekkestørrelse etter utstyret ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, der fikk jeg noe å tenke på.. hehe

RP er forresten jæ*** dyr.. Men de fleste sekker på over 100L er vel vanskelig å få under 4 lapper.

Jeg trener for å bli Fallskjermjeger.. Bruker ludvigen noe, men trenger en ordentlig sekk i tillegg..

Hei "thum" !

Du trenger ikke å trene med en stor (og tung) sekk for å bli fallsjermjeger !! Det er ikke en gang nødvendig at du er så veldig sprek når du kommer inn. Du må bare være i alminnelig god fysisk form.

Under opptaker vil befalet finne ut om det er mulig å trene deg opp til å bli fallskjermjeger.

Forøvrig er jeg enig i at Berghaus Vulcan Cyclops II er en utmerket sekk (ca 3 kg). Jeg bruker den selv. Den brukes av bl a British Army Special Forces. (British Commandos).

Klikk deg inn på www.mil.no og videre til HJK (Hærens jegerkommando) så finner du opplysninger om opptakskrav etc.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jepp, opptakskrava er jeg godt kjent med.. dem er under kontroll :?:

Men det med tanke på at jeg trenger en stor sekk er at jeg kommer til å ha med en del utstyr når jeg er på tur, hvertfall på enkelte turer.. Har brukt ludvigen tidligere (50l), men den blir for liten.. men er mulig jeg pakker feil, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslosportslager har laget en oppskrift som du finner her http://www.oslosportslager.no/artikkel/423502/Slik_gj%F8r_du_tursekken_lett..html

Her har du en svensk side med masse ideer http://www.fjaderlatt.se/

I USA har det vært en trend å pakke lett i flere år. I det siste har dette også kommet for fullt i sverige. Om du går inn på den svenske nettsiden http://www.utsidan.se/, som tilsvarer fjellforum.net, vil du finne ut at det meste av utstyrprat dreier seg om lettpakking. Det forundrer meg at dette ikke har fått et større omfang i norge ennå, men det kommer helt sikkert.

En annen morsom side du kan ta en titt på er http://www.andersj.se/. Denne karen er en ihuga lettpakker, samtidig som han lager det meste av utstyret sitt selv. Han har lagt ut masse oppskrifter på utstyr han har laget.

Personlig har jeg også tidligere dratt rundt på sekker som har veid opp mot 30 kg, men har funnet ut at jeg får mye mer gjen for turen om jeg ikke sliter meg fullstendig ut på å bære utstyr. Kanskje blir det til tider litt mindre komfort, men dette tar jeg igjen på naturopplevelser. Man blir mere tilstede i naturen om ma ikke sliter så mye med bæringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under opptaker vil befalet finne ut om det er mulig å trene deg opp til å bli fallskjermjeger.

yup.. og måten de gjør det på, er å slite deg ut, og ser om du

A: ikke får til de relativt enkle tekniske tingene du må gjøre

eller

B: gir opp

Når du er forbi krav A er det bare B igjen, og det er mye lettere å ikke

gi opp hvis du holder deg relativt bra i 3 dager, og får 3 dager med dritt,

istedet for hvis du går på felgen etter 3 timer og får 6 dager med dritt..

så det lønner seg absolutt og stille godt forberedt, både fysisk og psykisk.

bare bestem deg, så går det så bra så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte Recon Pack av en kamerat i sommer, og å bære den kontra min 70 liter Haglöfs var ikke sammenlignbart selv med samme oppakning. Syns denne hadde et fantastisk bæresystem, noe som jeg syns er det viktigste av alt. Så vurderer jeg tekniske løsninger, og vekt til slutt. Og ja, jeg er en sånn som bruker Trangia stormkjøkken med Nova eller propanbrenner da jeg syns det er stødig, sikkert og praktisk. Veier vel minst det dobbelte av lettvekterne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.