Gå til innhold
  • Bli medlem

Styr unna! Advar alle andre! (Dressurhalsbånd)


TK

Etter å ha lest dette. Vil du bruke et sånn bånd på din hund?  

43 stemmer

  1. 1. Etter å ha lest dette. Vil du bruke et sånn bånd på din hund?

    • Ja, jeg satser på det ikke skjer meg
      7
    • Nei! Jeg ønsker ikke å utsette meg eller min hund før noe lignende
      37


Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte meg noe så mye som et Canicom 200 Dressurhalsbånd. Ble anbefalt dette av oppdretter av rasen min og noen som driver å jobber med hundetrening.

Sakten med dette dritt produktet er jo at du kan grille hunden din! Dette båndet har da strøm som man kan kjøre i hunden. Jeg brukte da dette kun med lyd å 2 ganger med strøm på laveste efekt. Brukte kun strøm da før å få hunden til og komme til meg å ikke springe ut i vegen å bli kjørt på.

Men siden dette båndet har den mekanismen som gjør at man kan gi strøm så er dette svært så farlig før hunden!

Hvorfør? Jo det skal jeg fortelle dere;

hunden min hadde vært ute å lekt å gåd kun med dette båndet da han kommer av lydsignalet (noe som er greit i seg selv). Kommer inn å han legger seg å sover med det på i ca 20 min. Plutselig hører jeg hunden hyler å skrikker å spretter rundt i buret sitt. Første tanke var at han måtte ut å gjøre fra seg. Men da jeg kom til buret ser jeg masse blod fra strupen hannes.

Prøver å få av denne faenskapen fort som bare det. Men hunden klikker helt å biter i selvforsvar siden han hard et så ondt! Han rykker til flere ganger å skriker å hyler (Han får strøm i seg!!)

Til slutt så må jeg til med kniven å få skjert av båndet før hunden holder på å dø. Hadde det ikke vært før min mor som hjelpte til og holde han rolig så jeg fikk kappet av båndet så hadde ikke han vært her i dag. Dette skjedde i ei helg så å få tak i vetrinær var jo ikke bare bare. Fikk tak i vetrenæren å dro rett til dem.

Hunden måtte barberes på halsen å øvredel av brøstkassen. Da så man at han hadde to sår som kom av brannskader! (pga strømmen)

Han hadde fåd infeksjon i sårene å det hadde spred seg rundt område, opp på sidene av halsen og ned til brystkassen. Hadde ikke dette blitt behandlet kunne det blitt stygge kjøttsår å det hadde spredd seg vidre å kunne dekt vesentlig større område av hunden.

Dette klør å plager hunden veldig mye!

Hele behandlingen + medesiner kom på litt over 2000 kr!

Ringte dem jeg hadde kjøpt det oss som sier det er ikke demmes problem. Det er importøren jeg skal snakke med.

Ringer dem å blir hendvist til service mannen dem har. Ringer han å han er direkte spydig i tlf. Hviser tydelig je faen holdning. Hinter til at det ikke er en reklamasjonsak siden det ikke er et kjent problem! :P Fy faen før en idiot han er!

Hvil ikke enda gå ut med begge firma navnene.

Har kontaktet forbrukerinspektørene (Nrk 1) og Tv2 hjelper deg. Så no skal folk få vite om hva dem driver med. Har også konaktet advokat (faren til en veldig god venn) å har fåd han til og se på saken. (Kostnadfitt. Han synes det er helt jævelig noe at noe sånt skjer + behandlingen jeg får av disse 2 firmaene)

Så har bare en ting og si! Styr unna sånne produkter. Så slipper deres hund å du/dere å oppleve noe sånt. Kanskje er det deres hund som dør av dette båndet!

Oppfordrer alle til og poste dette rundt på alle forumer dere er på!

(poster dere det på et forum, vær snill og send pm om hvor dere poster det så jeg har litt oversikrt)

PS; har flere bilder av hvordan han så ut oss vetrinæren. Disse bildene vil bli lagt ut så dere får se med egne øyne!

Mvh

Tommy K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Huff, stakkar vov! :P

Håper så inderlig at du vinner denne saken.

Skal aldri feste noe slikt på min hund.

Det er bra. Har snakket med tv2 hjelper deg. å det kan hende dette kommer på tv. så får flest mulig hvite om dette.

Disse bildene er da tad når blodet er stoppet å renne og område renset en gang. Måtte renses flere ganger på grunn av det vesket utrolig mye fra sårene å betennelsen som dere ser tydelig på bildene.

Skull ha tad noen bilder når han bløde å kunne dokumentere med de bildene og, men greide ikke å la vær å stå å stryke på han å klappe å trøste den lille godgutten min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at produktet ikke viser seg å holde mål er nå så sin sak. At kundebehandlingen stinker også. Selvfølgelig ikke bra...

Det jeg reagerer mest på her er at oppdretter faktisk anbefaler folk å bruke strømhalsbånd. Min oppfatning er at strømhalsbånd kun skal brukes til sauerenhetsdressur og aldri ellers. Og når hunden skal bli saueren bruker man profesjonelle trenere til slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaså, deg med vesle buhunden!!

Forferdelige greier. MEN hvorfor bruke strømhalsbånd på hund i det hele tatt ?? Og så ung hund, som ennda ikke kan ha tillagt sig helt ufysilige og inngrodde uvaner!! Enig med Bento.

Meget dårlig rådgivning fra kenneleieren!!! Buhunder er gløgge og lærer rakst. En var i mange år på rad lydighets champ. i Danmark!

Lurer på hva hunden så har tillært sig av dette i forhold til deg, bur eller annet for den skjønner jo ikke det med strømmen!!

Hilsen Elgen

15 år med buhund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaså, deg med vesle buhunden!!

Forferdelige greier. MEN hvorfor bruke strømhalsbånd på hund i det hele tatt ?? Og så ung hund, som ennda ikke kan ha tillagt sig helt ufysilige og inngrodde uvaner!! Enig med Bento.

Meget dårlig rådgivning fra kenneleieren!!! Buhunder er gløgge og lærer rakst. En var i mange år på rad lydighets champ. i Danmark!

Lurer på hva hunden så har tillært sig av dette i forhold til deg, bur eller annet for den skjønner jo ikke det med strømmen!!

Hilsen Elgen

15 år med buhund

Bruke var jo med lyd. slapp å rope hele tiden på han. Han fikk gå utrolig mye lås og han hørte på vær gang æ ropte/gidde han et pip.

Han var av den som stakk av. no holder han ser til huse førdi jeg sa nei å et pip.

Så han har jo lært en del. Men feil rådgiving fra en oppdretter å hundetrener fikk meg som fersk hundeeier å kjøpe et bånd som påførte en uskyldig hund skade.

Håper bare det ikke fører han er redd bånd osv. Men no kan vi ikke gå tur på ca 3 uker pga sår i halsen.

Å ja, buhund er en smart hund. vet det. Han er utrolig smart. men utrolig rampete.

Feks. Tar sokken min å gjemmer den bare før at æ ska leite litt etter den.

Utrolig glad i den krabaten å den rasen.

Håper bare ingen andre ferske hunde eiere går i samme felle som meg!

Derfør jeg forteller det til andre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragiske greier dette.

Mitt inntrykk er at det er kryr av arrogante møkkafolk i denna bransjen. Forleden dag var jeg innom en dyrebutikk, da jeg hadde rota bort kobbelet til min 6 mnd gamle gordonsetter. Butikkeieren skjelte meg rett og slett ut for at jeg allerede hadde klart å rote bort kobbelet på så kort tid. Tror ikke jeg legger igjen mer penger hos han etter dette.

Det gamle kobbelet fant jeg selvfølgelig igjen senere samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er tragisk at noen anbefaler bruk av dressurbånd :-) .

Hvis jeg har forstått deg riktig så er hunden din født 1/6-07......

Altså en liten valp!! Legg ned litt arbeid i grunndressur så skal jeg garantere deg at du får en lydig hund ! Er vel ingen som bruker strøm +++ på en valp :shock: ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er tragisk at noen anbefaler bruk av dressurbånd :-) .

Hvis jeg har forstått deg riktig så er hunden din født 1/6-07......

Altså en liten valp!! Legg ned litt arbeid i grunndressur så skal jeg garantere deg at du får en lydig hund ! Er vel ingen som bruker strøm +++ på en valp :shock: ???

Helt enig. Skal sies at strømmen er da VELDIG svak. max strøm på båndet er som man får et støt når man skal gå inn feks i ei bildør, å det er 9 nivåer. Hadde hele tiden min på 1. Prøvde på meg selv også å det var så svakt at jeg kjent det ikke. MEN angrer på at jeg brukte det. Hadde innstilling at dette var noe dritt. Ble overtalt til og prøve og det angrer jeg på!

Ingen må være så dum som jeg var og bruke noe såndt på en hund. Uanset faen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du ikke kan gå tur med ham for tiden fordi hunden ikke kan gå i bånd. Men det finnes vel seler som du fester på ryggen og rundt forbeina på hunden og som ikke går rundt halsen? kanskje er greit alternativ når hunden din blir redd for halsbånd i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du ikke kan gå tur med ham for tiden fordi hunden ikke kan gå i bånd. Men det finnes vel seler som du fester på ryggen og rundt forbeina på hunden og som ikke går rundt halsen? kanskje er greit alternativ når hunden din blir redd for halsbånd i framtiden.

Går ikke ann. den selen vil ta i der han har infeksjon. Så det blir vanskelig. Men trur ikke han er noe redd halsbånd. Ser ikke sånn ut. Men man vet aldri :D

Men takk før du nevnte seler. Skal se om jeg finner en som ikke går på brøstkassen som du nevnte :oops:

Men vi har veldig fin natur rett bak huset. så han får springe rundt å leke å av å til er det en annen hund som han kan leke med.

Så blir no turer, men ikke etter veien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Buhunden din er en liten rampete hvalp ennda! Og har kanskje ennda de ufyselige spisse hvalpetenner, hvor eieren ligner på en, som har hai i badekarret! Og snart vil den bli en rampete tenåring. Samme type problemer som med små barn og tenåringer!

Her hielper tålmodighet og grunndressur bare og å være konsekvent over lang tid.

Hunden min har altid gått i sele. Du fikk/får en ganske enkel (og billig) sele med rem frem om bringen og brystet. Efter fototet ditt ikke der hvor hunden er skadet??!! Funker veldig fint i mange år! halsbånd har den bare på for å bære navne/adresseskiltet sit.

Hunden hører såkallt "lydløs" hundefløite, som har en meget høi "tynn" pipen på MEGET lang avstand. -Hvis den da vil- ( hunden min er så gammal nu at den er stokkdøv. Men den lærte raskt handsignaler! Gløgge hunder det her!

En stor feil i "Bikkjebransjen" er at mange tror på eksakt 1 patent-middel til oppdragelse: Klikker-trening, strømhalsbånd, rasleboxer og gud vet hva. Det er IKKE slik! Slett ikke hvis du vil ha en harmonisk hund.

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med dere at å strømme en liten valp er helt håpløst.

Det å lære valpen ganske tidlig hva et "NEI" betyr, fungerer utmerket. Det er bare å se på hvordan tispene gjør det. Først knurrer de til valpen (knurring= tispa sier NEI), hvis ikke det hjelper kommer det lyn kjapt bitt over snuten. Hardt og brutalt. Men etterpå har valpen forstått hva "NEI" betyr, og vil huske det resten av livet. Hvor mye "kraft" man skal bruke for at et nei skal fungere er det ingen fasitsvar på, men det skal ikke være snakk om noe dyremishandlig her.

I tilegg til et fungerende NEI kommando, er det og være konsekvent alfa omega. Har du sagt SITT, så skal den sette seg, hver gang. Og ikke glem, masse ros og begeistring når den gjør ting riktig.

Dette har fungert meget bra for min del :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syns jeg du har fått et forferdelig dårlig råd av oppdretteren din. Å anbefale el-halsbånd på en valp er helt hårreisende. Enkelte burde vært fratatt retten til å holde dyr.

Ettersom du hørte på oppdretters råd om el-halsbånd antar jeg at du ikke har all verdens erfaring med hunder fra før(Beklager hvis jeg tar feil). Ikke at el-halsbånd noen gang kan forsvares i vanlig dressur, men hvis du i tillegg er ganske fersk med hunder kan du totalt ødelegge den med slike torturmidler. Dettebør oppdreter vite. Denne oppdretteren burde hatt litt seriøs juling :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Buhunden din er en liten rampete hvalp ennda! Og har kanskje ennda de ufyselige spisse hvalpetenner, hvor eieren ligner på en, som har hai i badekarret! Og snart vil den bli en rampete tenåring. Samme type problemer som med små barn og tenåringer!

Her hielper tålmodighet og grunndressur bare og å være konsekvent over lang tid.

Hunden min har altid gått i sele. Du fikk/får en ganske enkel (og billig) sele med rem frem om bringen og brystet. Efter fototet ditt ikke der hvor hunden er skadet??!! Funker veldig fint i mange år! halsbånd har den bare på for å bære navne/adresseskiltet sit.

Hunden hører såkallt "lydløs" hundefløite, som har en meget høi "tynn" pipen på MEGET lang avstand. -Hvis den da vil- ( hunden min er så gammal nu at den er stokkdøv. Men den lærte raskt handsignaler! Gløgge hunder det her!

En stor feil i "Bikkjebransjen" er at mange tror på eksakt 1 patent-middel til oppdragelse: Klikker-trening, strømhalsbånd, rasleboxer og gud vet hva. Det er IKKE slik! Slett ikke hvis du vil ha en harmonisk hund.

Hilsen elgen

Ska til dyrelegen snart så dem får se hvordan halsen er blitt. (Blitt veldig fin no :( ) Så da skal jeg se på sele. Skal vist få en veldig billig da dem synes så synd i hunden å at man har blitt anbefalt dette møkke!

Skal se på sånn der hundefløyte. høres litt intresant ut.

Men hvorfør velger du sele i stede før halsbånd? Noe fordeller eller?

Føresten, Odin (Hunden) hilsen. han sitt på fanget å små bjeffer å sleiker på skjermen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, fordelen ved sele er for så vidt åpenbar.

Hva ville du selv si til å bli dratt rundt på tur i halsen??? I forhold til en kropssele?? Ja, lisssom klatrerne bruker!

Nei, vel ikke noe godt det! Mange rykker også i bandet når hunden ikke går "pent" og du hører også ofte hunder som går på sporet av dyr, som drar helt jävligt og som er ved å kverke sig selv. Da er selen jo mye bedre. Jeg ser derfor riktig mange folk med jagtbikkjer som konskeékvent bruker sele.

Veterinerene snakker også om at veldig mange hunder har "nakkeslengsskade" fordi eieren har oppdraget "gå pent" og "på plass" ved voldsomme rykk i bandet-halsbåndet.

Så derfor sele fra den var helt liten!!

Jeg lod den før springe foran sparken på vinterføre i selen. Buhund er alltså for liten til å dra noe særlig, men folk syns det var veldig stas og moro med en "dverghusky" i sele. Høger og venstre kan han uansett, for det er veldig praktisk på skitur, når du treffer folk eller i løipekryss i utforkjøringer.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, fordelen ved sele er for så vidt åpenbar.

Hva ville du selv si til å bli dratt rundt på tur i halsen??? I forhold til en kropssele?? Ja, lisssom klatrerne bruker!

Nei, vel ikke noe godt det! Mange rykker også i bandet når hunden ikke går "pent" og du hører også ofte hunder som går på sporet av dyr, som drar helt jävligt og som er ved å kverke sig selv. Da er selen jo mye bedre. Jeg ser derfor riktig mange folk med jagtbikkjer som konskeékvent bruker sele.

Veterinerene snakker også om at veldig mange hunder har "nakkeslengsskade" fordi eieren har oppdraget "gå pent" og "på plass" ved voldsomme rykk i bandet-halsbåndet.

Så derfor sele fra den var helt liten!!

Jeg lod den før springe foran sparken på vinterføre i selen. Buhund er alltså for liten til å dra noe særlig, men folk syns det var veldig stas og moro med en "dverghusky" i sele. Høger og venstre kan han uansett, for det er veldig praktisk på skitur, når du treffer folk eller i løipekryss i utforkjøringer.

Hilsen Elgen

Ok. Men da har jeg et til spørsmål, hvordan gikk du frem før og lære hunden din høyre og venstre? Det er jo veldig praktisk at hunden kan det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TK, du har med rette fått mye pepper for bruken av elektrisk strøm, og så på en valp. Men det er herlig å se at du innrømmer at dette var en nybegynner tabbe. Ofte blir folk så lite interressert i å innrømme feil når dem kommuniserer på forum :(

Ang. historien din, er det rart en får tanker om å ta frem balltreet enkelte ganger? Tror jeg også hadde eksplodert (men nå har jeg aldri brukt el. strøm på bikkja mi :) )

Du får passe på at du får dokumentert så mye som mulig. Kan veterinæren bidra kanskje? Det er god PR for ham å kunne stå frem og gi en uttalelse. Få andre som var tilstede til å gi en skriftlig beskrivelse av episoden. Jo mere du kan legge frem i TV2 av 'bevis', jo lettere blir det å skape problemer for drittsekkene som selger slikt med god samvittighet. Du kan også vurdere å saksøke dem. Med den behandlingen dem har gitt deg vil dem også måtte betale rettsomkostninger. Tror forsikringen du har på bikkja burde dekke Advokat utgifter.

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

nei, ikke mer pepper og el-halsbånd!!

Høger - venstre tar (bu)hunder nemt, som Tiri sir.

Du skal bli enig med deg selv og din partner! om kommandoene og være konskvent med de - også i forhold til andre kommando, for hunder skjønner ikke ordene dine, men antal stavelser - lyden av det, men jo ikke det språklige innholdet.

Litt lisssom kommando til soldater i armeen. Ingen skjønner noe der, berre om det er korte eller lange ord.

Hos mig var det kort: høgre og langt: til-venstre altså 2 ord!! Du kan og bruke fløyten med langt støt og 2 korte eller hva du nu velger.

Innen for sheepdog bransjen finnes visst en fløyte kommando standard??? Den kan du jo bruke.

Hver gang du kommer til en veideling sir du så kommandoen efter hva vei du går med hunden. Da må du selv være sikker på H og V for ikke å forvirre!!!!

Ikke alle mennesker er faktisk det. Spør bare trafikskolelærere.

Når du har gjort dette ved alle veidelinger i et par uker, så kan (bu)hunder dette! Enkelt og greit. I blann vil du oppleve ved 3-veis delinger, eller når kommanderte veien går 180 g tilbake at bikkja ikke helt vet hva den skal velg å gjøre og hvorfor. Litt dumme er de nemlig også.

barna mine hjalp til den gangen på efter-skole -turen. Også med gå-bak kommando. Barn kan være ganske konsekvente med så'n, hvis de vil. Det tok også bare en uke.

Gå bak kan være veldig nyttig særlig på ski i utfor løiper, hvor du får mer fart enn bikkja. Da kommanderer du GÅ BAK slik du ikke kjører opp i rumpa på den. Buhunder har også for vane på vinterstid pluselig å bråstoppe for å ryste luft i pelsen sin for å gjøre den luftigere og dermed varmere.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Fant nettopp denne tråden og måtte bare svare på den...

Til trådstarter:

1. Jeg vil gjerne se bevis på at du har kjøpt dette halsbåndet. Har du kvittering og et bilde av det istykkerskjærte båndet?

2. Du skal da for pokker ikke la hunden din ligge med det aktive halsbåndet på! Til tilvenning bruker du et dummy bånd.

3. Bildene du viser her er ikke av skader påført av båndet i det hele tatt! Strømstyrken er langt fra sterk nok til å lage slike skader.

4. Ingen hunder blør av dette.

5. Jeg tror rett og slett at dette er en bløffmaker historie for å sverte et meget godt produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sauegjeter er jeg for "sauerene" hunder og ikke minst eiere som respekterer båndtvangsbestemmelsene, men det får da være grenser!! Hvis disse halsbåndene virkelig forårsaker slike skader grenser det jo til dyreplageri og det er jo like fælt samme hvilke dyreart det rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.