Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt


TK

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha meg ei god hodelykt. Lykten skal brukes på fjellturer og lengre å korte turer.

Så det er viktig at lykten har mest mulig lystid. Og at batteriene skal kunne beres på kroppen. Liker overhode ikke å ha batteriene festet til hode.

Og at den lyser langt så man kan se godt. Og at den kan lyse opp refleks på 120 meter (trenger kun å se refleksen da hunden berer refleks på seg)

Jo billigere lykten er jo bedre, men max pris er 2500-3000 kr.

Håper noen kan hjelpe meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blitt veldig imponert over en silva hodelykt til turkameraten min. http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____46355.aspx Den kan bæres på hodet selvstendig eller brukes med ekstra batteripakke. Lyset du får er fra LED, som er veldig strømsparende og litt blåaktig, og godt fokusert. Dette gjør lykten suveren i langrennsløype og hvis en leter etter varder en sen kveld på høsten. Dersom lyset er for fokusert setter du på en diffuser, men den tar ganske mye lys. Det er litt enten/eller med denne lykten, selv om den har fire lysstyrker.

Selv har jeg http://www.magshop.no/product.asp?p=4852 som jeg har litt blandede følelser for. Den er vanntett, og LED-delen av lyset bruker 14 dioder. Det går fint ann å lese med denne lykten i teltet, og den er svært godt egnet for grottetur, skog og nærere arbeid enn silva-lyset. Halogendelen av lykten er jeg svært misfornøyd med, den krever helt freshe batterier og at det er varmt. Jeg tenkte å bruke den ved nedkjøring, men silvalykten er langt bedre på akkurat det.

Det høres ut som at ditt bruk kaller for den øvre lykten. Du kan alltids kjøpe http://www.magshop.no/product.asp?p=4858 i tillegg, så har du noe som dekker camping i tillegg. Det er mye stress å dille med ledning når en bare skal på dass.

Alternativer finnes nok, men det er disse tre jeg har førstehånds erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk før svar. Den siste du la ut linken til sånn skal jeg ha meg :-D

Fin til og bruke i telte eller når man skal på utedassen å drite å lese i et blad.

Men tenkte litt på den lykten Silvia LX. Den ser jo ut som skal funke greit til en ikke så alt før dyr penge.

Lest litt no at det er halogen lamper som lyser best opp og best egnet når man går på ski. Og det blir jeg jo og gjøre en del (gå på fjelle og på isfiske osv), men der er jo levetiden på baterie 2-5 timer. Noe som vil si jeg trenger en pulk med bateri før å ha lys på en 2-3 dagers tur. Før når det er kollsvart 24/7 så blir lykten brukt en del.

Så ser ut som man må ty til diode lykt før at man skal ha lys i mer en 5 timer, selv om jeg har litt lyst på Lupine X-Beam R da denne er bare helt syk bra lys på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Silva L1, og den anbefaler jeg på det varmeste. På XXL sine nettsider står det lystid inn til 24 timer. Dette er FEIL. Når man bruker batteriene som festes på hodet lyser det i 200 timer i sparemodus. Velger du å bruke den eksterne batteripakken som følger med lyser det i 600 t i sparemodus. Dette ifølge brukermanualen.

Jeg har hatt min siden jul og brukt den på veldig mange fjellturer siden. Jeg har tatt av de to små batteripakkene og bruker bare den eksterne batteripakken. Det er fortsatt det første settet batterier jeg har i den, og det lyser fortsatt som f... Brukte lykta sist for noen dager siden da jeg var på tur.

Du kan godt være en måned på vintertur med den uten å måtte skifte batterier! Særlig hvis du holder batteripakken i lomma for å holde den varm, da varer batteriene veldig lenge!

Lysstyrken er det ingenting å si på, det holder i massevis! Lykta koster 799 på XXL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Silva L1, og den anbefaler jeg på det varmeste. På XXL sine nettsider står det lystid inn til 24 timer. Dette er FEIL. Når man bruker batteriene som festes på hodet lyser det i 200 timer i sparemodus. Velger du å bruke den eksterne batteripakken som følger med lyser det i 600 t i sparemodus. Dette ifølge brukermanualen.

Jeg har hatt min siden jul og brukt den på veldig mange fjellturer siden. Jeg har tatt av de to små batteripakkene og bruker bare den eksterne batteripakken. Det er fortsatt det første settet batterier jeg har i den, og det lyser fortsatt som f... Brukte lykta sist for noen dager siden da jeg var på tur.

Du kan godt være en måned på vintertur med den uten å måtte skifte batterier! Særlig hvis du holder batteripakken i lomma for å holde den varm, da varer batteriene veldig lenge!

Lysstyrken er det ingenting å si på, det holder i massevis! Lykta koster 799 på XXL.

Ok. ser du er fra samme plass som meg så du er utsatt før 24/7 med mørketid :-D .

Høres jo bra ut den lykten da. Men da må vel LX vere enda litt bedre? Noen som har erfaring med den?

Trur jeg skal ta meg en tur på sportsbutikken og ta med meg noen og teste dem ut. Kjekt og kjenne folk som jobber der og dem som driver den :)

takker før alle svar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. ser du er fra samme plass som meg så du er utsatt før 24/7 med mørketid :-D .

Høres jo bra ut den lykten da. Men da må vel LX vere enda litt bedre? Noen som har erfaring med den?

Trur jeg skal ta meg en tur på sportsbutikken og ta med meg noen og teste dem ut. Kjekt og kjenne folk som jobber der og dem som driver den :)

takker før alle svar :lol:

Ja, jeg ser at Silva LX har 5 watts LED. L1 har 3 watts LED og var det beste som var på markedet for et år siden. For mitt bruk synes jeg L1 lyser mer enn nok.

Eneste minus med LX er prisen da :wink: men den er jo enda litt bedre enn L1 ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prisen overlever man nok. så trur jeg skal ta meg en tur å få testet ut denne lykten. Men den L1 er ikke dum nei! Dama trenger også hodelykt og da kan denne være noe før ho.

Vet du hvor dem er billigst på disse lyktene i tromsø? Intersport er så overpriset at selv med 20 % rabatt så er dem dyrere en feks xxl.no :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også innom sportsbutikkene den gangen jeg skulle kjøpe lykta. Verken intersport eller G-sport hadde den inne, så jeg kjøpte den bare på XXL.no . Enkelt og greit :)

blir vel billigst :lol:

Takk før svar. Da ser det ut som det blir en stykk LX og kanskje en stykk L1 :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en oppskrift på ei halogenlykt med 24timers lystid.

Kjøp ei petzl lampe av den gamle sorten, altså med halogenpære. Stikk innom på Claes Ohlson å kjøp 6volts 2,4watt halogen pære(kjøp 2stk så du har reserve også).

så trenger du et batteri av denne sorten: http://www.trimtex.no/sportshop/maindesign.asp?aid=19843&gid=9274

Og denne kontakten: http://www.trimtex.no/sportshop/shopelement.asp?aid=19851&pid=20617

Klipp av originalkontaktene på hodelykta og monter den nye. Lad 9ah batteriet og vips du har ei lykt som lyser langt bedre enn alle LED lampene, og med brukbar batterilevetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en oppskrift på ei halogenlykt med 24timers lystid.

Kjøp ei petzl lampe av den gamle sorten, altså med halogenpære. Stikk innom på Claes Ohlson å kjøp 6volts 2,4watt halogen pære(kjøp 2stk så du har reserve også).

så trenger du et batteri av denne sorten: http://www.trimtex.no/sportshop/maindesign.asp?aid=19843&gid=9274

Og denne kontakten: http://www.trimtex.no/sportshop/shopelement.asp?aid=19851&pid=20617

Klipp av originalkontaktene på hodelykta og monter den nye. Lad 9ah batteriet og vips du har ei lykt som lyser langt bedre enn alle LED lampene, og med brukbar batterilevetid.

Å det er bare så utrolig tungvint. Har bestilt meg LX lykten. så får se om jeg kanskje kjøper en L1 også til dama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det er bare så utrolig tungvint. Har bestilt meg LX lykten. så får se om jeg kanskje kjøper en L1 også til dama.

På www.coldspotfeeds.com finner du forskjellige lykter ferdig ombygd eller modifisert. Coldspot lager bra greier som varer i MANGE år.

CSF northern light er bunnsolid og lyser godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg å få lykt med de siste generasjon LED. De lyser med ca 120 lumen, og er mer energieffektive.

En lykt jeg har god erfaring med er princeton tec apex. Det var denne jeg valgte etter å ha undersøkt alt på markedet. Det er også bare å bytte pære så dobler nesten lystyrken seg fra 60 til 120 lumen fordi den innebygde kjøleribben er meget kraftig, pære koster ca. 10 dollar. Den er fleksibel ved at den har 4 små led, pluss en kraftig, det er her den slår silva LX som nå umodifisert er den beste. Det denne mangler er små led, og det er en kjempefordel og ha valgmuligheten.

Halogen er en teknologi som ikke bør velges. LED er overlegen teknisk, en lykt med bare små led blir for svak, og en lykt uten spenningsregulator og små led, lyser ikke sterkt nok. Til sammenligning er LED mer effektiv enn Xenon som brukes i biler, og Xenon er 3 ganger så effektiv som halogen.

Det begynner å bli flere lykter basert på SEOUL SSC P4 , som er den som kan brukes i apex. Den som er kreativ klarer å bygge om en Silva halogen, til en lykt med trippel SEOUL SSC P4 ved å bygge om en håndlykt basert på 3 slike led og sette inn i en silva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.