Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Til Kristian 123

Phoebus er en multifuel-primus. Du skifter mellom to medfølgende dyser, liten for parafin, stor for bensin. Phoebus 625 er kanskje best på parafin. Er en av helt få parafinprimuser som kombinerer stille drift og sotfri forbrenning. I haugen av alle primuser jeg har, er Phoebus favoritten. Jeg er litt for redd for den til at den brukes slik den skal og bør. Svindyr sak på eBay. 2500 kroner (?)

(Har alltid vurdert denne som en parafinbrenner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har aldri brukt anna enn MSR-flasker på min Optimus Nova og Primus Multifuel.

Får du det til å fungere bra? Hadde også tanken om at bruksanvisningens anvisning om å bruke kun MSR-flasker var mer markedsføring og egen sikkerhet(mot søksmål fra folk som kjøper dårlig kvalitet på flaske). Mener jo at det også står det samme i Primus sin anvisning... Har allikevel ikke brukt annet enn MSR sine da en kjenning av meg hadde opplevd lekkasje på den måten. Jeg gjorde også en liten test selv og fikk også lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svindyr sak på eBay. 2500 kroner (?)

Litt billigare her inne på forumet altså. Eg kjøpte for kort tid sidan ein ubrukt av eit medlem her for kr1500 + porto. No ventar eg bare på kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du det til å fungere bra? Hadde også tanken om at bruksanvisningens anvisning om å bruke kun MSR-flasker var mer markedsføring og egen sikkerhet(mot søksmål fra folk som kjøper dårlig kvalitet på flaske). Mener jo at det også står det samme i Primus sin anvisning... Har allikevel ikke brukt annet enn MSR sine da en kjenning av meg hadde opplevd lekkasje på den måten. Jeg gjorde også en liten test selv og fikk også lekkasje.

Eg har sett påstanden at ein kun kan bruke MSR-flasker på MSR-pumpene, fordi dei er i plastikk (pumpa altså). Eg har ingen MSR-brennar, så dei har eg ingen erfaring med. Men eg har aldri hatt problem med MSR-flaskene på dei svenske pumpene. Primus-brennaren har eg strengt tatt knapt brukt.

Optimusen har vore min faste heilårsbrennar sidan 2000. På ein tur for mange år sidan fekk eg litt lekkasje mellom Optimus-flaska (som fulgte med brennaren) og pakningen på pumpa. Resten av brennstoffet for turen var på MSR-flasker ettersom det var dei eg fekk lettast tak i den gongen då. I staden for å starte med å bytte pakningen, prøvde eg ei av dei andre flaskene. Denne (frå MSR altså) tetta perfekt. Etterpå har eg bare brukt MSR-flaskene. Eg brukar fortsatt den same gamle pakningen på pumpa og har aldri hatt lekasje der sidan.

Grunnen til at MRS-flaska tetta betre, er så enkel som at kanten på flaska er skarpare, slik at trykket mot den flate pakningen vert større. Den flate kanten på Optimusflaska ville fungert betre mot ein O-ringspakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sett påstanden at ein kun kan bruke MSR-flasker på MSR-pumpene, fordi dei er i plastikk (pumpa altså). Eg har ingen MSR-brennar, så dei har eg ingen erfaring med. Men eg har aldri hatt problem med MSR-flaskene på dei svenske pumpene. Primus-brennaren har eg strengt tatt knapt brukt.

Optimusen har vore min faste heilårsbrennar sidan 2000. På ein tur for mange år sidan fekk eg litt lekkasje mellom Optimus-flaska (som fulgte med brennaren) og pakningen på pumpa. Resten av brennstoffet for turen var på MSR-flasker ettersom det var dei eg fekk lettast tak i den gongen då. I staden for å starte med å bytte pakningen, prøvde eg ei av dei andre flaskene. Denne (frå MSR altså) tetta perfekt. Etterpå har eg bare brukt MSR-flaskene. Eg brukar fortsatt den same gamle pakningen på pumpa og har aldri hatt lekasje der sidan.

Grunnen til at MRS-flaska tetta betre, er så enkel som at kanten på flaska er skarpare, slik at trykket mot den flate pakningen vert større. Den flate kanten på Optimusflaska ville fungert betre mot ein O-ringspakning.

Støttes. En turkompis av meg har brukt mye MSR flasker på sin Omnifuel, har ikke vært noe problem med det, men MSR pumper kan ikke brukes på annet enn MSR flasker pga at tuten på flaska er smalerere på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Har kjøpte meg en primus omnifuel, men får den ikke til! Orker ikke lete rundt¨på nettet etter svar, men det står kanskje allerede her et sted.

Jeg har prøvd å prøvd, men får ikke blå flamme. Flammen slokner ofte, og er gul. Veldig ujevn. Jeg har kjøpt en grønn 5 liters kanne med "Alkylate gasoline 4-stroke" på felleskjøpet(svenska statoil står det bak<- www.statoillubricants.com . Fremsiden har bilde av en plenklipper). Noen som har erfaring fra denne? Ble veldig sotete. Men kanskje fordi jeg har prøvd å prøvd så mye.. Det s¨tår ingenting om den har olje i seg eller ei. Men rekner med at 4 takts ikke har olje uansett?

Jeg har liten erfaring, men så vanskelig skal det da ikke være!

-Jeg har skifta dysen til Bensindysen. Og renska den med nål.

-Jeg måtte smøre pumpa med sånn "salve" som var med på kjøpet. Den dingsen inni var knusktørr.

Vurderer å levere den tilbake, visst jeg ikke får det til snart.

Trur ikke det er noen form for lekasje, da hadde jeg sikkert sett det.

Kanskje det er noe galt med slangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare prøver meg.

Har du forrvarmet nok? Ca et-to minutt forrvarming pleier å fungere.

Har du trykk på flasken når du pumper? Dette kan du høre om du først pumper trykk så åpner flasken, da vil du høre en "fishj" lyd.

Sånn ellers så tror jeg ikke de tilsetter noen olje i 4 takts alkylatbensin. Men hvis du forrvarmer med den eller brenner uten forrvarming eller trykk, så vil den sote meget mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett bensin.

Forvarmer du og hvor lenge?

Framgangsmåte for oppfyring er

pump opp trykk. 30 pump burde holde på 3/4 full flaske.

Slipp ut bensin i 2-3 sekkunder og steng

Tenn på og la den brenne til den nesten slokner Burde være minimum 30 sekkunder gjerne ett minutt for å være sikker så kan du prøve med mindre senere. Brenner den ikke så lenge må du slippe ut mer bensin i forrige trinn. (parafin krever lengre forvarming enn bensin)

Åpne kranen igjen og ha en lighter eller fyrstikk klar i tilfelle du ikke rekker å åpne før forvarmingen har slukket helt.

Start på lav effekt og øk forsiktig ettersom den blir varmere(går ganske fort)

Obs Før start så se til at alle delene er på plass. Inkl den "trekantede" flammesprederen som skal sitte over dysa. Denne har lett for å falle av for folk virker det som. Men tror den er festet med en liten stålring på de nye nå.

Husk også å legge drivstofflasken rett vei. Det står på pumpa hva som er rett vei.

Se mere her om du vil http://www.youtube.c..._query=omnifuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en grei løsning her. Elektrikere har en plastpropp de kobler sammen ledninger med, en rød plast med metall inni. Du fjerner innholdet (altså metallet) og skrur plastdelen på slangeenden og skjærer vekk overflødig plast med en kniv. Enkel og billig løsning. Tips: skaff deg gjerne et par stykker. Slike små deler har en irriterende evne til å forsvinne. :cry:

Smart :)

Kalles vrihylser. (eller torix om du leser på navnet på pakken. Ikke engang produsenten har klart å skrive rett navn på pakken....).

Tror de selger de på clas ohlson eller biltema også. De røde er de minste i plast, så er grønn litt større. De som er mindre enn de røde igjen er i en litt sånn hard gummi, og der klarer du også å få ut metallgjengene inni. Kanskje de gule passer enda bedre.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg har skifta dysen til Bensindysen

Sikker på at det ikke er parafindysen du har byttet til? Primusen leveres så vidt jeg vet med bensindyse montert, så har du byttet noe kan du ha ei dyse som ikke egner seg særlig til bensin stående i. Hver dyse (skal være tre) skal ha et nummer ved dyseåpningen. Hva står det på den du bruker nå? 45 for gass, 37 for bensin, og 28 for parafin/diesel.

Da jeg tok min Omnifiel i bruk første gang var det mye rusk i systemet. Det hjalp etter å ha tatt ut dysa og skylle ut systemet med litt drivstoff med trykk fra flaska. En omgang med gassdysa (jeg har den som er tilpasset Trangia Stormkjøkken og leveres med to dyser, 32 for gass/bensin, og 28 for parafin/diesel) hjalp også til med å rense systemet. Jeg koblet altså til en gassboks og fyrte opp noen minutter. Nå fungerer alt som det skal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart :)

Kalles vrihylser. (eller torix om du leser på navnet på pakken. Ikke engang produsenten har klart å skrive rett navn på pakken....).

Tror de selger de på clas ohlson eller biltema også. De røde er de minste i plast, så er grønn litt større. De som er mindre enn de røde igjen er i en litt sånn hard gummi, og der klarer du også å få ut metallgjengene inni. Kanskje de gule passer enda bedre.. ?

Jeg har nettopp sjekket størrelsen. Den røde hylsa jeg har som gjengebeskytter passer akkurat og lar seg enkelt bare presse på gjengene. Når den skal av vrir jeg bare links og proppen er av. De som ønsker en propp som ikke blir borte kan jo bare lage en snor og feste den i f.eks pumpa eller selve klumpen som gjengene sitter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok min Omnifiel i bruk første gang var det mye rusk i systemet. Det hjalp etter å ha tatt ut dysa og skylle ut systemet med litt drivstoff med trykk fra flaska. En omgang med gassdysa (jeg har den som er tilpasset Trangia Stormkjøkken og leveres med to dyser, 32 for gass/bensin, og 28 for parafin/diesel) hjalp også til med å rense systemet. Jeg koblet altså til en gassboks og fyrte opp noen minutter. Nå fungerer alt som det skal. :)

Hei! Prøvde å ut å skylle systemet med besin. Og nå ser det ut som den virker som den skal. Får fin flamme, i stedet for hakkete gul flamme. Så antar at problemet var at det var rusk ett eller annet sted.

Tusen takk for hjelpen til alle som har svart :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Phoebus 625

Etter uendeleg mykje skryt av Phoebus 625 som vinterprimus for parafinbruk, gjekk eg til innkjøp av ein slik i sumar, med parafindyse. No når det endeleg var nokre kuldegrader, skulle eg endeleg teste han ut. Fyrsteinntrykket var mildt sagt dårleg.

Brenstoffet var D-60. Brennstoff og primus hadde utetemperatur som var 8-10 kuldegrader. Dersom primusen skal følge meg på vinterturar må han fungere godt i langt lågare temperatur. For å få primusen varm nok til å få i gang forgassinga måtte eg fylle forvarmingsskåla 3 gonger med raudsprit. Eg har hatt ein inngrodd skepsis mot stillebrennar til vinterbruk på grunn av mykje gods som skal forvarmast, men så ille trudde eg ikkje det var, i alle fall ikkje etter all skryt av nettopp denne brennaren. Støynivået var sjølvsagt behagleg men flamma var langt gulare enn kva eg er vant med frå den 12 år gamle Novaen min. Det var blå flamme rett ut fra hola i brennaren, men det vart liggande eit gult lokk over heile flamma, og lukta var ikkje noko eg vil ha inn i teltet.

Er alt skrytet bare folk som har brent inne med eit restlager av desse brennarane og som vil få best mogleg betalt for rakkelet, eller er det bare brennaren min som ikkje fungerer? Og kva kan eg i så fall gjera for å få brennaren min i litt betre humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utan at andre har kome med innspel, kan eg tilføye at eg no har prøvd anna brennstoff, i tilfelle problemet låg her. I kveld fyra eg opp med Statoils lampeparafin. Resultatet var identisk, men lukta var ikkje så ille.

Samtidig fyra eg opp Novaen for samanlikninga. Forvarming av Phoebusen tok omlag dobbelt så lang tid som Novaen. Når eg såg kor blå flammene til Novaen er, vart flammene til Phoebusen bare endå gulare.

Dersom ingen kjem med innspel, må eg bare konstantere at Phoebusen sine gode eigenskapar bare var ei myte. Og at pengane mine er tapt. For ein samlar, hadde primusen sikkert sin verdi så lenge han var ubrukt, men no er han ikkje lenger ubrukt, og eg har ikkje hjerte til å selge ein ubrukande primus til blodpris.

Kjelestøttene til Phoebusen er i alle fall heilt tragisk, men eg hadde håpa at brennaren kunna brukast til fyring, men slik stoda er no, er det heilt uaktuelt.

Er det andre brennarar (helst bråkebrennar) som lar seg montere på Phoebusen, og har nokon ein god løysing på enkle kjelestøtter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampeparafin? Den inneholder vel ikke voks som lampeolje vel?

Min erfaring med stillebrennere begrenser seg til Optimus, så jeg vet ikke hvordan denne er...

Hvordan var effekten på brenneren? Mulig du kan prøve å rense den kanskje. Ta ut dyse og rensenål (om den har rensenål) og pumpe fuel igjennom i tilfelle det er noe rusk eller rask i den. Samt skylle tanken noen ganger med drivstoff.

Jeg har hatt suksess med denne fremgangsmåten selv på nye primuser som har brent urent.

Det er vel verdt et forsøk før du avskriver den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampeparafinen frå Statoil har eg brukt i mange år på andre primusar, så den stolar eg på.

Effekten virka brukbar, utan at eg testa verken snøsmelting eller vannkoking. Eg ser ingen grunn til å sote ned ein kjel bare for å finne ut om eg har 1 eller 2 eller 3 kW.

Dysa har eg ingen aning på korleis eg skal koma til å få ut. Det ser ganske trangt ut nedi der. Men eg skal prøve kva eg får til i kveld.

Tanken vart skylt godt i fobindelse med bytte frå D-60 til lampeparafinen, så det punktet reknar eg som utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står "NUR FÜR PETROLEUM! Verwendung von Benzin verboten" noko som eg forstår som at det bare må brukast parafin. På dysa står det også trykt E, noko som stemmer med lappen på tanken der det står "Benzin-Düse G Gasoline-Nozzle G, Petroleum-Düse E Kerosene-Nozzle E"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg tatt ut dysa og spyla gjennom litt parafin. Men flamma er fortsatt like gul.

No var det riktignok ein liten trekk i lufta her, nok til at det bare var så vidt eg fekk tent primusen. Så eg har i alle fall fått bekreftelse på at dette ikkje er ein uteprimus.

I utgangspunktet var eg på utkikk etter ein fint brukt eller helst ubrukt bråke-111, ettersom eg ikkje ville kjøpe på meg ein problemprimus og var skeptisk til stillebrennar. Etter lengre tids leiting etter ein slik utan å få tak i det, kjøpte eg denne hersens østerikern i rein impuls. Han var i alle fall ubrukt. Impulskjøp er sjeldan suksessfult, ei heller denne gongen. No må eg vel bare byrje å leite etter ein bråke-111 att, eller kanskje er det lurare å droppe heile dette svermeriet etter gammalt rask og kjøpe ein ny hiker+, den har i alle fall ein brennar eg kjenner og veit korleis eg skal skru på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det ble slik da...

Det er en på finn.no som skal selge 2 stk ubrukte 111 bråk til kr. 1000,- pr stk. Har det ikke vært for at jeg må koste på den hersens bilen igjen, hadde jeg kjøpt en!

Skulle tro at en ny slik ikke skulle by på mye problemer.

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det ble slik da...

Det er en på finn.no som skal selge 2 stk ubrukte 111 bråk til kr. 1000,- pr stk.

Takk for tipset, men akkurat no kjenner eg at eg er lite lysten på å spandere bort nye tusenlappar på endå eit nytt, usikkert, gått-ut-av-produksjon-for-lenge-sidan-objekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, men akkurat no kjenner eg at eg er lite lysten på å spandere bort nye tusenlappar på endå eit nytt, usikkert, gått-ut-av-produksjon-for-lenge-sidan-objekt.

Ser den, men reservedeler er ikke noe problem på disse gamle 111. Samt det er nok sikkert en av de mest driftsikre og pålitelige primuser som er lagd. Men på en annen side er nok Hiker+ et sikkert kjøp også, og mer "up to date" :)

Har du forresten latt Phoebusen brenne lenge? Lurer på om det har hjulpet å la den brenne en god stund, fyre opp en hel tank for å se om den kan "brenne seg ren"?

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ser den, men reservedeler er ikke noe problem på disse gamle 111. Samt det er nok sikkert en av de mest driftsikre og pålitelige primuser som er lagd. Men på en annen side er nok Hiker+ et sikkert kjøp også, og mer "up to date" :)"

Optimus 111 er ikke noe driftssikker primus... Har for mange svakheter med pakninger som går etc. Spesielt hvis den brukes av litt uerfarne folk. Da blir det fort at man må ha frem reserve deler. Men er jo lett å få deler til den og med litt trening klarer man å fikse alt selv. Men ville satset på en annen primus. Har hatt en MSR XGK i snart 20 år uten å skiftet en del på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, men reservedeler er ikke noe problem på disse gamle 111. Samt det er nok sikkert en av de mest driftsikre og pålitelige primuser som er lagd.

Det med ein av dei mest driftsikre og pålitelege primusar som er lagd, hadde eg lese om Phoebusen også, og det var grunnen til at eg let meg lure i fella.

Har du forresten latt Phoebusen brenne lenge? Lurer på om det har hjulpet å la den brenne en god stund, fyre opp en hel tank for å se om den kan "brenne seg ren"?

Foreløpig har eg nok brent betydeleg meir raudsprit enn parafin. I går bles det litt for mykje til lengebrenning, men eg skal prøve det ein dag det er stillare (tomta mi ligg litt vindutsatt til, så det kan ta litt tid før eg får prøvde dette). Dersom det løyser problemet, har eg fortsatt eit problem, og det er at eg ikkje stolar på ein primus som brenn etter eige forgodtbefinnande. Det er rett og slett ein primus eg ikkje kan ta sjansen på å dra med til fjells vintertid. Derfor hadde eg vore meir komfortabel med å reparere meg frå problemet.

Eg har nok dårleg erfaring med 111 frå millitæret til at ein slik sitt langt inne, men det var stillebrennar, og problema var relatert til at det var stillebrennar. No ser eg med sjølvsyn at Phoebus ikkje er noko betre, sjølv om mange har hevda akkurat det.

MSR XGK er sikkert ein driftsikker primus, men uaktuell for meg. Eg skal ha ein primus med effektregulering rett på brennaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.