Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor er vilmarkas beste cafe-latte ?


ski

Anbefalte innlegg

På dagsbesøk til serveringsteder i marka og på fjellet er ofte prisene i luksuscafe-klassen mens det man får servert ofte har kantinstandard og knapt nok det. Det mest påfallende er den gamle sure lukne kaffen man ofte får servert. Hvorfor ikke svinge opp med en proff cafe-lattemaskin i fjellheiemen når man først tar restaurantpriser ? Spesielt når det er strengt forbudt å åpne egen kaffe-termos bør hyttene kunne tilby noe som frister mer en kaffepulter eller lunken filterkaffe.

Mitt spørsmål til de mer bereiste er derfor hvor det finnes dagstur eller overnattingshytter hvor jeg etter å tatt av skiene kan kose meg med en rykende fersk kafe-latte...gjerne med en brownie til.

I samme sleng kan det gjerne anbefales hvor barna får god kakao...det skjærer i hjertet når jeg bestiller kakao og jeg hører pulverkakao-automaten starte....

For å komme kritikerne i forkjøpet verdsetter jeg naturligvis også vanlig kaffe fra eget kaffebål.....men dagens tema er altså det som serveres i hytter hvor man ikke kan stille med egen kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hyggelig at Frikk fikk en god latter.....bare jeg får min velsmakende kaffe (helst caffe-latte) når jeg koser meg på en av de betjente hyttene i fjellet. Livet er for kort til å drikke gammel, sur lunken kaffe...selv om det er på fjellet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var seriøst ment ja. Trodde ikke det etter at du akkurat skrev dette i en annen tråd:

Ikke for å henge ut noen, men problemet er vel at etter ca 10 år glemmer man at det faktisk er en markahytte man driver og ikke en kafe i byen.

Det er nok bare jeg som er altfor gammeldags og bakstreversk til å forstå trangen til å ha alle by-fasiliteter opp på fjellet. Lykke til

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En caffe-latte etter en lang skitur er da ganske uskyldig....uansett er vel ikke kaffebønner og kaffe i utgangspunktet urnorsk uansett

(Jeg kan drikke min cafe-latte i kopp isteden for i glass hvis det medfører mindre kulturkollisjon.)

Når det gjelder sitatet om by-kafeer Frikk dro fram kan jeg presiere mitt poeng at mange vertskap svinger mellom å være turisthotell/bykafe eller villmarksstue etter hva som passer dem best. Når markastuer skal fastsette priser og lukketider definerer de seg som foretningsdrivende, men når maten skal på bordet og man skal vaske seg på henda er de plutselig primitive markastuer hvor man ikke kan forvente for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke ski's innlegg var så dumt egentlig.

Kaffe, kvikklunsj, og appelsiner er jo ting som står vårt hjerte nært når vi er ute i naturen.

Jeg synes ikke det er mye forlangt av turisthyttene å servere oss velsmakende kaffe, noen synes kanskje det er å gå for langt å etablere kaffebarer i fjellheimen, men hvorfor ikke tenke litt nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig kaffe får man jevnt over ikke i innlandet i det hele tatt. Stort sett dreier det som kvalm traktekaffe som har stått hele dagen på en Bodum-kolbe.

Men det er et hotell mellom Fagernes og Etnedal et sted som har en Oslodame i resepsjonen. Hun fikser dette med Latte! Endte opp der etter en omkjøring rundt noen veiarbeider ved Leira omtrent.

I stedet for kaffekjele pleier jeg å ta med en liten presskanne som produserer akkurat to kopper med skikkelig kaffe. Et lite stykke Grunerløkkasivilisasjon midt i fjellet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at Frikk fikk en god latter.....bare jeg får min velsmakende kaffe (helst caffe-latte) når jeg koser meg på en av de betjente hyttene i fjellet. Livet er for kort til å drikke gammel, sur lunken kaffe...selv om det er på fjellet.....

er man i fjellet skal det drikkes svart sterk kaffe! caffe-latte hører da ikke hjemme i villmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kaffe med sprit i... altså karsk

Det finnes mange fine 2-dl lommelerker til en rimelig pris på markedet. Men problemet er vel at lærdommen om at minus og minus blir pluss ikke er direkte overførbart på karsk. Dårslig kaffe og dårlig sprit gir vel ikke nødvendigvis god karsk...

Pandas løsning med presskanne var forøvrig ganske søt, selv om vekt-fetisjistene antakelig griner på nesa over løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ski.

Hvis god kaffe er viktig for deg så anbefaler jeg en slik kaffekanne som dette: en Bialetti kanne.

Den fungerer fint på primus og det blir helt fantastiske god kaffe på den. Den veier jo litt, men ikke mer enn at det er fult mulig å ta den med.

NB: Sterkt avhengighetsskapende.

http://www.ilans.co.il/accessories/Images/Bialetti.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Må ærlig innrømme at hadde kaffe latte stått på menyen, og da gjerne med litt smaksvarianter, så hadde jeg nok lagt igjen mer penger i kassa. Når det er sagt så tror jeg nok at vi må innfinne oss med det for mange "spartanske" utvalget på ulike marka-og turisthytter rundt om i landet. At prisene er lik de vi finner i sentrum etc, er vel enkelt og greit pga av at det er en god del arbeid med å transportere varer, og generelle driftsutgifter, som hører med.

Ha gått en del i Sylan, og det byr på store forskjeller mellom de norske og svenske turisthyttene. Svenskene har nok kommet litt lengere enn oss, eller det vil si at de har andre matvaner. På de fleset svenske betjente turisthyttene, serveres en fantastisk suppe hver dag, som i mine tilfeller funka like bra, om ikke bedre enn en evt latte.

Har også tatt med meg latte på termiokopp, soik at jeg kunne fått litt kaffekos på fjellet, men det er jo noe i det at er man ute i "vilmarken" så skal men vel også kjenne smaken av den...

Lykke til i jakten på villmarkslatten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.