Gå til innhold
  • Bli medlem

Rødsprit, gass, bensin... eller en veldig lang skjøteledning?


larserikm

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe nytt kokeapparat, men er usikker på hvilken type.

Bruker et stormkjøkken med rødspritbrennet (billig Trangia-etterligning til 99.- på Biltema for noen år siden....).

Synes det er praktisk fordi kjeler, vindskjerm, stekepanne etc "pakkes inn i seg selv".

Bruker rundt en desiliter rødsprit per dag per person.

Har ikke ekstreme behov med tanke på kulde, og er ikke ute lengre enn 7 dager av gangen.

Vekt er dermot ganske viktig for meg (som alle andre)...

Hvis jeg skal kjøpe nytt - hva vil dere anbefale av type (merke etc også av interesse).

Hilsen

Lars E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det mange typer å velge mellom.

Gass brenner dårlig på en kald vinter, så en mulitfuel er vel å foretrekke...

Nova+ selgte vi godt av på den butikken jeg jobba på, men det er en hel hau av dem multifuel brennerne der ute...

Søk på forumet på multifuel, kokeutstyr, brenner, gass osv... søkefunskjonen er veldig fin.

God forum regel, søk først... så søker du litt til, så spør du :evil:

Velkommen forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor multifuel?

Hva med en ren bensinbrenner, færre løse deler og dermed mindre som går i stykker. Seinest på sist tur jeg var på ble det mistet deler til to multifuel primuser som begge ble satt helt ut av drift.

Bensin er greit brennstoff i de fleste situasjoner.

Har selv en MSR Wisperlite som jeg er storveis fornøyd med! Kun enkle deler og ikke noe som er løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Whisperlite er da jammen meg en multifuelbrenner... :evil:

Sats på Primus Omnifuel. En fantastisk stabil brenner. Har brukt min i mange år nå. Helt siden den blei lansert og er virkelig imponert over hvor bra den er. Rask forvarming. Maks 40 sekunder. Brenner de fleste typer fuel. Stor stabil plattform for gryter og stekepanne.

Dessuten.. Testvinner i iallefall tre frilutsblader..

RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan påstå at whisperliten funker veldig bra. For ? 18 år siden kjøpte jeg en til bruk i Himalaya på sånn 18-åringstur, den funket helt greit på lokal bensin. Gravde den frem noen år siden, og hadde veldig problemer med såkallt 'parafin' i NSW (også problemer med MSR trykk/pumpe-håndtaket som røyk underveis ganske spektakulært). Da hadde jeg jo ikke renset den i over 10 år....

2 år siden demonterte jeg den gamle greien (veldig enkelt), satte på ny pumpe og den funket som bare det i NZ /Routeburn. Etter en rengjøring i 18 år....

Den liker nok renset bensin best, skal du bruke parafin må den renses ofte (parafin er absolutt ikke å anbefales)..men vanlig bensin (hvis du tørr) går helt greit også...har ikke prøvd med diesel eller fett...kjøpte ifjor en gammel XKG til det der. Kan absolutt anbefalles en whisperlite (internationale), den er ikke så veldig regulærbar kanskje (men neppe en XKG av/på - f-15 type primus), skal du ha noe mer 'gourmet' bør du kanskje se på dragonfly e.l. Whisperlite modellen har ikke forandret seg noe særlig siden jeg kjøpte den...enkel greie som funker...

Håper det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en nova + og anbefaler den på det sterkeste. Har fyrt den opp på fjelle i sterk vind og måregn og den brenner da som bare det. Vinden blåste rett på brenneren men den funken selv da supert!

Veldig lett å fyre opp og skru av (går ganske så kjapt å skru den av!) Har ikke opplved noen høye stikkflammer og under oppvarmingen så går det veldig fort med lave flammer.

Veldig fin til og fyre med i telt.

Eneste minuset med nova+ er jo at man regulerer bensinmengden med å skru sånn at slangen vrir seg. Men med litt trening går dette utmerket og man har da svert god mulighet før å regulere flammen så man kan lett lage god mat osv på denne brenneren.

Anbefales!

Hvis du ikke går før den så vil jeg da gå før Primus Omnifuel siden jeg har hørt en del bra om den.

Anbefaler og bruke bensin da den brenner steike godt om vinteren og billig og.

Kan lett fyre nova+ på vanlig bensin (har prøvd) og den er veldig lett og rense selve brenneren etter bruk.

Men hovedsaklig vil jeg no bruke renset bensin da jeg liker og bruke kvalitetsprodukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lett fyre nova+ på vanlig bensin (har prøvd) og den er veldig lett og rense selve brenneren etter bruk.

Men hovedsaklig vil jeg no bruke renset bensin da jeg liker og bruke kvalitetsprodukt

Kvaliteten på bilbensinen i Norge er vel udmerket, og tilpasset det den er tenkt brukt til.

Som drivstoff i Primus derimot, er den lite egnet. Ymse tilsettingsstoff kan gi leverskade, samt tette brennern.

Bilbensin er til bil.

4takts miljøbensin er til primus (gressklippern får ikke så fin sort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Takk for alle gode svar - det ble ganske klart at nulti-fuel var det foretrukne alternativet blant forumets medlemmer :roll:

Kjøpte en Primus multifuel og er happy med den etter 2 turer. Uvant at det bråker så mye når man har brukt rødsprit i alle disse år, men du verden så mye mer effektivt det er!

Passer fint nedi en iskremboks gjør den også, så den har nå "fast plass" i sekken.

Snakkas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode svar - det ble ganske klart at nulti-fuel var det foretrukne alternativet blant forumets medlemmer :roll:

Kjøpte en Primus multifuel og er happy med den etter 2 turer. Uvant at det bråker så mye når man har brukt rødsprit i alle disse år, men du verden så mye mer effektivt det er!

Passer fint nedi en iskremboks gjør den også, så den har nå "fast plass" i sekken.

Snakkas!

Når du er lei av bråket, får jeg skaffe deg en Coleman.

Stillhet i telt, er undervurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en Primus Nova (multifuel) som passer inn i Trangia sitt stomkjøkken. Det gir en ekstra sikkerhet fordi du da fyrer opp i et stormkjøkken og det er svært lett å dekke til primusen dersom flammene skulle bli skremmende høye. Det fins sikkert mange her inne som har sterke meninger om hvorvidt Primus Nova i en Trangia er en ræva brenner. Men sikkerhetsmessig syns jeg det er en god løsning.

Jeg er også svært glad i den komforen et stormkjøkken gir under kokkeleringen.

I tillegg er denne brenner svært enkel å forvarme, siden man bruker bensin fra fuel-tanken til både forvarming og fyring.

03337.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulte, når du skriver at den "passer inn i" et trangia stormkjøkken - mener du da også at brenneren får plass sammen-pakket i kjøkkenet eller kjelen under transport?

Hvordan transporterer dere som regel selve pumpa - i flasken eller tar man den ut av fuel-flaska under transport?

Liker å spare plass i sekken min - ting som passer inni hverandre og kan transporteres sammenpakket er glimrende! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulte, når du skriver at den "passer inn i" et trangia stormkjøkken - mener du da også at brenneren får plass sammen-pakket i kjøkkenet eller kjelen under transport?

Hvordan transporterer dere som regel selve pumpa - i flasken eller tar man den ut av fuel-flaska under transport?

Liker å spare plass i sekken min - ting som passer inni hverandre og kan transporteres sammenpakket er glimrende! :!:

Måtte teste dette - var en tur i kjellern igår.

Brenneren går ikke helt nedi kjelen, lokket på kjelen blir liggende litt på skrå. Men den går langt nok nedi til

at du får pakket sammen stormkjøkkenet på vanlig vis.

For meg har ikke dette vært en problemstilling. Jeg bruker å ha kaffe, fyrstikker o.l. i kjelen under transport. Nova-brenneren

frakter jeg i en pose sammen med bensinflasken, reservedeler og rep-verktøy. Alt untattt bensinflasken burde gå greit

nedi kjelen om man ønsker det.

> Hvordan transporterer dere som regel selve pumpa - i flasken eller tar man den ut av fuel-flaska under transport?

Transporterer pumpa i flasken under transport - har ikke hatt noen lekasjer så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er denne brenner svært enkel å forvarme, siden man bruker bensin fra fuel-tanken til både forvarming og fyring.

03337.JPG

Ikke noe galt med Novaen. Den fungerer like bra som andre slangebrennere.

Jeg må bare korrigere en normal misoppfatning:

At en koker kan forvarmes med det drivstoffet som er på tanken, er ikke en ekstra fordel.

Alle kokere kan forvarmes slik.

På diesel/parafinkokere er det en stor fordel med veke i spritskåla.(Veke er fordel uansett drivstoff)

Fordelen med å bruke sprit til forvarming, er at man slipper å få så forferdelig sotete utstyr.

:!::?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.