Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekk (80-100l)


Kjell Lundemo

Anbefalte innlegg

Annonse

Kan anbefale Norrøna Para Ranger på det varmeste. Beste sekken jeg noensinne har brukt. Og jeg har tilgang til de beste sekkene fra både Norrøna, Bergans, Berghaus, Lowe Alpine m.fl... Og har brukt alle!!

Den tåler tung last uten å bli ubehagelig å bære. Det bevegelige hoftebeltet gjør gåing med denne sekken til en lek. Ulempen er at den blir litt ustabil hvis du må hoppe fra sten til sten under kryssing av elv..

Men alt i alt ett bestevalg.

Koster litt, men den er verdt det i det lange løp.

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd de som er beskrevet over, men er meeeget fornøyd med min Arcteryx-sekk som jeg brukte på en treukers tur i fjor sommer. Kan ikke få fullrost sekken bæreegenskaper. Verdt hver eneste krone. Viktig med god sekk og gode sko. Klær kan man ta etterhvert. :wink:

Skulle ønske at dagens sekker hadde litt flere smålommer til div ting, men det er det jo ingen av dem som har lenger.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Har ikke prøvd andre relevante sekker, men gjorde en del research før jeg kjøpte min Osprey Aether 85L. Thermofit-belte og fleksibel løsning på beltestrammingen gir god passform. Selve sekken veier lite, og det er jo en fordel. På den annen side betyr det at den ikke tar så veldig store bører, men i tester har den fungert lytefritt opp til og med 25kg, og det er mer enn nok for min del. At den ikke koster mer enn 2400,- er jo også en fordel. Vurderte den mot Bergans Trollhetta, Rondane og Lowe Alpine Cerro Torre som jeg nok ville gått for om jeg skulle bære litt tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på den...hvor? :D

Den sekken jeg har prøvd som sitter best fram til nå, er faktisk bergans rondane, til 1850,-. Har prøvd den med over 20kg i sekken og syns den satt skikkelig godt på. Osprey Crescent med samme vekt syns jeg gnagde for mye pga smale skulderreimer.

Sitter egentlig å venter litt på å få prøvd Norrøna Nansen 80/100, men får aldri bestemt meg :P

Får stikke å prøve Osprey Argon også kansje, arvtageren til crescent så vidt jeg har skjønt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den til 2400,- hos friluftsbutikken her i Tromsø...? (www.friluftsbutikken.no Har ikke sjekka prisen på den på nett, men når jeg nå gjør det ser jeg jaggu at den koster en del mer de fleste andre stedene! vpg.no selger 70L varianten til 2199,- men det spørs om de går med på 85L til 2400,- Det er mulig det er snakk om en fjorårsvariant, men min er kliss likens den som er på hjemmesidene til Osprey.

Så heldig jeg har vært da :D Jeg brukte langt tid på å lete rundt omkring på nettet om info om den sekken fordi jeg var redd det var en overprisa "jålesekk", men fant bare skryt. Og ang skulderremmene så var det en av detaljene som jeg var ekstra fornøyd med på min. Godt å komme ned uten at det føles ut som hodet bare skal ramle av skuldrene. Men det igjen kan ha noe å gjøre med at jeg kanskje ikke er en gramjeger, men kilo-hater er jeg så absolutt - sørger for at oppakningen min er vekteffektiv. Med mindre jeg skal dra med meg sjukt mye mat kan jeg ikke helt skjønne hvordan man kan havne på over tjue kilo om man ikke har ekstra mye drivstoff og et isbor på sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen. Skal kontakte de. Tror helst at det er slik at ute.no har overpriset sekken noe voldsomt. Sekken ligger på ca 2100,- kroner i sverige og danmark. Også i USA ligger denne mye lavere i pris enn den krafitgere bygde Crescent-sekken. Irriterende når noen forsøker å lure forbrukerne. 50 % overprising er mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Arcteryx Naos 70. Dette er en helt topp sekk med liten egenvekt og vanntett, trenger du større så kan det fås 85. Bæresystemet er utrolig bra med et hofte belte som langt overgår Berganssekken, den har gode justerings muligheter. Arcteryx lager sine sekker i flere størrelser ut fra rygglengden og dette mener jeg er bra.

Har også en Bergans Alpinist II som også er en OK sekk men den veier det dobbelte av Naos-en, og ennå mer når det regner. Ja jeg kan ta med mer men jeg har oppdaget at har man plass så blir det masse unødvendig med på lasset.

De fleste kjøper forstor sekk, hvis du ikke skal bruke sekken til jakt på rein mener jeg at 70 liter er mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg har ikke prøvd de som er beskrevet over, men er meeeget fornøyd med min Arcteryx-sekk som jeg brukte på en treukers tur i fjor sommer. Kan ikke få fullrost sekken bæreegenskaper. Verdt hver eneste krone. Viktig med god sekk og gode sko. Klær kan man ta etterhvert. :)

Skulle ønske at dagens sekker hadde litt flere smålommer til div ting, men det er det jo ingen av dem som har lenger.

Lykke til med valget!

Jeg har i den siste tiden gått og "siklet" etter en Arcteryx-sekk. Husker ikke nøyaktig hva den heter, men den er på 95 liter, og koster 3999 de fleste plasser. (tror det er den største sekken til Arcteryx) At ryggen ikke kan justeres har jeg etter mye overbevisning innsett bare er en fordel, en ting mindre som kan gå i stykker, pluss litt vektbesparelse.

Men har denne sekken tilstrekkelig reimer o.l utenpå, altså til å feste liggeunderlag og slikt med? Kan ikke helt huske det etter jeg prøvde den i butikken. Og hva med lokket, som kan klipses helt av. Er det en god patent, og ikke en svakhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i den siste tiden gått og "siklet" etter en Arcteryx-sekk. Husker ikke nøyaktig hva den heter, men den er på 95 liter, og koster 3999 de fleste plasser. (tror det er den største sekken til Arcteryx) At ryggen ikke kan justeres har jeg etter mye overbevisning innsett bare er en fordel, en ting mindre som kan gå i stykker, pluss litt vektbesparelse.

Men har denne sekken tilstrekkelig reimer o.l utenpå, altså til å feste liggeunderlag og slikt med? Kan ikke helt huske det etter jeg prøvde den i butikken. Og hva med lokket, som kan klipses helt av. Er det en god patent, og ikke en svakhet?

Tipper du har sett på bora 95.

gode festemuligheter i fleng! arcteryxliter er også store ift mange andre..

at sekken ikke har justerbar rygglengde, men FINNES I 3 FORSKJELLIGE STR betyr at du slipper å bære rundt på masse "ekstra" bæresystem du ikke trenger.

att folk vil ha så mye lommer og glidelåser(smålommer) og sånt i sekker skjønner jeg igrunn ikke.. ett stort rom til tingene fungerer fint, også kan man pakke ting i pakkposer i hovedrommet istedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du har sett på bora 95.

gode festemuligheter i fleng! arcteryxliter er også store ift mange andre..

at sekken ikke har justerbar rygglengde, men FINNES I 3 FORSKJELLIGE STR betyr at du slipper å bære rundt på masse "ekstra" bæresystem du ikke trenger.

att folk vil ha så mye lommer og glidelåser(smålommer) og sånt i sekker skjønner jeg igrunn ikke.. ett stort rom til tingene fungerer fint, også kan man pakke ting i pakkposer i hovedrommet istedet..

Jeg er nok en av tilhengerne til smålommer og slikt, syns det er greit å legge diverse ting og tang der, slik at jeg finner det igjen. ;-) Angående denne sekken ser jeg den har en "kengurulomme" i front, så den blir vel en grei erstatter for slike lommer.. Jeg satser på å bli eier av en slik sekk i løpet av noen uker, når jeg klarer å rote sammen 3999 kroner. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.