Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Jeg har en 111c stående i garasjen. Den er den eneste i en temmelig stor samling primuser som jeg virkelig ikke har blitt klok på. Det er helt åpenbart at jeg eller tidligere eiere har prøvd å fyre opp primusen fra flammen i forvarmerskåla. Det har vært fyr inne i brennehuset og skallene har slått seg. Den er gulle-ren og ellers ser den fin ut. Men, den er nesten ubrukelig til det jeg mener disse primusene er best på - kraftig, men stille fyr innendørs i telt. Nå er gul flamme opphav til sotdannelse på alle kjeler og jeg mistenker den for å lage mye mer lukt enn før. Vi vet jo også at gul flamme betyr ufullstendig forbrenning med all den karbonmonoksyd som hører til. Venner mener jeg like gjerne kunne satt eksosrøret fra en gammel dieselbil rett inn i teltet. Så galt er det kanskje ikke, men de er dessverre inne på noe... Når er 111C "pensjonert og plassert på sykehjemmet" sammen med to slangeprimuser fra MSR som heller ikke var noe særlig...

Skal man ha 111 med stillebrenner er det 111T som gjelder. Den er fin den! Har en sånn, men ender opp med vanlig, gammel bråkebrenner gang på gang likevel. Så lenge ikke dysa skal ettertrekkes inne i brennerhuset, er den mekkevenlig og bombesikker. Hevder også med forbehold at den har den reneste og mest effektive forbrenning av samlige 111 - modeller.

Dersom man kommer over en 111C på bruktmarkedet, kan man nesten regne med at den er blitt utsatt for underburn med dertilhørende skjeve brenneskall. Derfor, ligg unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
.......Har en hersens 111c med høyreratt, (den rare typen med ekstra langt rør i krøll rundt brennern), som nekter plent å brenne fint :x Har demontert til minste bit, byttet grafittpakning og de tidligere nevnte brennerskallene, prøvd med både M-dyse og umerket dyse, med og uten rensenål.. Har fineste sort tennvæske fra Europris på tanken og det eneste jeg oppnår er et illeluktende gult bål..

Har innsett at denne cobra-saken ikke er den beste patenten fra Optimus, men det må da for .. være mulig å få den i gang?

Til min samboers store fortvilelse er jeg i ferd med å få primusdilla :lol:

Jeg har et tilsvarende kokeapparat. Fikk underburn på denne, hvilket resulterte i at den ikke lenger fungerte som den skulle. Byttet hele brenneren til en nye, så nå brenner den med fin blå flamme.¨Viktig å vente til rødspriten har brent helt ut og deretter fyre opp brenneren med ny fyrstikk. Dvs ikke bruke rødspritflammen til å tenne brenneren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe bilde av tesilprinsippet på en 111? lurer på hva slags sil og størrelse som passer.

Her er bilde av min nova med tesil. Fungerer veldig bra når teltet skal varmes opp. Kjøpt i vanlig dagligvarebutikk tror jeg.

post-2480-133474745226_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også teste ut tesil. Blir det mye lys av den egentlig? ser for meg at den kun gløder.

Uppdate på trommelen til 111. Den virker som forventet, børstet av all maling og belegg inni. Er nå helt ren og fungerer meget bra.

Trodde egentlig metallet ikke ville tåle varmen, men den smelter ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at mange her har de samme problemene med 111c-brenneren.. Det har sikkert vært slurvet med både forvarming og antenning på mitt eksemplar. (Kjøpt av forsvaret)

Men jeg fatter ikke hvorfor den feiler når den er omhyggelig rengjort utenpå og inni, (syrebad - skylling - basisk avfetting - skylling - rikelig med polerpasta og dremelpuss), byttet alt av løse deler og pakninger OG begge brennerskall. Alle andre primuser jeg har gitt denne behandlingen har fungert gulle godt.

Likevel etter dobbel forvarming så brenneren nesten gløder, og påtenning "fra toppen" etter rødspritflammen er ute, er alt den gir meg stygge gule flammer som lukter pyton. Et mysterium :-) Brenneren skulle jo være som ny..

Kan det tenkes at den foretrekker bensin/Colemanfuel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som om det ikke er ordentlig trykk i den.

Hadde selv en brenner som ikke lot seg fikse samme hva jeg gjorde. Den ville bare ikke bli tett. Hadde nok blitt misshandla på det værste av de som eide den før. :-) Dette var en 111T brenner.

Tanken bør skyldes med bensin hvis man skal bruke det som fuel. Jeg helte på min ren bensin, når jeg tømte tanken igjen var bensinen gul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at mange her har de samme problemene med 111c-brenneren.. Det har sikkert vært slurvet med både forvarming og antenning på mitt eksemplar. (Kjøpt av forsvaret)

Men jeg fatter ikke hvorfor den feiler når den er omhyggelig rengjort utenpå og inni, (syrebad - skylling - basisk avfetting - skylling - rikelig med polerpasta og dremelpuss), byttet alt av løse deler og pakninger OG begge brennerskall. Alle andre primuser jeg har gitt denne behandlingen har fungert gulle godt.

Likevel etter dobbel forvarming så brenneren nesten gløder, og påtenning "fra toppen" etter rødspritflammen er ute, er alt den gir meg stygge gule flammer som lukter pyton. Et mysterium :-) Brenneren skulle jo være som ny..

Kan det tenkes at den foretrekker bensin/Colemanfuel?

Av alle mystiske ting, er det laget forskjellige yttre og indre brennerskall til disse.

Man må prøve seg litt frem til en kombinasjon som virker.

Altså skift ytre, prøv

skift indre, prøv osv.

så er det en og annen dyse som er skjev.

111C fungerer ellers best på bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai ai og atter ai.. nå er det blåfres i cobraen :)

Takk for tipset Rune! Bra det finnes folk som kan "alt" om 111. Prøvde og feilet meg gjennom 3 par skall, og dermed.. Voila! :D:D

Denne var særere enn jeg kunne forestille meg, men fy så varm når den først kom igang :-)

Fyrer med alkylatbensin nå og observerer at selve "ildkula" er mindre enn på parafin, men det later til å være mer varme konsentrert rundt brennerhodet. Er ikke superkomfortabel med bensin, men siden den er beregnet for det antar jeg det er trygt.. Synes tanken blir skummelt varm etter en times full guff.. (Hører fuelen koke i tanken)

Takker for alle innspill!

Ole P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger en fin Little Injun scout cook stove på qxl om noen har lyst på en slik. En kuriositet men ikke veldig bra kvalitet. Selger er på slattum så vi veit antagelig hvem det er.

Gjenstands nr. 639874744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er så fint vær så passet det utmerket å fyre litt primus i solveggen. Jeg fant fram en 111t med m dyse. (stillebrenner med 4stigerør og høyreratt) Den brenne fint før den plutselig poffer og begynner å bråke mer, samt at det brenner i toppen av det ene stigerøret. (liten stikkflamme på str med flammen fra en fyrstikk) Det tar ca 15sek før dette skjer. Dårlig lodding på stigerøret eller kan det være noe annet?

Lekte meg også litt med omnifulen og fant ut att brennerskallet med innmat fra Radius no.6 lå ganske så fint oppå omnifuelen. Forvarmet og fyrte på. Den brant kjempefint og kunne justere helt fint fra nesten ikke noe til fult uten problem. Og så stille den ble :) (bensin)

Forøvrig angrer jeg på kjøpet av slangeprimus selv om omnifulen fungerer greit nok. Det er bare det at det er så jæv... mye styr og deler som skal dilles med til alt står sånn ca at greiene kan brukes. Etter at jeg fikk meg en primus 71 (samme prinsipp som sve123) så skjønner jeg ikke hvorfor alle primuser ikke er like enkle :lol:

post-8329-133474745272_thumb.jpg

post-8329-133474745276_thumb.jpg

post-8329-133474745278_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en gammel Primus 2222 i flotte 70-talls farger, gul og oransje, og mange år med garasjestøv. :D Fortsatt godt med gass i begge beholderne, pakningene så og føltes som nye på flaskene. Men i ene brenneren manglet ei pakning der man skrur i flaska, regner med det er ganske standard greier, men hvor kan jeg få tak i den? Eller skal det i hele tatt være pakning akkurat der?

Og hvordan kan jeg fjerne brennerne fra selve kassa?

Grunnen til at jeg spør er fordi at jeg har lyst å renovere den litt. Har blitt endel overflate-rust på ene siden av kassa, og mye av den rusten blir veldig vanskelig å fjerne skikkelig uten at jeg får av brennerne. Så jeg tenkte altså å pusse bort rusten fra kassa, behandle med zink-grunning for å hindre fremtidig rust så godt som mulig, og lakkere med litt mer tidsriktige farger. Selv om det hadde vært litt kult med originalfargene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekte meg også litt med omnifulen og fant ut att brennerskallet med innmat fra Radius no.6 lå ganske så fint oppå omnifuelen. Forvarmet og fyrte på. Den brant kjempefint og kunne justere helt fint fra nesten ikke noe til fult uten problem. Og så stille den ble :D (bensin)

Forøvrig angrer jeg på kjøpet av slangeprimus selv om omnifulen fungerer greit nok. Det er bare det at det er så jæv... mye styr og deler som skal dilles med til alt står sånn ca at greiene kan brukes. Etter at jeg fikk meg en primus 71 (samme prinsipp som sve123) så skjønner jeg ikke hvorfor alle primuser ikke er like enkle :lol:

hehey.. hvor får jeg fatt i innmat fra radious no. 6? ser meget bra ut!

og til spørsmålet ditt så har det nok mest med vekt å gjøre vil jeg tippe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus 111t sitt brennerhode er 4,5cm målt fra innsiden og ut, altså Utside -> l <- inni 4,5cm inni -> l <- Utside.

Tenkte det er lettere å få tak i dette brennerhodet, men er ikke sikker på om den er like stor som radius sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støydemping på omnifuel. Les mer her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=20734&postdays=0&postorder=asc&start=0

Ser ut som delene fra en Phoebus er bedre egnet da disse sentrerer på hverandre. Selv opplevde jeg ingen problem med å sentrere radius skallet med innmat da omnifuelen er konet og delene plasserer seg fint innvendig i konen. Dette kan dog ikke brukes til annet enn fyring om man ikke utfører videre modifisering da brennerskallet kommer høyre enn kjelestøttene.

Deler til Radius no 6 er nok vanskelig å få kjøpt over disk. Radius navnet er nok borte for lengst også. Men man kan i prinsippet putte på nesten hva som helst med masse hull i og prøve. Virker det så kan man bruke det :( Det handler bare om å få delt flammene utover en større overflate. Se tesil i linken

Ang vekt så er det ikke særlig forskjell på en omnifuel med pumpe, flaske, vindskjerm og en svea 123 Men så er det litt forskjellige kapasiteter også da. Men uansett så offrer jeg glatt noen hundre gram for å å slippe slangjævelen :P . Utenom dillet og leamikken så er jeg fornøyd med omnifuelen. Ingen ting som har gått i stykker enda heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal telte noen netter utendørs i påsken og har gått til innkjøp av en Primus Omnifuel.

Om jeg skal benytte brenneren til å varme opp teltet i tillegg til å lage mat:

1. Kan jeg da benytte miljøbensin? (leste i et eldgammelt friluftsmagasin at dette kunne man ikke grunnet avgasser, men parafin fungerte derimot meget bra)

2. Hvor mye bensin må jeg ta med på turen? 5 netter, to mennesker, alle netter i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk miljøbensin (4takt) gjerne fra Felleskjøpet eller statoil. Litt billigere på FK. Bensinen brenner renere enn parafin og du slipper parafin osinga. Bensin er enklere å ha med å gjøre på alle måter, med unntak av at den er hissigere om du får tent på noe søl. Men i mine øyne er det en liten risiko. Går det galt så hadde det mest sannsynlig gått galt om det var parafin man sølte også. Mengde er vanskelig å si noe om da bruken hos hver enkelt av oss er veldig forskjellig. Ett par liter kanskje. Skal dere fyre hele natta så går det nok noe mer. 0,3liter i timen på full effekt sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk miljøbensin (4takt) gjerne fra Felleskjøpet eller statoil. Litt billigere på FK. Bensinen brenner renere enn parafin og du slipper parafin osinga. Bensin er enklere å ha med å gjøre på alle måter, med unntak av at den er hissigere om du får tent på noe søl. Men i mine øyne er det en liten risiko. Går det galt så hadde det mest sannsynlig gått galt om det var parafin man sølte også. Mengde er vanskelig å si noe om da bruken hos hver enkelt av oss er veldig forskjellig. Ett par liter kanskje. Skal dere fyre hele natta så går det nok noe mer. 0,3liter i timen på full effekt sånn ca.

Høres bra ut.

Takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker du litt rundt på forumet så finner du nok mange tråder som omhandler nettop fuel-forbruk.

Jeg fyrer en del for å ha varme i teltet, har da ca 1L per dag. Det kan også være smart å ha med extra i tilfelle man blir værfast.

Noe som er alfa omega med primuser, er at før turen så lærer du hvordan man bruker den ved å fyre opp hjemme.

Suger skikkerlig å sitte inne på vidda med en u-komplett eller ødelagt primus.

De fleste som fyrer med alkylatbensin bruker den også til å forrvarme med. Da slipper du å ha med extra rødsprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok litt mye med en liter pr dag ja, bruker maks ca 4,5DL per dag med varmefyring. Tenkte hvis man er to personer så trenger man kanskje mer fuel.

Men kan være greit å ha litt extra hvis man blir værfast.

Har også nå et spørsmål anngående en Høvik Verk 210 som mangler pakninger/o-ringer som er mellom spritskålen rør ungder og over spritskålen.

Jeg ser at den som har vært der før har gått i oppløsning. Nøyaktig hva den var laget av vet jeg ikke, og lurer derfor på hva som kan fungere istedenfor?

Tenkte kanskje å bruke vanlige o-ringer av messing eller annet metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Er helt enig i at utviklingen av primuser har gått litt bakover, skulle likt å se en 30/25 år gammel Nova eller Omnifuel.

Det eneste jeg ikke liker med denne brenneren, er at den er for fin til å brukes på tur, samtidig som den ikke er min :).

Det går heller ikke ann å brenne annet enn parafin. Kanskje om man får tak i en ventil som kan åpnes og lukkes så er det muligens håp?

Hvor mange watt ca klarer den å gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus 210 familien fyrer omtrent 3000 watt max. Da blir det endel gule tunger ytterst i flammebildet og dermed tegn til overload. Normal max ca. 2800 watt.

Effekt er egentlig ikke så interessant. Det viktige er meget kort forvarmingstid der du trenger bare litt rødsprit i forvarmerskåla. Vi regner ofte på antall minutter før du koker en liter vann, ikke sant? Der er de gamle messingprimusene med trykkbasert regulering av effekt veldig kjappe!

Motpolen er kraftkaren Kovea Booster +1. Der er avstanden fra forvarmerskål til forvarmerbøyle så stor at den både blir treg i oppstarten og sårbar for vind. Jeg har en slik og det er vanlig med over 4 minutter forvarming. Når den først er i gang, kan jeg bekrefte reklameskryt med 1,29 min på en halvliter vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.