Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Hei!

MSR-pumpa mi "backfira" på tur (10 blå) i dag. Etter ca ti pump spruta det plutselig bensin ut langs "pumeskaftet". Jeg mistenker veldig at det er tilbakeslagsventilen, den lille kula med fjær, som har låst seg i en eller annen posisjon.

Bør jeg kjøpte repsett og fikse pumpa eller kjøpe ny pumpe? Er dette en vanlig feil?

Pumpa har blitt brukt jevnlig siden jeg fikk den for fem år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei!

MSR-pumpa mi "backfira" på tur (10 blå) i dag. Etter ca ti pump spruta det plutselig bensin ut langs "pumeskaftet". Jeg mistenker veldig at det er tilbakeslagsventilen, den lille kula med fjær, som har låst seg i en eller annen posisjon.

Bør jeg kjøpte repsett og fikse pumpa eller kjøpe ny pumpe? Er dette en vanlig feil?

Pumpa har blitt brukt jevnlig siden jeg fikk den for fem år siden.

Hvis det er den gfrå pumpa du har, så er dette et kjendt problem.

MSR-usa har kjørt gratis pumpebytt for de med grå.

Ikke direkte gøy hvis dette skjer med bensin i flaske, 10blå ute, og du er inni telt.

Kan bli både varmt og kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektronikkrens?

Elektronikkrens er vel stort sett sprit, med mindre man har av den gode gamle klorfluorgassen.

Forgasserrens er noe merkelige greier som brenner godt, og som også løser opp lakk.

Tror ikke elektronikkrens er spesielt bra til å rengjøre brennere, men har aldri prøvd.

Forgasserrens selges her på Esso.

Ellers finnes det på biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant forgasserrens :D De som bor i Trondheimsområdet kan i hvertfall finne forgasserrens på Torshov. Jeg var også på Biltema, Clasern, XY, Shell, og mange andre plasser uten hell.

Da begynner de å bli årnings på saker og ting. Grunnen til at min 111 ikke var i form var pumpelæret. Det var fortsatt mye olje på det, men det hadde rett og slett trukket seg sammen slik at de ikke tok så godt. Noen timer i parafin og en runde med olje og alt ble toppers. Takker for tips om å forme det med fingrene. Jeg trodde virkelig ikke det gikk ann, men etter noen timer i parafin var læret litt mer samarbeidsvillig.

Da mangler det bare noen deler fra Finn på Finn.no så er Høvik'en snart 100% operasjonell óg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant forgasserrens :wink: De som bor i Trondheimsområdet kan i hvertfall finne forgasserrens på Torshov. Jeg var også på Biltema, Clasern, XY, Shell, og mange andre plasser uten hell.

Da begynner de å bli årnings på saker og ting. Grunnen til at min 111 ikke var i form var pumpelæret. Det var fortsatt mye olje på det, men det hadde rett og slett trukket seg sammen slik at de ikke tok så godt. Noen timer i parafin og en runde med olje og alt ble toppers. Takker for tips om å forme det med fingrene. Jeg trodde virkelig ikke det gikk ann, men etter noen timer i parafin var læret litt mer samarbeidsvillig.

Da mangler det bare noen deler fra Finn på Finn.no så er Høvik'en snart 100% operasjonell óg.

Torshov bilrekvisita, Bilextra og CD Cardic har det som regel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne du tenker på?

5257317047_7d9029e62b_z.jpg

Mvh Martin

Ja, det er primusfuel :wink:

Dette er "white Gas" som våre venner i det store landet kjendt som "utlandet" kaller det.

Fungerer aldeles udmerket.

Jeg har fyrt det diverse døgn inni telt, og jeg går fortsatt oppreist.

Eventuelle sære egenskaper hadde jeg fra før.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

111'en min er fortsatt ikke helt på topp :roll:

Synes pumpa fortsatt er rar. Noen ganger gir den så my motstand at jeg ikke klarer å pumpe i det hele tatt, mens andre ganger gir ikke pumpa motstand i det hele tatt. Så hvis jeg små lirker på den (litt fram og tilbake) så får jeg til et pump som gir litt trykk. Men jeg må fortsatt pumpe dobbelt så mye som før og medregnet de pumpedragene som ikke tar i det hele tatt og all den fiklingen med pumpen for å få trykk så blir det mye styr for å få god fyr.

Før så pumpet jeg 10 ganger før forvarming og ca 20 ganger etter når primusen var i gang. Og da var det full guffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er primusfuel :lol:

Dette er "white Gas" som våre venner i det store landet kjendt som "utlandet" kaller det.

Fungerer aldeles udmerket.

Jeg har fyrt det diverse døgn inni telt, og jeg går fortsatt oppreist.

Eventuelle sære egenskaper hadde jeg fra før.

:lol:

Funker det bra og hvor mye koster det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

111'en min er fortsatt ikke helt på topp ;)

Synes pumpa fortsatt er rar. Noen ganger gir den så my motstand at jeg ikke klarer å pumpe i det hele tatt, mens andre ganger gir ikke pumpa motstand i det hele tatt. Så hvis jeg små lirker på den (litt fram og tilbake) så får jeg til et pump som gir litt trykk. Men jeg må fortsatt pumpe dobbelt så mye som før og medregnet de pumpedragene som ikke tar i det hele tatt og all den fiklingen med pumpen for å få trykk så blir det mye styr for å få god fyr.

Før så pumpet jeg 10 ganger før forvarming og ca 20 ganger etter når primusen var i gang. Og da var det full guffe.

Regner med at du allerede har skrudd ut pumpearmen og sett på den?

Høres nesten ut som om du har enten ødelakt sylinderen pumpearmen er i, lite smøring, ødelagt pumpearmen eller oringen/lærpakningen på den.

Det er vanlig å måtte pumpe 10-20 ganger for å få full fyr.

Så her ser den ut http://www.base-camp.co.uk/exploded%20views/Optimus/111%20Hike.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min variant av "Plate for Primus Omnifuel"!

Ide tatt fra denne posten. https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=159157#159157 Takk til "johnpd" for ideen.

Eg har laget den av 6mm finerplate. Den er cirka 25cmx40cm og har tre oppbygde punkter for selve brenneren. Dette er bare på grunn av dei krokene som eg bruker til å låse fast brenneren er for lange til bare den tynne finerplaten. Og så har eg til slutt brukt smeltet stearin til den siste finishen. På tur så rulles plate inn i eit plagg som eg skal ha med meg alikevel, da er ikkje krokene i vegen. Ei plate slik som dette anbefales på det sterkeste.

post-8916-133474735175_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min variant av "Plate for Primus Omnifuel"!

Ide tatt fra denne posten. https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=159157#159157 Takk til "johnpd" for ideen.

Eg har laget den av 6mm finerplate. Den er cirka 25cmx40cm og har tre oppbygde punkter for selve brenneren. Dette er bare på grunn av dei krokene som eg bruker til å låse fast brenneren er for lange til bare den tynne finerplaten. Og så har eg til slutt brukt smeltet stearin til den siste finishen. På tur så rulles plate inn i eit plagg som eg skal ha med meg alikevel, da er ikkje krokene i vegen. Ei plate slik som dette anbefales på det sterkeste.

Det så kjekt ut må lage meg en sån. Takk for iden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fryktelig hvor mye 111'en min skulle slå seg vrang da. Nå lekker det parafin fra dysa når den ikke er i bruk i tillegg til det andre. Noen som kan komme med en diagnose på hva som kan være galt? Trur 111'en min har fått omgangssyken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du egentlig funnet denne primusen? Jeg kjøpte en som fungerte men hadde problemer med ett eller annet, var brukt.

Husker at etter at jeg hadde byttet ut innmaten i brenneren, så ville ikke spindelen klare å lukke den slik at det aldrig ble trykk.

Løste dette problemet med å kjøpe en ny brenner.

Den nye brenderen kjennes mye fastere når man regulerer med spindelen på en måte, mye mer presis.

Nå kostet den nye brenderen en del men det var hvert det, aldrig blitt brukt av soldater, og blir den ødelagt igjen så vet jeg ihvertfall hvordan.

Leser du fra ca side 17 eller noe i denne tråden, så har flerer gått igjennom samme prosedyre med å demmontere og montere 111.

Et tips er å ikke skru på den imens den er varm, tror det er det som ødela min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fryktelig hvor mye 111'en min skulle slå seg vrang da. Nå lekker det parafin fra dysa når den ikke er i bruk i tillegg til det andre. Noen som kan komme med en diagnose på hva som kan være galt? Trur 111'en min har fått omgangssyken!

Kan prøve å bistå på telefon, blir for omfattende å skrive.

Telefonnummer sendt på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fryktelig hvor mye 111'en min skulle slå seg vrang da. Nå lekker det parafin fra dysa når den ikke er i bruk i tillegg til det andre. Noen som kan komme med en diagnose på hva som kan være galt? Trur 111'en min har fått omgangssyken!

Kan du liste opp alt som feiler?

Lekkasje når den er stengt= Feiljustert rensenål, eller gåen spindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for at jeg svarer litt seint, men har vert opptatt nesten hele helga. Det er jo snart jul :D

Det er egentlig bare denne lekkasjen som er problemet. Bortsett fra det så funker primusen greit. Pumpeproblemet skal jeg nok finne ut av, men må nok vente til mellomjula for å få tid til å mekke primus. Jeg må dessuten kjøpe en sånn dyse/ventilnøkkel før jeg kan sette i gang å skru. Hvor får man tak i slike for en billig penge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for at jeg svarer litt seint, men har vert opptatt nesten hele helga. Det er jo snart jul :)

Det er egentlig bare denne lekkasjen som er problemet. Bortsett fra det så funker primusen greit. Pumpeproblemet skal jeg nok finne ut av, men må nok vente til mellomjula for å få tid til å mekke primus. Jeg må dessuten kjøpe en sånn dyse/ventilnøkkel før jeg kan sette i gang å skru. Hvor får man tak i slike for en billig penge?

Dysenøkkel finnes i to utgaver. En for stillebrenner, og en for bråkebrenner.

Finn Hjelmerud, (se på finn.no søk etter primus, og finn en selger på Slattum)'

Hjelmerud har alt.

Hvis 111 ikke er tett når den burde være stengt:

Skru ut dysa.

åpne spindelen slik at nåla kommer helt ut.

Ta ut nåla (pinsett er tingen)

Steng spindelen.

Pump trykk, og sjekk at det ikke kommer ut parafin.

Slipp ut trykket (Åpne tanklokket, så slipper du parafin i taket :):):D )

Så setter du renenåla på plass, holder littegranne press på den, mens du sakte åpner spindelen.

Du skal kjenne tre til fem klikk på rensenåla. (Flere klikk bedre fres, men større sjanse for lekkasje)

Steng spindelen

Monter dysa, pump trykk

Lekker det?

Hvis ja, si stygge ord

Hvis nei, grattis, du kan nu prøvefyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.