Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Satte i nytt filter da jeg demonterte den. Pusset også veldig nøye de 3 "rillene" som går på tvers av gjengene i nivåjustereren. Kan ikke helt skjønne hvilke andre steder det kan samle seg dritt, resten er jo stort sett en massiv klump. Og den klumpen har jeg pumpet bensin gjennom flere ganger uten dysa skrudd i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
hva mener du med "helst ikke" runegutten? Har du prøvd?

Har skrudd det meste i fillebiter. Det sitter en returventil under pumpa. Slitasjen på den er minimal, og du bør ikke ha behov for å bytte pakninga der de første 15-20 årene.

Smører du pumpa, smører du også returventilen.

Returventilen er "krøkkete" å ta ut. Direkte plagsom var den på en 533 jeg demonterte i fjor.

Mitt råd er: La den være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oppbevarer folk flasken med brensel når en ikke er på tur? Er jo ikke akkurat heldig å ha en flaske med bensin under senga eller i klesskapet.. Eller er det såpassa trygt at det ikke er farlig?

Er ikke så heldig at jeg har en bod e.l som jeg kan sette den i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oppbevarer folk flasken med brensel når en ikke er på tur? Er jo ikke akkurat heldig å ha en flaske med bensin under senga eller i klesskapet.. Eller er det såpassa trygt at det ikke er farlig?

Er ikke så heldig at jeg har en bod e.l som jeg kan sette den i..

Er det trygt nok i sekken med de "belastninger" det gir, så er det iallefall trygt nok i klesskapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nettop kjøpt en primus omnifuel. Har testen den med lampeolje, men da får jeg ikke noen god flamme. En mer gulblafrende og ustabil flamme. Får den ønskelige blåe flammen av og til på enkelte nivåer av justeringen av styrken. Har testet ut med lengre forvarming og mer trykk, men uten hell. Er det noen som har noen ideer på hva som blir gjort feil her? Har kvaliteten på lampeoljen mye å si? er det ulemper med for lang forvarming og for mye trykk i flasken? hva er kjennetegn på for mye/lite trykk i flasken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fyrt opp min nye Nova for første gang, og sitter igjen med litt blandede følelser. Første oppfyring gikk greit, både med forvarming og brenning. På andre forsøk (dagen etter) brukte jeg samme fremgangsmåte, men det oppsto litt problemer.

Jeg pumpet slik som bruksanvisningen sa (25 ganger på nesten full flaske), men likevel kom det veldig lite bensin ut når jeg åpnet brenselregulatoren. Tenkte dette skyldes lite trykk i flaska, så pumpet enda flere ganger ved neste forsøk (Hvertfall 40!). Åpnet regulatoren i mange sekunder, og da kom det litt mer bensin ut og jeg tente på. Tok fyr som det skulle, men flammen døde ut nesten med en gang og det kom en lyd som hørts ut som om det bare kom luft ut!

Hva kan dette skyldes? Virket merkelig at jeg måtte pumpe mange flere ganger enn det bruksanvisningen sa, er dette normalt? Brukte Coleman Fuel som de selger på XXL til multifuelapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Hiker 111 bråkebrenner primus som jeg kjøpte fra forsvaret rett før dimisjon. Jeg tok den med på fjellet for første gang igår for å testbrenne den når jeg var å skjøt inn rifla.. dette er pga at jeg har tenkt å bruke den på en lengre utflukt i vinter..

Jeg fylte parafin på tanken og skulle pumpe, men det ble overhodet ikke trykk.. Jeg har sett over pakningene etter at jeg kjøpte den og alt så fint ut, og det var fett på pakninga til pumpen.. Jeg prøver litt, tar opp, ser på pakninga på nytt, setter den i, og fortsetter å prøve.. men neida, det vil absolutt ikke brenne..

Jeg pakker den i sekken og tar den med meg hjem.. Når jeg ikveld sitter og leser her på forumet, bestemmer jeg meg for å se på primusen ijen, og når jeg nå pumper får jeg plutselig trykk... Noen som overhode har peiling på hvorfor?

Det var ganske kaldt ute på fjellet, -16 og sterk vind, men det skulle jo ikke kunne gjøre pumpa ubrukelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har o-rng på pumpa.

Hvis så er tilfelle, kast pumpa, og bestill ei pumpe med lærpakning.

Hvis dette ikke er tilfellet, så skru ut pupa, dusj litt wd40 eller crc5-56 nedi slik at returventilen får smurning.

pump noen tak, og problemet er forhåbentligvis løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer nok ganske bra at det er o-ring pakning jeg har..

Har hatt primusen gående ei stund nå og virker som om at den ikke tetter helt iom at noen av pumpene er litt slappe (får ikke motstand på hvert pump).

Tror du jeg vil få bedre effekt i brenneren når jeg får ny pakning? Mener å innbille meg at den jeg hadde i militæret brant enda bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at O-ringspumpe er noe herk, men setter du på en ny oring til en tier, og smører med litt silikonfett så holder det nok et par år før du behøver å slite med det igjen.

O-ringer er ferskvare, men en reserve oring oppbevart mørkt holder utrolig lenge. Har ikke prøvd, men jeg ser for meg at om du trer den inn på pumpestanga så er det greit reservedelslager.

Jeg tror at en o-ring som denne vil passe: NBR 11,10*1,60

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags underlag er best for moderne primuser med trefot (jeg har selv en Optimus Nova)? Planen er å fyre med primusen inne i teltet. Min gamle Optimus Hiker står jo støtt på de fleste underlag, men jeg er litt usikker på hva som er ideelt for Novaen med tanke på størrelse, varme, feste osv. Jeg har tenkt litt på å snekre sammen en finerplate med forhøyet kant rundt, men vil gjerne ha ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var på tur så oppsettet mitt ut som på bildet under da jeg fyrte for å varme i teltet. Jeg har nå sagd litt av finerplata slik at den er litt mindre. Tror plata er 3-4mm. Flaska og novan er festet med strikksnor som jeg har kjøpt i en sybutikk.

post-2480-133474606742_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.