Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

I tetningen mellom brennerhodet og tanken på Primus 210 sitter det en blypakning. Denne har jeg en liten lekasje i. Er det noen tjuvtriks for å få denne tett, eller må den byttes?

Base-Camp i England selger disse pakningene, men det ser ikke gøy ut å skulle bytte den (jeg er ikke spesiellt tålmodig, og liker ikke for mye pirk :) ).

Er det en like jæ...g jobb som det ser ut som å skulle få ut den gamle pakningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ventil med sylindrisk sikkerhetsventil og 5-kant hull i senter så passer den nok. cap.jpg

Det finnes 2 lokk som ikke passer, de har henholdshvis ikke sylindrisk sikkerhetsventil, eller sylindrisk sikkerhetsventil, men ikke 5-kant hull i senter. Flere typer lokk har ikke jeg sett.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den nyeste typen ventil, ser ut til å passe.

Har nå også fått tak i en enders 6090, eneste problemet med denne er at trykkventilen på tanken ikke lukker ordentlig. Lurer derfor på hvordan denne ventilen skal være montert. Skal den gummidelen være vendt opp mot fjæra? Består også ventilen kun av fem deler, huset til hele ventilen, den delen gummidelen er montert i, gummidel, fjær og det lokket som skrus på som danner motstant på fjæra?

Ser sånn her ut, er dette riktig plassering?`

249798_10150640632955512_830940511_19450820_3517441_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sitter pakningen???

Ta et bilde, og vis.

Uten å se på en 210 aner jeg ikke hva du snakker om.

Pakningen sitter innenfor gjengepartiet på stigerøret. Jeg har satt brennerhodet på bordet og tatt et par bilder av undersiden der pakningen er. :)

2850565710106116020AsaPZt_th.jpg

2080209820106116020DeQpqN_th.jpg

På sprengskissen av Optimus 00 hos base-camp.co.uk står den oppført som part nr 2090.

http://base-camp.co.uk/exploded%20views/Optimus/00%20Camper.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk ranitt pakning isteden eller i tillegg. Fåes hos nærmeste rørlegger.

Skjønte nu hor du er i forhold til tanken.. Trodde du mente ei pakning på tanken, og skjønte ikke bæret.

Phaser gir deg bra råd.

PS, Finn hjelmerud kan ha originalpakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være slem mot hjelmerud, men synes faktisk de fiberpakningene man får på jernvarehandler eller jula er mye bedre. Dimmen som er bra er 12-18mm, fargen grønn og svart. Eneste som er litt knot med disse er å file dem ned til 13mm hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde være greit drivstoff det. Er jo bare å prøve i sikkre omgivelser så ser du hvordan primusen takler dette. Renheten burde ikke være noe problem i hverftall.

Jeg har prøvd Radius 39'n (stor primus noen poster siden) min noen ganger nå. Det går fint å forvarme å få fyr på men når den har brent en stund så slår den plutselig over i HV bål modus. Og siden denne dytter igjennom relativt mye parafin så blir det ett STORT HV BÅL. Første gangen var inne i uthuset og det var en ganske så interessant opplevelse å se hvordan flammene fort dekket det meste av taket over hode på meg. Taket der ski og akebrett osv er lagret i mellom takstolene. (ikke så høyt uthus) Slapp rolig ut trykket og alt gikk bra :) Jeg er vell over middels gal når det gjelder flammer så hele opplevelsen var mere komisk enn noe annet. Men det er ikke bra at primusen oppfører seg sånn. 3m høye flammer er ikke brukandes til så mye. Hva kommer det av at den plutselig slår seg vrang til tross for at den er god og varm (rødglødende) Jeg har ikke noe god årsak, Litt smårusk er det i den enda da den poffer ut noen mindre gule flammer fra tid til annen. Og når den slår om til HV bålmodus så begynner den å brenne fint igjen når man har sluppet av en god del av trykket. Eventuelt slukker den og tenner igjen med en gang. Noen glupe hoder med noen gode ideer?

Min tanke sier at den kjører igjennom så mye parafin att den ikke klarer å holde seg varm og når man slipper av trykket så kommer det mindre parafin som den er varm nok til å fordampe. Ser for meg at en sånn "vindskjerm" som man trer nedpå brenneren kan hjelpe men den skal jo ikke ha dette så vidt jeg veit. Også syns jeg det er rart at den ikke klarer å holde seg varm når den gir rundt 20kw. Får legge til at dette skjer uten noe kjele eller panne over brenneren. Har ikke prøvd med kjele men uten kjelestøtter er den nok designet for å virke uten kjele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tilgang på nokre liter Jet A-1 drivstoff (helikopterdrivstoff) Kan dette brukast på parafinprimusar?

Nei kan overhode ikke brukes. LIVFARLIG og må destrueres av kyndige pesoner.

Kom hit med det, så skal jeg ordne saken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde være greit drivstoff det. Er jo bare å prøve i sikkre omgivelser så ser du hvordan primusen takler dette. Renheten burde ikke være noe problem i hverftall.

Jeg har prøvd Radius 39'n (stor primus noen poster siden) min noen ganger nå. Det går fint å forvarme å få fyr på men når den har brent en stund så slår den plutselig over i HV bål modus. Og siden denne dytter igjennom relativt mye parafin så blir det ett STORT HV BÅL.

Hva kommer det av at den plutselig slår seg vrang til tross for at den er god og varm (rødglødende) Jeg har ikke noe god årsak, Litt smårusk er det i den enda da den poffer ut noen mindre gule flammer fra tid til annen. Og når den slår om til HV bålmodus så begynner den å brenne fint igjen når man har sluppet av en god del av trykket. Eventuelt slukker den og tenner igjen med en gang. Noen glupe hoder med noen gode ideer?

Sjekk dysa nøye. Du kan ha en lekkasje rundt den.

Annen feilkilde: Dysa er utslitt (rensa ihjel)

Denne primusen skal ikke ha kjele eller noe sånt. Dette er verkstedsprimus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dysa trenger ikke å være noen enkel jobb å finne.

Se om hullet ser slitt ut fra rensenål.

Prøv også å slukke primusen nor den er varm, hold noe slik at dysa er supertett og pump trykk.

Siver det parafin/parafindamp fra området rundt dysa?

Er det mye møkk inni brennern? Karbonlaget kan lage såpass mye krøll at du får oppflamming.

Rensing av brennerhode: Fyll med CRC forgasserrens og pakk hodet i en plastpose.

La stå nattaover.

OBS dette stoffet er superetsende, tar tenner, lakk etc.

Så varmer du brennerhodet til det er rødt dagen etter.

Blåselampe eller vedovn er fint.

Pass fingrene, forgasserrens brenner nærmest eksplosivt.

Så banker du lett på brennerhodet for å få ut koksen.

Lykke til.

PS, ta noen vakre bilder og legg ut her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Ok , jeg innrømmer det jeg har et problem.... :oops: jeg skulle bare kjøpe meg 1 primus til turbruk....fant fort ut at jeg trengte en til og en til etc. Er nå opp i 15 primuser av forskjellig slag mest optimus og lysten til å skaffe meg nye bare tiltar .. :lol:

Etter et lengre opphold på avvenningklinikk er jeg nå på helgeperm og har klart å skaffe meg 2 russiske 8r kloner... :shock:

Er det noen av dere som vet om det går an å bruker optimusdeler fra optimus 8R til disse? Eller hvor det evt. går an å få tak i orginale deler.

mvh Richard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Ok, Ok , jeg innrømmer det jeg har et problem.... :lol: jeg skulle bare kjøpe meg 1 primus til turbruk....fant fort ut at jeg trengte en til og en til etc. Er nå opp i 15 primuser av forskjellig slag mest optimus og lysten til å skaffe meg nye bare tiltar .. :lol:

Etter et lengre opphold på avvenningklinikk er jeg nå på helgeperm og har klart å skaffe meg 2 russiske 8r kloner... :D

Er det noen av dere som vet om det går an å bruker optimusdeler fra optimus 8R til disse? Eller hvor det evt. går an å få tak i orginale deler.

mvh Richard.

Det hjelper ikke å innrømme sin avhengighet til andre addicts når det ikke er terapeuter i gruppa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å innrømme sin avhengighet til andre addicts når det ikke er terapeuter i gruppa ;)

Tenkte vi kan starte "APO" Annonyme-Primus-Oholikere

Ønsker også å minne om at vi har en tråd for slik frustrasjon allerede https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=19880&highlight=

Er selv på kjøret, men holder meg til europeiske eller kloner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samler litt organisert:

Norsk primuser (Høvik og Fuhrmeister, samt lisensproduserte Primus fra Høvik)

Nato (Der mangler jeg endel. Lurer fortsatt på hva Siriuskommandoen på grønnland bruker)

Warsavapakten, har mye derfra.

Så kommer det som er pent, gøy, og sykt.

I siste kategori er f.eks bensindrevet strykejern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver for tiden å forske litt på blanding av bensin og parafin som drivstoff på 111t og 111c, med ulike dyser.

Har hatt litt problemer med at 100% bensin (Statoil4takt og Colemanfuel), gir veldig varm flamme - men litt lite fres. Litt liten flamme rett og slett.

Hvis jeg bruker 100% parafin på tanken (Fritidsparafin fra Unitor), så blir altså flammen mye kraftigere og større, men det blir også mer gule tunger, og "småkoke"-egenskapene blir mye dårligere enn med bensin.

Prøvde bare for moro med halvblanding bensin/parafin og fyrte opp igjen. Ser nå ut som jeg har fresen og kraften til parafinflammen, men samtidig kan jeg ratte helt ned til nesten ingenting - og det brenner fint og blått hele veien.

Hmm..., regner nesten med at det er en hake med dette. Det pleier å være det når man finner på noe "glupt" med miks og triks. :D

Noen som vet eller har prøvd selv? Er dette risikabelt eller dumt på noen som helst måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Rune. Trenger ikke noen deler ennå men tenkte bare på muligheten til å få tak i deler ved behov..

Just in case .. du vet som primofil med interesse for eldre modeller må man tenke langsiktig ..

Bensindrevne strykejern... jeg bøyer meg i støvet, du har gjort primusavhengighet til en kunstform.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer fortsatt på hva Siriuskommandoen på grønnland bruker

Eg kan ikkje hjelpe med modellbetegnelsar, men etter dei bildene eg har sett, så har det vore litt ulike primusar i bruk. Dei eg har sett har alle vore ei firkanta ramme med bråkebrennar i midten, som SVEA nr 153. Men sjølve ramma har vore av litt ulik utforming på dei bildene eg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok steget ut i den livsfarlige bensinverdenen i helga, og handlet inn to colemanlykter og en colemanprimus 502. Startet opp lyktene i kveld og jammen lever jeg enda.

Lyktene fungerer fint. Bråker som parafinutgavene, men lukter ikke så fælt. Hadde kjøpt inn noen flasker med colemanfuel til ilddåpen og dette er fin, men akk så dyr fludium. Det jeg lurer på nå er om jeg kan bruke den litt billigere 4 takts miljøbensinen på disse apparatene, eller tetter dette forgasserrør og dyser fortere?

Om dette spørsmålet er besvart flere ganger her inne før beklager jeg masingen. Søkte litt, men fant ikke noe endelig svar. Legger ved noen bilder av helvetesmaskinene.

Den lille Svea123 på bildet kjøpte jeg i vinter. Fin primus, men litt for svak til min kokkelering.

Mvh Reginol

post-9147-13347475455_thumb.jpg

post-9147-133474754563_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.