Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av stang og snelle for ferskvannsfiske..


becks

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg driver for tiden å kikker litt etter ei god ferskvannsstang og snelle.

Har ikke så altfor mye erfaring med typer og lengder fra tidligere, da jeg nylig har blitt

bitt av basillen. Fisker primært med spinner og sluk, er ikke i gang med flua enda.

Har dere noen erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk Shimano snelle som 14 åring (er 28 nu), den ble overtatt av onkelungen min som har brukt den flittig 2 siste år....

Så vil si Shimano er gode sneller....

Nå har jeg en Shimano 6' teleskopstang, med shimano exage 1000 snelle.... og 17 mm fireline.

Exage-STC2.jpg

Men skal du kun fiske med sluk og spinner, velger du ei litt lang stang... 8-9 fot... vektklasse 5-20 eller kanskje 10-30.

Fireline er ett snøre (ikke nylon), som gjør at du kaster lengere.. siden du ikke trenger mer en halvparten av tykkelsen av nylon... mitt 17mm fireline holder til 3,6 kilo, i nylon må du opp i 0.25-30 for å få samme.

Sterkt som fy :)

Shimano har en snop stang... ikke teleskopstang som jeg har...men med flere ledd.

Kan bygges til enten 7 til 8 fot, eller 8-9 alt etter hvor mange ledd du setter på den.

Følger med en grei tube å oppbevare det her i, sånn du ikke knekker stanga... er vel 55-60 cm lang.

302210_NYHET_2007.jpg

Jeg jobbet på en jakt og fiskebutikk, der sjefen tok inn billigmerke som heter Kenetic... STYR unna... 80% kom tilbake i reklamasjon.

Snellene knakk, kilte seg, nylon satt seg fast i haspel osv osv....

Stengene knakk, ringene løsnet... rett å slett dritt...

Kjedelig å ha kjøpt ny "billig" stang, gått 6 timer til drømmevannet, så knekker stanga på første kast.

Skal du fiske, legg litt penger i det... kvalitet koster litt ekstra, men så holder det oftes lengere å :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags fireline er det du har? 0.10 fireline skal holde 3,6kg. Vanlig sene, f.eks stroft, må opp i 0,18 for å holde 3,6kg. Tykkelse på fireline ved ferskvannsfiske har vært diskutert grundig her før... Selv bruker jeg 0,10 til lett fiske og 0,12 til fiske med tyngre sluker og etter sjøørret i sjøen. Andre her foretrekker 0,15. 0,17 er overkill til vanlig ferskvannsfiske. Tipset mitt må bli 0,12 fireline eller 0,20-0,25 vanlig sene alt etter hva og hvor du skal fiske. (forutsetter her at du er ute etter ørret, abbor o.l. Til f.eks gjedda trengs kraftigere saker.

Forøvrig har jeg også bra erfaring med shimanosneller og stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags fireline er det du har? 0.10 fireline skal holde 3,6kg. Vanlig sene, f.eks stroft, må opp i 0,18 for å holde 3,6kg. Tykkelse på fireline ved ferskvannsfiske har vært diskutert grundig her før... Selv bruker jeg 0,10 til lett fiske og 0,12 til fiske med tyngre sluker og etter sjøørret i sjøen. Andre her foretrekker 0,15. 0,17 er overkill til vanlig ferskvannsfiske. Tipset mitt må bli 0,12 fireline eller 0,20-0,25 vanlig sene alt etter hva og hvor du skal fiske. (forutsetter her at du er ute etter ørret, abbor o.l. Til f.eks gjedda trengs kraftigere saker.

Forøvrig har jeg også bra erfaring med shimanosneller og stenger.

Jeg sjekket nu.. jeg har 0.15 snøre, og 0.12 på den andre spolen... my bad :(

0.15 snøre holder til 7.9 kg faktisk... ganske vilt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.