Gå til innhold
  • Bli medlem

Topphelg i Rondane fra 7 til 9 september


askogvoll

Anbefalte innlegg

Sted: Rondane

Utgangspunktet for turen var Dørålseter. Kom til Dørålseter etter mørkets frembrud hvor jeg betalte leie for teltplass. Møtte noen trivelige mennesker i peisestuen mens jeg planla lørdagens tur. Fikk til sammen 6 topper med en p.f 50 og 2 stykker med en noe lavere p.f denne helgen.

Lørdag 08. september 2007

Været:

Våknet til regn på lørdagsmorgenen, men som gikk over til en skyet værtype. Blåste mye på toppene med snø i luften.

Høgronden (2115 moh):

Begynte å gå klokken 09.40, hvor jeg gikk i retning Høgronden. Tok meg 3 timer å nå toppen som lå 10 kilometer unna Dørålseter. En relativt drøy tur, men som ikke er noe vanskelig å nå i det hele tatt. Det var nysnø på toppen som gjorde at det var litt småglatt.

Midtronden Øst (2042 moh):

Fra Høgronden til Midtronden Øst brukte jeg litt over en time. Var sliten og nervøs for å falle siden det var nysnø og glatt i et langt parti fra toppen og ned mot skaret. Vil tro at man kan gå dette mye raskere på godværsdager.

Vest for Midtronden Øst (2035 moh):

Øst for Midtronden Vest (2057 moh):

Toppen ligger bare noen få meter fra selve hovedtoppen som er Midtronden Vest. Var noe lett klyving ”Vest for Midtronden Øst” og mot denne.

Midtronden Vest (2060 moh):

Hovedtoppen av Midtronden.

Digerronden (2016 moh):

Lett gjenkjennelig topp, som ikke har noen spesielle vanskeligheter ved seg i det hele tatt. Var noe kjedelig å gå siden man hele tiden kunne se Dørålseter, og hadde en følelse av at jeg ikke flyttet meg.

Søndag 09. september

Været:

Var blå himmel og klart denne morgenen. Noen få skyer ved toppene, men ellers ingenting. Temperatur rundt minus en grad på toppene. Været forandret seg fort ved klokken 16.30 og det ble en økende nedbørsmengde utover kvelden.

Storsmeden (2016 moh):

Lang og drøy tur fra Dørålseter og opp Langholet til Storsmeden. Fra Dørålseter og frem til toppen var det 14 kilometer. Meget langt og drøyt. Toppen var lett å bestige med noe lett klyving mot toppen.

Trolltinden (2018 moh):

Hadde gruet meg til denne toppen på forhånd siden den var beskrevet som vanskelig å bestige av mange andre som hadde gått denne tidligere. Eggen som går ut til en liten topp på 1897 moh før selve toppen var morsom å gå siden den var luftig og hadde en god utsikt. Ingen problemer å gå ned til skaret, hvor jeg holder til venstre og følger noen varder som viser ruten over de tre grusrennene jeg hadde gruet meg til å gå. Lett og grei klyving til toppen, hvor jeg spiser en velfortjent matporsjon på toppen. GPS’en viser at jeg har gått 20 kilometer da jeg står på toppen.

Turbeskrivelsen sier at det på nordsiden av fjellet er preget av store steinblokker på størrelse med en norsk hytte. Var skeptisk på disse beskrivelsene helt til jeg begynte nedstigningen i nord. Fjellsiden var preget av mange store blokker og gjorde at nedstigningen ble slitsom for knærne mine. Var en lang retur til Dørålseter etter endt nedstigning.

Mvh Alexander :D

post-2512-133474492212_thumb.jpg

post-2512-133474492224_thumb.jpg

post-2512-133474492232_thumb.jpg

post-2512-133474492241_thumb.jpg

post-2512-13347449225_thumb.jpg

post-2512-133474492258_thumb.jpg

post-2512-133474492268_thumb.jpg

post-2512-133474492277_thumb.jpg

post-2512-133474492285_thumb.jpg

post-2512-133474492293_thumb.jpg

post-2512-133474492302_thumb.jpg

post-2512-133474492314_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sted: Rondane

Flott turrapport fra omfattende turer i Rondane i litt kjedelig vær.

Har bare vært i Rondane en gang for mange år siden, men ikke kommet der sia.

Syns det er for goldt og litt monotont i Rondane – det er vel manglen på vann og bre som gjør det?

Mange av fjellene oppleves som en hauge av stein, men eggen mot Veslesmeden virker interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott turrapport fra omfattende turer i Rondane i litt kjedelig vær.

Har bare vært i Rondane en gang for mange år siden, men ikke kommet der sia.

Syns det er for goldt og litt monotont i Rondane – det er vel manglen på vann og bre som gjør det?

Mange av fjellene oppleves som en hauge av stein, men eggen mot Veslesmeden virker interessant.

Jeg har bare vært i Rondane én gang jeg også, og deler dette inntrykket. Det er jo ikke noe å si på dimensjonene da, men jeg hadde vansker med å finne noen flotte fotomotiver. Føltes litt som å ta bilder i et overdimensjonert grustak. Vi opplevde drittvær med tåke og regn den dagen vi hadde tenkt oss til Rondslottet. Med slike forhold føltes det noe meningsløst å klyve opp svære fjellsider, for å betrakte en utsikt som bare strakte seg 50 meter inn i steinrøysa. Kameraten min var mer innstilt på å komme til topps, men vi ble enige om å snu på Vinjeronden.

Men i bedre vær har jo Rondane fine og vide utsikter mot omkringliggende områder, og på avstand tar fjellene seg svært praktfulle ut, spesielt med de fargevariasjonene som finnes der. Likte spesielt bildet av Digerronden her. Mulig at Rondane behøver litt tid for å vokse på en, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er nettopp goldheten og den brutale følelsen av stein mot mann som gjør Rondane interessant. Her glemmer du ikke igjen vannflaska hjemme! Spesielt Langholet og Kalbekkbotn gir følelsen av å være alene på månen! Er sikker på at Gollum fra Ringenes Herre bor et sted oppi her... Kunne godt tenke meg en tur tilbake til og gå traversen Veslesmeden-Storsmeden-Trolltind. Utfra bildene til Askogvoll skulle det ikke være så ille å Trolltinden fra sør som jeg tidligere har fått inntrykk av. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er nettopp goldheten og den brutale følelsen av stein mot mann som gjør Rondane interessant. Her glemmer du ikke igjen vannflaska hjemme! Spesielt Langholet og Kalbekkbotn gir følelsen av å være alene på månen! Er sikker på at Gollum fra Ringenes Herre bor et sted oppi her... Kunne godt tenke meg en tur tilbake til og gå traversen Veslesmeden-Storsmeden-Trolltind. Utfra bildene til Askogvoll skulle det ikke være så ille å Trolltinden fra sør som jeg tidligere har fått inntrykk av. :shock:

Det er sant at det ikke er så ille å gå sørryggen mot Trolltinden. Jeg snakket med noen andre mens jeg stod på toppen av Storsmeden om Trolltinden. De sa at det var satt opp varder slik at ruta var godt synlig over de tre grusrennene. Det løste seg dessuten fint når jeg fikk fjellet på nært hold.

Hehe, sant nok det med vannet. Viktig å ta med nok. Jeg hadde bare to og en halv liter i sekken da jeg entret langholet med ingen mulighet for å fylle på nytt (jeg fyller ikke flaska i stillestående vann). På toppen av Trolltind hadde jeg gått tom for vann, og hadde ikke orket så altfor mye lengre uten vann..

Kommer nok til å besøke Trolltinden på nytt en gang i fremtiden.

Alexander :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Trolltinden og nordover kan jeg anbefale å holde litt mer mot vest, da får man fin ur nedover og noen snøfelt (sikkert mye snø tidlig på sommeren, nå i helgen var det ca 100 høydemeter jeg skled ned med en spiss stein som isøks).

Vi var på Trolltinden og Storsmeden lørdagen - så ikke så veldig mye inne i skya men synes likevel at ryggen fra sør mot Trolltinden over 1897 er det fineste strekningen jeg har gått i Rondane. Smedeggen tok flere i turfølget dagen etter, men den ble for bratt og utsatt for meg :( - foreløpig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin turrapport. Gikk noe lignende før i høst og var nok heldigere med høgronde traversen. Det var kaldt, men tørt og fint og brukt i underkant av 7 timer.

Var også på trolltinden og storesmeden i kjedelig vær. Tror ikke jeg kommer tilbake til Trolltinden. Det var mye slit-

post-942-133474493093_thumb.jpg

post-942-133474493101_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.