Gå til innhold
  • Bli medlem

Verdens største sjøørret tatt i Hordaland....?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Den ene gangen de hadde denne diskusjonen så var jeg sikker allerede fra første filmklipp.

De dro "ørreten" opp fra elva etter sporen.

Det gjør du ikke med ørret, prøv å løft storørret 2-4kg etter sporen!

Jeg kan fortelle at du hakke sjangs, ørreten er så bred i overgangen at den bare glir.

Laksen er ingen problem å løfte etter sporen.

Ellers så ser dette også ut som ørret. Jeg vil faktisk bli rasket over om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har vel hørt om hunderørret? Den blir mye større en laks.

Jeg har hørt om Hunderørret ja. Den kan bli 18-20 kilo. Største laks tatt på stang i Norge er på 36 kilo. Det skulle vel gjøre laksen ganske mye større enn Hunderørreten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om Hunderørret ja. Den kan bli 18-20 kilo. Største laks tatt på stang i Norge er på 36 kilo. Det skulle vel gjøre laksen ganske mye større enn Hunderørreten?

Ja hunderørret kan bli opptil 20 kg. Laks kan også bli opptil 20 kg. Det er funnet død hunderørret i lågen som var over 30 kg. Jeg husker ikke nøyaktig hvor mye. Jeg prøvde nå å ringe skogbruksmuseum, men fikk ikke opp tlfnr. Jeg mener det er der den er stoppet ut. Jeg skal prøve å undersøke det nærmere.

Norges største laks tatt på stang er 26 kg. Norges uofisielle rekord på laks er 35,8 kg, men det er bare en antydning. Den ble ikke godkjent veid og den ble først veid etter at den var sløyd. De la til ca vekt på hode og innvoller og kom til en vekt på 35,8 kg. Ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hunderørret kan bli opptil 20 kg. Laks kan også bli opptil 20 kg. Det er funnet død hunderørret i lågen som var over 30 kg. Jeg husker ikke nøyaktig hvor mye. Jeg prøvde nå å ringe skogbruksmuseum, men fikk ikke opp tlfnr. Jeg mener det er der den er stoppet ut. Jeg skal prøve å undersøke det nærmere.

Norges største laks tatt på stang er 26 kg. Norges uofisielle rekord på laks er 35,8 kg, men det er bare en antydning. Den ble ikke godkjent veid og den ble først veid etter at den var sløyd. De la til ca vekt på hode og innvoller og kom til en vekt på 35,8 kg. Ca.

Det kunne vært interssant å sett den hunderørreten ja. Skriv inn her hvis du finner ut noe.

Dette er norgesrekorden på Laks tatt på sportsfiskeutstyr: Laks 32,5, Nils Valle, Tana, 07.07.1951

26(25,8 tror jeg) kilo er fluerekorden.

http://www.villmarksliv.no/fiske/norgesrekordene/article59448.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt interressert i denne Hunderørreten. Fant et bilde av den til nå største ørreten tatt i Norge. En Hunderørret tatt i 1981 av Robert Torp

robert153stor.jpg

15,3 kg veide denne ruggen og er den største ørreten som er tatt i Norge. Synes forresten den ser mye større ut den ruggen på 16kg øverst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene gangen de hadde denne diskusjonen så var jeg sikker allerede fra første filmklipp.

De dro "ørreten" opp fra elva etter sporen.

Det gjør du ikke med ørret, prøv å løft storørret 2-4kg etter sporen!

Jeg kan fortelle at du hakke sjangs, ørreten er så bred i overgangen at den bare glir.

Laksen er ingen problem å løfte etter sporen.

Jeg mener det ikker er noe problem å løfte en ørret på 5-6 kilo etter sporen :S

De rundt 2-3kg går ikke :D

Det der er ikke en normal laks, det er så å si helt sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettopp på et annet forum at biologer i Bergen etter å ha tatt skjellprøver, bekrefter det jeg skriver i mitt innlegg ovenfor. Det dreier seg om oppdrettslaks, og de mener den har gått rundt i sjøen i ca tre år.

Det er etterhvert blitt slik mange steder at villfisk hører til sjeldenhetene, rømlinger fra cowboynæringen

overtar fjordsystemer og vassdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Jeg mener det ikker er noe problem å løfte en ørret på 5-6 kilo etter sporen :S

De rundt 2-3kg går ikke :P

Har du prøvd?

Så dumm er jeg ikke at jeg satser på å teste det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativt vanlig å lande stor aure ved hjelp av ullhanske og grep rundt sporden. Mener også å ha hørt at det er mulig å lande storaure fra enkelte stammer på samme måte som laks. Har prøvd å løfte sjøaure på over 5 etter sporden, det var vanskelig..

Når det gjelder størrelsen på hunderørretten tror jeg desverre 30 kilo er uoppnåelig. Har lest mye faglitteratur om temaet og aldri sett fisk i den str nevnt. Har også vært på skogbruksmuseet uten å se noen slik fisk. Fisk på rundt 20 er vel godt dokumentert.

Laksen på nesten 36 kilo var i alle fall tidligere godkjent som verdensrekord. Dette er imidlertid snakk om stangfisket laks. Vil tro det finnes eksempler på større fisk tatt i garn. Laks på mellom 20 og 25 kg tas hvert år på stang i norske elver, den største ørretten registret på stang er den som er avbildet lenger oppe på 15. Det skulle vel ganske entydig vise at laksen er størst!

Etter å ha lett i bokhylla fant jeg litt mere om storlaksen. tatt på sluk i 1928 i Tana. Veid til 35,890. Var godkjent som norgesrekord til 1983 da den ble fjernet pga at dokumentasjonen ikke holdt mål etter dagens regler. (foto, kontrollert vekt o.l.) I samme bok står det også at det skal være tatt laks på 39kg i garn i Tana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er etterhvert blitt slik mange steder at villfisk hører til sjeldenhetene, rømlinger fra cowboynæringen

overtar fjordsystemer og vassdrag.

Sant. Den næringen tar ikke mye hensyn. Det rømmer faktisk mer laks fra oppdrettsanlegg enn det som yngles på normalt vis av hele den samlede norske laksestammen. Det sier seg selv at det ikke vil gå i lengden. Det verste av alt er jo at det som var en delikatesse nå er blitt Nei-mat.

For øvrig synd det viste seg å være en oppdrettslaks og ikke en ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser du ikje førsell på regnbueørret å mjøsørret (ørret salmon trutta) ?. Den dær ørreten på 16kg e jo en regnbueørret, mens mjøsørreten e jo en vanli norsk brun ørret. Man kan jo ikke ha samme "rekordliste" på de to artan. E du ikje eni me meg i dennar diskusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikje førsell på regnbueørret å mjøsørret (ørret salmon trutta) ?. Den dær ørreten på 16kg e jo en regnbueørret, mens mjøsørreten e jo en vanli norsk brun ørret. Man kan jo ikke ha samme "rekordliste" på de to artan. E du ikje eni me meg i dennar diskusjon?

Jeg er iallefall ikke enig med deg.

Den på 16 kg ble det tatt skjellprøver av. Viste det seg ikke at det var rømt oppdrettslaks? Det er vel ingen regnbuørret.

Brunørret er vel den vanligste typen vi har, og de lever også i mjøsa, men hunderørret er ingen vanlig brunørret. Etter det jeg har lest om hunderørret så er det en unik ørret som kun lever i mjøsa og lågen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.