Gå til innhold
  • Bli medlem

turbekledning til 2000kr


fjellguttn

Anbefalte innlegg

hei alle sammen, er ny her inne på forumet og må derfor spørre dere om noe. Skal svare så godt jeg kan senere.

Er på utkikk etter en ny turdress, bruker og være på helgaturer og noen lengre turer og trenger noen tips til tur dress.

Den bør ikke være koste mer en 2500kr. Hvist det i det hele tatt er mulig og få tak i en så billig dress.

Har kikket litt på norrøna Amundsen anorakk herre og en norrøna Amundsen bukse herre noen som har erfaringer med disse?

Og vist dere har andre tips til billige tur dresser så si ifra:P kom gjærne med erfaring.

Håper på svar.

Takk for alle svar.

Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær=) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis pris er veldig viktig ville jeg kikket på Dovrefjell klær fra Friluftsmagasinet.

F.eks denne: http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=01&prodid=1309 Se bildene, så ligger det test fra blant annet jakt og fiske der.

Jeg TROR dette er mye jakke og bukse for pengene. Til ekstrembruk duger nok ikke dette, men til vanlig turbruk tror jeg den vil gjøre nytten.

Selv kjøpte jeg denne dressen (tidligere modell) for 6-7 år siden og den gjorde nytten 3-4 år. Nå har jeg etterhvert kjøpt Bergans breheimen bukse og Tierra jakke til mange tusen kroner.. Det kan du også evnt gjøre når du finner ut at dovrefjell-dressen ikke lenger duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå skal jeg svare her før alle gore-tex folka kommer inn hit.

Med unntak av en dyr vinterjakke har jeg ikke dyre klær i det hele tatt. Jeg bruker ei bukse til 150kr (gammel sliten overtrekksbukse for skibruk tror jeg), jakka er en god regnjakke som jeg kjøpte på et fabrikkutsalg, er vel sånne veivesenet bruker nede i grøfta kanskje :wink: Uansett kosta den vel 300kr. Bortsett fra det har jeg ullundertøy som jeg har fra militæret, men det koster vel ikke så mye det heller (må ikke ha Ulvang eller hva det nå enn heter).

Dette har holdt meg varm på alle mine turer, selv de vinterlige! Dette er det billigste alternativet og krever at du ikke er en moteopptatt person :o

Til skog/fisketurer er det vel praktisk med noe slitesterkt som også er vannavstøtende, da kan det være greit med en annn jakk en kun regnjakke kanskje, terrenget du beveger deg i har mye å si så kom med mer informasjon så er det sikkert mange som kan hjelpe deg.

Husk at norske friluftslivbutikker tar en hinsides provisjon og at det er overpriset til de grader på mange ting. Et kjent merke lider av dette, men du kan finne like bra antrekk som heter noe ingen har hørt om før til brøkdels av prisen. Jeg vet det er en artikkel på http://forbrukerportalen.no/ som tar seg for dette, ta et søk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, takk for svar. Turene mine bli hovedsaklig på fjellet, men litt marsjing i skogen kan også forekomme. Vurderer faktisk bare et regnsett med ullundertøy under, dette skulle vel holde meg tørr eller hva?

Slitestyrke er jo en fordel. men som sagt, meningen med disse plaggene for mitt bruk er at de skal holde meg sånn noenlund tørr samtidig som det holder mestepartn av vind ute.

Goretex er ikke nødvendig, bare det er sånn passe billig og slitestærkt, og holder meg sån passe varm og tør;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg anbefale deg en arbeidsregnjakke som er litt tykk. Jeg fant min et sted der de selger vernetøy og slikt. Denne holder jo alt av vann og vinn ute. Det overnevnte turtøyet holdt meg tørr på et ganske fuktig og vindfullt døgn i fjellet tidligere i år, du kan se meg flott avbildet her: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=8058 (fotograf eaa) :arrow:

Ikke den typiske moteløven man ofte kan risikere å støte på i den ville fjellheimen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tipp på stormberg sine klær, har ikke noe erfaring med disse selv. Men de har kommet bra ut i en del tester, tror det er mye klær for pengene!

Hvis du er litt oppmerksom så er det forøvrig mye høstsalg for tiden, i nesten alle sportsbuttikker jeg har vært innom har de hatt ett eller annet til 1/2 pris. Har sett både Norrøna og Bergans og en del andre merker på tilbud.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

breheimen jakke koster 3000 tror jeg...

Jeg har Bergans Anatomic LV jakke... koster vel 2000 nu.. med da har vi sprengt budsjettet ditt med 1000 kroner.

Men da er du ihvertfall tørr selv på den våteste høstdagen.... og er du ikke det, kan du klage på produktet til bergans, så fikser dem det, eller erstatter :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale den Breheimenbuksa....
Jeg kan for så vidt også anbefale den, men Bergans har et problem synes jeg og det er at buksen er litt for høy! Den skulle vært noen cm lavere og jeg sliter med at buksen "sagger". Passformen er altså ikke topp.

Ved klyving osv er dette kjipt. Servicen til bergans er ellers helt utrolig bra - som nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan for så vidt også anbefale den, men Bergans har et problem synes jeg og det er at buksen er litt for høy! Den skulle vært noen cm lavere og jeg sliter med at buksen "sagger". Passformen er altså ikke topp.

Ved klyving osv er dette kjipt. Servicen til bergans er ellers helt utrolig bra - som nevnt.

Vi er skapt på forskjellige måter, Breheimenbuksa var faktisk den eneste buksa jeg passet, av alle buskene til Bergans.

Dette må jo bare prøves...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki da slenger jeg inn noen erfaringer her da.

Har blant annet en Bergans bukse av typen SKOGSHORN.

Denne er meget god å bruke, billig bukse og. betalte vel litt over 1000 kr før den.

Har også DOVRE GTX JAKKE og bukse.

før å si det sånn. Jeg merker fort at Dovre jakken å buksen er av betydelig bedre kvalitet. Men man får det man betaler før.

Å jeg kan trykkt anbefale Skogshorn buksen!

Ps; alt under 2000 kr er ikke like bra som til 3-5000 kr. Men kan vær mer en godt nokk til sitt bruk!

Og handler du no så kan du få Dovre jakken til feks 2500 kr. Det fikk jeg den før. å buksen betalte jeg vel heller ikke mange kr før.

Kjøp litt dyrt å bra, å du vil i det lange løp mest sansynlig spare litt penger på det.

Ps; er ingen fjell løve(moteløve). Kler overhode ikke grønnt :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, takk for svar. Turene mine bli hovedsaklig på fjellet, men litt marsjing i skogen kan også forekomme. Vurderer faktisk bare et regnsett med ullundertøy under, dette skulle vel holde meg tørr eller hva?

Dette funker sikkert tilfredstillende når det regner. Men i tillegg trenger du en vanlig turbukse når det er oppholdsvær. Du kan ikke gå bestandig i regnklær (med eller uten Tex). De blir bare for varme.

Turbuksen trenger ikke å være noe hokuspokus. Bare husk at den må ha fort-tørkende stoff (helst noenlunde slitesterk), sitte behagelig og ha gode lommer. Ofte er slike bukser på salg sent på sommeren eller selges hos andre enn sportbutikker (uten bestemt merke). Hold øynene åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei;) men hva med disse klærne som de selger på wiatex (gaupa,basecamp) Hvordan er disse? er de noe tess, de er ivertfall billige.

Kjøpte for noen år siden en Gaupa bukse til ca 600.- som skulle være bra sa de på butikken her.

Bruker den idag til puske rundt huset med div gjøremål.

Breheimen buksen som æ har i dag er jo en helt annen pris, men er storfonøyd med den. Ble så fornøyd at æ senere kjøpte Skogshorn jakken som er samme stoffet.

Jakken er utrolig god å ha på.

Spar litt ekstra peng å bruk pengene på kvalitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei;) men hva med disse klærne som de selger på wiatex (gaupa,basecamp) Hvordan er disse? er de noe tess, de er ivertfall billige.

Du blir ihvertfall våt i den gaupa buksa vis det regner, det gjør ikke bergans sine...

men buksa er sikkert god... når det er tørt ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaupa buksa blir våt, ja, men tørker relativt fort og greit. Har aldri frosset i buksen, men da har jeg brukt regntøy når det har vært påkrevd. Bommull er og blir bommull...

I tørr tilstand er buksa helt grei, sånn passe vindtett samtidig som den er behagelig å ha på og puster bra. Den er og billig nok til at jeg har kjøpt 3-4 eksemplarer i løpet av 6-7 år, trass i innvendingene:

- Glidelåsen går i filler litt for raskt

- En av mine bukser sprakk i skrittet.

- Jeg har ødelagt et par bukseknapper.

Slitestyrken i stoffet er langt bedre enn kvalitetene på bukseknapper og glidelås. Selvsagt litt irriterende, men til den prisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stemme går til Wistex her: "Ujålete" bruksklær! Har selv en Gaupa poplinsbukse (pol/bom) til 400kr.

Den e suveren, bruke den kontinuerlig. hadde innerfor av bomull som jeg skar vekk for bedre tørking.

Har vært med på månedstur vinter, arbeidsbukse, seiling, barnehagejobb og dagligdags.

Ja, glidelåsen gikk adundas, jeg kjøpte ny glidelås og lånte en symaskin, det ble bra!

Blir det våttvått legger jeg den i sekken og tar på regnbuksa..

Så har jeg en bomullsanorakk, denne kostet riktignok 1700, det glemmer du når det snør sidelengs på fjellet.. :-)

Blir det våttvått legger jeg den i ....

Mye kan (og vil nok) sies om akkurat dette temaet...

Jeg har ikke hørt noen andre enn produsenter si: Denne MÅ du ha...

En fin ting med enkle klær er at du kan "oppfinne" en del patenter selv, klippe å sy litt uten å risikere Texklærne til 5-6000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har jeg klær fra wistex... gaupa, noe fra forsvarets overskuddslager osv...

Disse bruker jeg jo.. på fine dager... men på ett punkt er man lei av å bli våt....

Etter en invistering på ordentlig klær, så trenger man ikke legge buksa på tørk i sekken, og ta frem regntøy.

Etter jeg invisterte i ett ordentlig turutstyr... type vanntett og pustende.. har jeg aldri brukt mitt dyre (1500kr) regnsett mere...

Dette sparer også klærplass i sekken, for man trenger ikke så mye skift... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har jeg klær fra wistex... gaupa, noe fra forsvarets overskuddslager osv...

Disse bruker jeg jo.. på fine dager... men på ett punkt er man lei av å bli våt....

Etter en invistering på ordentlig klær, så trenger man ikke legge buksa på tørk i sekken, og ta frem regntøy.

Etter jeg invisterte i ett ordentlig turutstyr... type vanntett og pustende.. har jeg aldri brukt mitt dyre (1500kr) regnsett mere...

Dette sparer også klærplass i sekken, for man trenger ikke så mye skift... :-)

Helt enig. Bedre å ha vanntette og pustende klær av typen litt dyr en klær av typen tåler duskeregn å koster 0-1000 kr.

Før da har man regnklær, ekstra skifte osv osv som også koster sitt! og man sparer seg før masse plass i sekken.

Typen billig wistex klær er fine på sommerdager med sol og godt vær. men ikke i regn å styggt vær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarteren spurte etter erfaringer med Norrøna Amundsen bukse. Den stifta jeg et solid bekjentskap med i sommer, et bekjentskap som kommer til å vare lenge! Ei solid bukse som tåler brukbart med vind og grufsevær, men noen regnbukse er det jo selvfølgelig ikke. Den er luftig nok til ikke å være for klam på skikkelig varme dager.

Buksa ble brukt på turen du finner på linken under, dvs 50 bruksdøgn inkludert reisedager. Ei glo fra bålet lagde et ørlite hull i den, ellers så er den helt fin. Var i utgangspunktet litt skeptisk da kvaliteten til Norrøna har dalt etter fabrikkskiftet, men denne buksa var et virkelig godt produkt som jeg ikke har noen problemer med å anbefale. Det er ei bukse som har litt mer røft villmarkspreg over seg enn mange av streetwearklærne til de fleste produsentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.