Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindmøller


Lars

Anbefalte innlegg

Så kveldens "Ut i naturen", og har fått et ganske mye mer ambivalent forhold til vindmøller. De animasjonene fra Helgeland og Hustadvika var ikke pene.... Kan du holde oss oppdatert om hva som skjer på Helgeland Kjiver?

Hvorfor kan man ikke ha vindmøllene til havs, slik at de ikke "ødelegger" horisonten? Der må det da også være mye enklere å fjerne de "sporløst". Animasjonen med anleggsveier på Helgelands øyperler fikk meg til å tenke på kreftspredning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vindmøller til havs er det alle ønsker. Ingen har gjort det i stor skala ennå, men det er helt klare fordeler og ulemper.

+ langt fra folk

+ mindre fugl

+ mer vind, jevnere vind

+ mulighet til å bygge 5x større møller som når nesten til bølgetoppene

+ teknologien kan brukes i alle verdensdeler, den som utvikler får et stort marked

+ kombinert med vannkraft/pumpekraftverk kan man magasinere vindkraft som kommer på ubeleilige tidspunkt

+ vi kan enkelt produsere like mye energi ved offshore vind som vi lager med vannkraft per dd.

- trenger høyspentnett i havet (!) dyrt

- kan ikke reparere dette, bygger heller nytt

- trenger sannsynligvis frekvensomformere DC-AC ved ilandføringen av kabel. Tap, kostnader, vedlikehold

- vindmøllene flyter, trenger forankringer

- skipstrafikk kan bli hindret

- vanskeligere å nå til for mannskap (men vi kan offshore i Norge :))

- mye av strømmen brukes på østlandet, vestlandet har nok strøm

- vindmøllene må ganske langt til havs for å ikke være synlige fra land + ikke hindre skipstrafikk nærmere land

Det jobbes iherdig med dette på NTNU for tiden. Norge har som mål å bli ledende i denne teknologien, det er lyst ut svært mange hovedoppgaver med dette som tema for våren og neste år. Norge har offshore-kunnskapen, likestrøms høyspenningskabler går mellom Norge og Nederland og vi har lært mye av denne omformingen, vi har bygd oss opp på vindkraftkunnskap. Sett i fra vårt ståsted er det ingen grunn til at dette ikke skal lykkes - hvis Odd Roger Enoksen spiller på lag denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindmøller til havs er det alle ønsker.

Alt etter hva man kaller til havs, Giske kommune utenfor Ålesund sa nei i folkeavstemming til et slikt prosjekt. http://www.offshore.no/nyheter/sak.asp?Id=14872

Tror det var snakk om en halv mrd for en kommune på noen få tusen innbyggere...

+ mindre fugl

Det en ikke vet er om fugler vil søke mot vindmøllene, det er jo potensielle rasteplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt etter hva man kaller til havs, Giske kommune utenfor Ålesund sa nei i folkeavstemming til et slikt prosjekt. http://www.offshore.no/nyheter/sak.asp?Id=14872

Tror det var snakk om en halv mrd for en kommune på noen få tusen innbyggere...

Det en ikke vet er om fugler vil søke mot vindmøllene, det er jo potensielle rasteplasser.

Det høres sikkert flåsete ut, men det var ikke det *jeg* mente med offshore vindkraft. Dette var vindmøller plassert nært nok land til at man bruker ordinær vekselstrøm, møllene har synlighet fra land osv.

Ikke at det har blitt bestemt noen avstandsgrenser, men jeg har inntrykket av at vi snakker oljeplattform-avstand. De vil kanskje kunne skimtes i horisonten, men ikke kaste bevegelig skygge på land. Flytende vindmøller HYWIND m.fl. er det vi snakker om. Vi er ennå på teknologiutviklingsstadiet, hovedoppgaver skrives, laboratorier bygges osv. Det vil ennå være noen år til det blir søkt om konsesjon for dette, og sikkert 5 år til før vi ser noe av det.

Om fuglene vil bruke møllene som rasteplasser er jo en veldig relevant problemstilling. Blir oljeplatformer og skip brukt som rasteplasser er det vel ingen grunn til at fuglene ikke skulle ønske å bruke vindmøller og. Det blir jo veldig vanskelig for dem å fly i dette området da, men det kan jo hende fisken også liker seg nærmere installasjonene og da trekker jo fuglen nærmere og. Lite vet jeg som studerer elkraft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres sikkert flåsete ut, men det var ikke det *jeg* mente med offshore vindkraft. Dette var vindmøller plassert nært nok land til at man bruker ordinær vekselstrøm, møllene har synlighet fra land osv.

Det var derfor jeg skrev "Alt etter hva man kaller til havs.."

Kanskje bølgekraft er et bedre alternativ?

http://www.enova.no/?itemid=3946

Eller kombinasjon, bølgepumper innebygget i vindmøllefoten :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du hadde en grei oversikt over fordeler og ulemper med vindmøller langt til havs -RM.

Jeg synes også prosjektøkonomi må dras fram som et minuspunkt. Det er kostnadene ved et slikt prosjekt som gjør at jeg tror det aldri vil bli realisert. Sammenlign med flere gasskraftkonsesjoner som har blitt gitt i Norge, men som ikke har blitt realisert fordi utbyggerne ikke kan tjene penger på det når markedsprisen på strøm er så lav som den er i Norge nå. Selv med priser fra neste år på over 35 øre/kWh vil både vindkraft til havs og gasskraft ligge dårlig an tror jeg. Gasskraften får vel også en CO2-avgift slik jeg har forstått det når CO2-avgiften fra nyttår virkelig slår inn.

Forskerne er nok mer ivrige enn investorene på vindkraft til havs. Det er sikkert et kjempespennende forskningsfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men greia med gass er at den selges dyrere til europa hvor den blir brukt som brensel og hvor prisene for strøm er LANGT dyrere enn her slik at den blir brent der etterspørselen er størst. Et gasskraftverk skal liksom ha noen tusen driftstimer i året, da nytter det ikke å kjøre det på den kaldeste vinterdagen. Vi har lite bruk for avfallsproduktene til gasskraft (varme, CO2, vanndamp) og vi har en regjering som ønsker å pumpe CO2-en ned i sokkelen igjen, noe som forverrer virkningsgraden til anlegget i innhentingen, og koster penger.

Vindmøller til havs derimot, åpner for noe vi virkelig trenger. Oljeutvinningen blir mer og mer lagt under sjøen, og da trengs kabler og rør for å frakte inn til land for prosessering og distribusjon. Når disse kablene allikevel skal legges, kan vi kanskje tenke oss et høyspentnett til havs etterhvert. Vindkraften kan forsyne anleggene til sjøs direkte, samt sendes inn til land for bruk eller lagring i pumpekraftverk. Hvis det ikke blåser vil effekten flyte andre vegen. Ikke bare bruker vi billig strøm, vi slipper til og med tapene sjøkabelen medfører! Hvis dere bare visste hvor mye gass som brukes til kraft i nordsjøen :shock: Det koster penger når den gassen har fått en verdi...

Utstyr som dette lages for en levetid på 25 år, en vindmølle "tilbakeproduserer" energien det koster å produsere den i løpet av 3 måneder (solceller gjør det vel aldri?). Jeg er sikker på at disse vindparkene kommer til å lønne seg hvis man ikke er triggerhappy og går for tvilsomme løsninger i stor skala. Teknologien må bare til først, og når vi har den kommer økonomene etter og sier hvor mye det må blåse :? Noen har nok baksiden av en konvolutt full med små pennestreker som beviser at dette er lurt ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, der var det diskutert vindmøller langs kysten. Dette er offshore-vindmøller, langt til havs.

Poenget mitt var ikke å punktere denne tråden pga temaet var ferdigdiskutert, men et supplement til vindmøllediskusjonen, der det også ble diskutert offshore vindkraft! Denne tråden "Vindmøller" startet med reaksjoner på programmet i "Ut i naturen", som nettopp omhandlet de omfattende planene om utbyggingen av vindkraft langs norskekysten.

Uansett så har Lyse energi konkrete planer om å satse på vindkraft offshore...vest av Utsira. Håper de lykkes her! Se: http://www.h-avis.no/article/20070428/OKONOMI/104280012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.