Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket rovdyr?


turid

Anbefalte innlegg

Var på Pilfjellet i går, og fant skrotten av en ganske fersk rein. Den hadde store strupeskader og mesteparten av innvollene var borte. Ellers var den ganske hel og egentlig ikke spist så mye på. Kunne ikke se skader på nakken. Var oppi høyden med noen små fjellbjørk hist og her. Reinen lå delvis under ei busk så den var ikke lett å finne. Gikk etter ravnene. Kan det være jerv eller klarer gaupa å ta en rein i åpent terreng? Den var liten/medium stor.

Er det spesielle ting man kan se etter for å gjette seg fram til hvilket rovdyr det er, om man finner skrotter? Hvor høyt opp går bjørnen om den jakter rein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet iallefall ikke :roll: Jeg tipper det er jerv ettersom det var litt gjemt. Jerven gjemmer nesten alltid dyret, men først så fjerner de hodet fra kroppen. Det er ikke alltid de gjør det, men etter det jeg har sett så gjør de det i nesten alle tilfeller. Det kan gå noen dager fra jerven har drept dyret til det kommer tilbake å fjerner hode for å grave det ned Ofte i bekker der de finner de igjen om vinteren.

Mulig det er bjørn. Bjørn spiser opp jur og området rundt vom. Du så ikke tegn til bittskader på bakbein eller snute?

Det er veldig vanskelig å fastslå hvilke bittskader det er uten å flå dyret. Bitt trenger ikke vises i huden i det hele tatt og det er ikke alltid det går hull i huden. Når du flår dyret vil du se hvor skadene er. Selv om det ikke vises noen ting i huden og pelsen så kan det være store ødeleggelser og bitt langt inn i kjøttet, sener og vev.

Hvor i Norge er dette?

Bjørn kan gå langt inne på fjellet den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Rovviltkontakten sa omtrent det samme som deg. Hun skulle ta seg en tur opp og se om hun fant den igjen, og flå den. Jeg hadde ikke med noe å merke med, og det var kanskje litt dumt. Håper jeg ikke har sendt henne på villspor, var ikke så lett å finne den... Fant ikke noen skader på beina, de var hele og fine. Syns hodet virket fint også, men jeg er langt fra noen ekspert. Er jerv i området, hender jeg ser spor om vinteren. Fant noe i går som jeg trodde var bjørnemøkk, men ruka virket så fin og uten rester at det må ha vært elg. Det var på andre siden av toppen i øverste krattskogen.

Vi bor på indre Helgeland, omtrent midt mellom Mosjøen og Hattfjelldal.

Det finnes alle typer rovdyr her, ulv også en sjelden gang, så det er litt intr å kikke etter spor. Men nå er jo vinteren enklere da. Hundene har luktet bjørn før, og da ble et par av de redde. I går var de mest nyskjerrige, men antakelig var det reinen de var mest opptatt av. Jerve-og gaupespor bryr de seg ikke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Var gaupe.

Så ikke dette før nå jeg.

Men da jeg leste igjennom det du hadde skrevet så ante det meg at det var Gaupe.

Gaupa går i strupen, jerven går somregel på nakken, men ingen fasittsvar her.

Rovdyra biter igjennom skinnet, men fugler hakker ikke igjennom med det samme.

Men er enig i at man ikke trenger å se bittskaden før man flår dyret. Når man flår det så vil man se hullene

etter tennene og eventuelt andre skader.

Ingen av sauekadaverene jeg har vært å sett på i sommer som har manglet hode der det har vært jerv, men reven tar somregel med seg hodet. Gjerne da på lam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar de hodet? For meg høres det ut som skranglete kost, men det inneholder kanskje en del fett?

Hehe... Aner ikke hvorfor reven tar hodet jeg...

Mulig det er for at det er lett å gnage av nakken...??? men aner virkelig ikke... Kanskje noen andre her inne vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det sikkert gaupe. Antar at reinen ikke var så veldig stor da. Desverre er det ofte de som sjekker sånne skader tar feil også. I flere tilfeller har folk sett hvilket rovdyr som har tatt div. dyr, men har unlatt å sagt hva de så før de hadde flådd dyrene og fått et svar hva det var. Flere ganger har de tatt feil og kommet til et rovdyr det ikke var :(

jeg har selv sett flere kadaver. etter å ha flådd hele dyret har det ved flere anledninger ikke vist noen tegn til bitt i huden. ( ikke et eneste hull).

Men i vevet under i kjøttet er det dype hull etter tenn og bitt fra rovdyr og store ødeleggelser. Det beviser vel at det ikke trenger å være hull i skinnet selv om det er drept av et rovdyr.

Har også vært med en gang der de skulle undersøke et kadaver. Den personen som gjorde denne jobben fant ikke et enste bite merke :) Jeg så tydelige bitemerker og fikk en annen til å se på det. Da ble det konstatert drept av jerv.

Reven tar ofte hodet. Det gjør den veldig raskt etter det jeg har sett selv. Hvorfor er det vel ingen som har en fasit over, men de jeg har sett så virker det som om hodet er lett å fjerne raskt å gjemme unna.

Jerven fjerner også hodet i mange tilfeller, men ikke med en gang. På ferske kadaver fjerner de ikke hodet. De kommer tilbake dagen etter eller noen dager til hvis den er trygg og fjerner hodet. Hodet finner vi ofte igjen langt unna og høyt oppe i steinura. Noen mener det er mat til jervungene. De kommer tilbake for å gjemme dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lam tatt av rev. Dette har ligget dødt bare en dag. Hodet gikk med en gang. Trolig til reveungene som hadde hi like i nærheten. Nå har ungene blitt store og begynner å få bra pels. Jeg ser de hver eneste dag og venter bare på at pelsen skal bli ferdig før jeg skyter de :(

Jeg vet det er mange her som ikke liker dette, men jeg elsker jakt og ingenting kan hindre meg i å utøve jakt. ( Bare så det er sagt :) ).

post-2524-133474494285_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket dyr har drept denne?? Den hadde bittskader i strupen og på undersiden mot vomma.

Kan ikke si det utifra bildet :) . Jeg er heller ikke noen ekspert, har kun vært med å sett på et 50 talls kadaver.

Men går skole nå, så håper på å bli flnkere :( .

Har en del bilder jeg også, men velder å ikke legge ut de her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det var faktisk akkurat det samme :) Reinen var likedan. Jeg trodde det kunne være ei lita simle med horn, men det viste seg å være en kalv. Må bare innrømme at jeg ikke kan allveredens om reinsdyr, og jeg klarte ikke å se at det var kalv der den lå. Den så ikke så veldig liten ut, men samtidig var ikke stor nok til å være ei velvoksen simle. Hjemme er reinen småe og magre uansett alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke akkurat samme beskrivelse som reinen som ble tatt av gaupe da? Denne har også blitt bitt i strupen og under.
Jo, men jeg synes at skaden i buken ser ut som den er påført dyret etter at det døde.. Korp....? Men som sagt dette er et bilde og jeg er fremdeles langt fra en ekspert!Jeg skrev også tidligere at gaupa SOMREGEL går etter strupen og at jerven SOMREGEL går etter nakken. Regner med at du har klart å spa frem et bilde av en SANSYNLIG jerveskade, altså der man antar at det er jerv som har vært på ferde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Jeg har ikke vært borti ulveskader enda, men blir nok det også.

Er moro å se forskjellene fra dyr til dyr hun/han, ung/gammel.

Mye likt men også store forskjeller!

Bjøren skader er også noe jeg ser frem til å lære mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig interessant og lærerikt. Skjønner at det ikke er riktig så enkelt som det ser ut ved første øyekast. Spennende, selv om dyr blir liggende og lide. Men alle må ha mat, og vi mennesker er i bunn og grunn ikke stort bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Jeg har ikke vært borti ulveskader enda, men blir nok det også.

Er moro å se forskjellene fra dyr til dyr hun/han, ung/gammel.

Mye likt men også store forskjeller!

Bjøren skader er også noe jeg ser frem til å lære mer om.

Bildet jeg la ut var bare for å sette et annet fokus på like skader. Jeg synes det er umulig å fastslå en årsak utifra et enkelt bilde. Da det er skader under kjøttet som ikke vil vises på et bilde.

Jeg kan love deg at når du kommer til et kadaver tatt av bjørn så er det mye mer groteskt. Det er ikke noe pent syn når en bjørn får rive i et dyr en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reven tar ofte hodet. Det gjør den veldig raskt etter det jeg har sett selv. Hvorfor er det vel ingen som har en fasit over, men de jeg har sett så virker det som om hodet er lett å fjerne raskt å gjemme unna.

Jerven fjerner også hodet i mange tilfeller, men ikke med en gang. På ferske kadaver fjerner de ikke hodet. De kommer tilbake dagen etter eller noen dager til hvis den er trygg og fjerner hodet. Hodet finner vi ofte igjen langt unna og høyt oppe i steinura. Noen mener det er mat til jervungene. De kommer tilbake for å gjemme dyret.

Reven er vel like mye trofè-jeger som mange andre.... :roll::lol:

Tja, hodet er vel som Tiri sier enkelt å fjerne, og så har det mye fint kjøtt og endel fett, som nok er god mat. Er jo ikke bare reven som tar hode, bare tenk på vestlendinger og smalahove :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reven er vel like mye trofè-jeger som mange andre.... ;):oops:

Tja, hodet er vel som Tiri sier enkelt å fjerne, og så har det mye fint kjøtt og endel fett, som nok er god mat. Er jo ikke bare reven som tar hode, bare tenk på vestlendinger og smalahove :wink:

Hihi :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.