Gå til innhold
  • Bli medlem

Ødelagt skruehull


Valencia

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har greid å skru en skrue "over gjenger" på skien min ifb. bindingsmontering. Altså, skruen går bare rundt i skien, istedet for å tighte bindingen til skien.

Jeg ønsker å slippe å lage et nytt sett med skruehull i skien, og lurte på om det er noen metoder for å "reparere" skruehullet slik at jeg får strammet skruen?

Noen ideer? Putte oppi en liten trebit m/lim? Fylle med spon og lim?

Skikjernen er av kevlar/akryl (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har greid å skru en skrue "over gjenger" på skien min ifb. bindingsmontering. Altså, skruen går bare rundt i skien, istedet for å tighte bindingen til skien.

Jeg ønsker å slippe å lage et nytt sett med skruehull i skien, og lurte på om det er noen metoder for å "reparere" skruehullet slik at jeg får strammet skruen?

Noen ideer? Putte oppi en liten trebit m/lim? Fylle med spon og lim?

Skikjernen er av kevlar/akryl (tror jeg).

Skumkjerne med kevlar (eller karbon) for forsterkning da, tenker jeg. Hva er merke/navn på skia?

Jeg har gjenbrukt gamle skruehull ved å fylle hull med epoxy og blande i litt stålull. Det er også mulig å plugge hullet, og så drille og montere på nytt. Annet lim enn epoxy er mulig å bruke, men jeg liker epoxy. Det er bare litt vanskeligere å få ut skruen igjen :(

Du kan søke på nett etter en metode som involverer "heli-coils", men det er sannsynligvis overkill.

Hvis du bestemmer deg for å lage nye hull, og flytter bindingene, så husk å plugg igjen de gamle hullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har greid å skru en skrue "over gjenger" på skien min ifb. bindingsmontering. Altså, skruen går bare rundt i skien, istedet for å tighte bindingen til skien.

Jeg ønsker å slippe å lage et nytt sett med skruehull i skien, og lurte på om det er noen metoder for å "reparere" skruehullet slik at jeg får strammet skruen?

Noen ideer? Putte oppi en liten trebit m/lim? Fylle med spon og lim?

Skikjernen er av kevlar/akryl (tror jeg).

Rottefella har iallefall egne reparasjonsplugger (koster en krone eller to) til dette. Du bruker et hullbor til å utvide skruehullet noen millimeter, setter i og limer reparasjonspluggen (med spesiallim eller f.eks aralditt/stålull),og skrur så bindingen fast i reperasjonspluggen igjen. En enkel, rask og solid metode. Enhver sportsforretning som selger ski kan helt sikkert fikse det for deg om du ikke ønsker å gjøre det selv.

Vær obs på å ikke ødlegge de andre skruehullene når du skrur binding på igjen. Det kan være fort gjort, avhengig av bla bindingsplate, tidligere montering, slitasje osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fyll hullet med epoxy, ta litt siliconfett på skruen, tørk av skruen med en fille, skru skruen inn, la epoxyen tørke og stram deretter skruen. Restene av silikonfettet hindrer epoxyen og bite til skruen så du kan enkelt stramme eller skru den ut etterpå.

Bruker forøvrig alltid epoxy og rene skruer ved førstegangsmontering av bindinger. Tigther skruene til den nesten slipper (krever litt "skrutrening").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epoxy eller annen monteringsmasse funker bra.. Du får noe tokomponentsgreier på wurth som er sterkere enn betong men vær forsiktig om du bruker denne for den tørker sinnsykt fort..

Vil ikke anbefale disse ved førstegangsmontering. Det kan bli vanskelig å få løst uten at skruhullet ødelegges.. bruk heller litt vanlig lim bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Araldit er bra til formålet. Bruk den blå med 24 timer herdetid, den røde som heter Rapid er ikke brukende til noe som helst. Fyll hullet pluss litt til slik at det kan sige litt. Vent en dag og to. Puss ned jevnt med skia, bor nytt hull, skru fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gang revet bindingen ut av skia.

Blåste hullene tom for snø (hehe, ble jo bare is istedet) og fylte med lynlim.

Skrudde på bindingen på nytt, satte skia ut i -40 for bardunering av teltet.

Vel hjemme 20 dager senere måtte jeg bruke skiftnøkkel på skrutrekkeren for å skru av bindingene.

Husker desverre ikke hvilken lynlimtype lenger.

Trekjerne i E-99 skia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå i en hvilket som helst sportsbutikk og forklar problemet så får du hjelp..

Hehe, ja sku inderlig ønsket du hadde rett stele!

men maken til en livsløgn skal du pinadø lete lenge etter.........

En gjennomsnittelig Sportsforetning får du faen ikke et ærlig og SKIKKELIG svar på ski/støvler/ryggsekker/klær....osv :lol:

Sorry..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er her snakk om en rosa liten plast-plugg med mothaker. Så borrer man det gamle hullet ut til 5mm tror jeg det er, banker pluggen nedi og skrur skruen gjennom pluggen som da utvider seg.. Og vips, så satt den som før var den løseste skruen 10 ganger så bra som de andre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.