Gå til innhold
elgen

Primushjelpetråd

Anbefalte innlegg

Hei Øystein m.fl.

Se lenger oppe på s. 1 i innlegget mitt på denne tråden for minndre og lettere løsning for Trangia Nova enn selve Trangiaen til helge mv. bruk!!!

Den kan bygges inn i revesaksen. Se fotos ovenfor!!

Hilsen Elgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Optimus 11 Explorer hadde et bensystem / kjelestøtte bestående av to blikkbiter med litt kantete u-form. Disse ble satt sammen ved å tre den ene ned i et spor på den andre, og dannet en 4-fots støtte.

Dette burde gå med nova for trangia også. Etter hvert kom den i salg med et system med 3 ben. se her:

http://www.asahi-net.or.jp/~we2a-sod/stove-data/op-11.htm

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ei Trangiaflaske liggende på hytta (se bilde). Noen som vet om denne kan kobles sammen med en Omnifuel, og om de tåler tilstrekkelig trykk.

post-4052-133474525928_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin flaske til både bensin, parafin og rødsprit.

Men, IKKJE pump trykk i den! Det er den ikkje meint for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har ei Trangiaflaske liggende på hytta (se bilde). Noen som vet om denne kan kobles sammen med en Omnifuel, og om de tåler tilstrekkelig trykk.

Tror ikke denne går sammen med omnifuelen, forskjellige gjenger tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme gjenge, (tuten passer greit i alu flaskene) men Trangia sier at du ikke skal bruke den med trykk.

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trangia brenselflaske er helt genialt. Helletuten er presis når du slår brensel i trykktanker for brennere og holder seg helt tett i årevis uten vedlikehold. Anbefales varmt til oppbevaring av både parafin, bensin og sprit.

De gamle Trangiaflaskene har samme gjengedimensjon som trykktankene. Men, av bitter, personlig erfaring må jeg rope advarsler mot flasken brukt som trykktank. På en tur for et par år siden monterte jeg novapumpen min i gjengene til Trangiaflasken. Dette går så bra at man skulle tro at løsningen var tilpasset fra fabrikk. Så kjørte jeg på med trykk for å brenne parafin på Optimus Nova. Jeg visste at dette ikke var helt ideelt, men måtte fordi trykktanken var blitt borte på turen. Parafin krever mye høyere trykk enn bensin. Dette tålte ikke gjengene. Lekkasjen ble ikke oppdaget før brenneren var tent.

Stygge flammer. Det ble brann! Hadde dette vært bensin, tør jeg ikke tenke på hva som kunne ha skjedd. Heldigvis skjedde ulykken utendørs.

Derfor;

Kjøp Trangiaflaske og bruk den til hva den er laget for!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har ei Trangiaflaske liggende på hytta (se bilde). Noen som vet om denne kan kobles sammen med en Omnifuel, og om de tåler tilstrekkelig trykk.

Jeg kan godt bytte den i ei alu-flaske

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg kan godt bytte den i ei alu-flaske

Litt treg respons her. Takk for tilbudet Runegutt 8), men jeg tror jeg beholder flaska og kjøper ei ny aluflaske i tillegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg ser det, kan det ha tre årsaker; 1. Ventilen er ikke tilstrekkelig skrudd til, 2. Fjæren i ventilen er for slakk, 3. Pakningen holder ikke mål. Jeg tror lekkasjen har en sammenheng med 2. og/eller 3. Noen som vet hvor en kan få tak i pakninger/ fjærer som gjør jobben? Er det mulig å få tak i "hele" tilbakeslagsventiler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Liver opp en relativt kald tråd med et par spørsmål angående 111C-brenneren min fra Optimus:

1. Under forvarmingen når brenneren et stadium der den sender ut en kortvarig sky med parafindamp. Litt irriterende å måtte lufte ut hele teltet for sviende parafinrøyk etter hver forvarming...

Noen som vet hva som forårsaker dette?

2. Når brenneren er i gang, vil den aldri brenne med en 100% blå flamme, det kommer alltid gule stikkflammer innimellom. Noen ganger er t.o.m. hele flammen gulaktig. Hva kan jeg gjøre for å få til en klar og blå flamme?

Jeg benytter forøvrig parafin som drivstoff, og har nettopp skiftet blypakningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Parafinskyen under forvarming skyldes den lille dråpen som står mellom ventilen og dysa.

Gule flammer på 111C er et kjendt fenomen.

Prøv å tømme tanken, skyll den godt i sprit, fyll opp med tennveske, og fyr den en times tid.

Tennveske er reinere parafin, med litt lavere fordampningspunkt enn lampeolje,parafin,fritidsparafin etc.

Er du ikke fornøyd med dette resultatet, skyll tanken i 4takts miljøbensin, tank opp med 4takts miljøbensin og bruk dette som drivstoff.

Reinere enn dette får du ikke 111C til å brenne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune:

Tok fram min 533 for sesongen denne helgen og tok den med på en tredagers lavvotur. Vet ikke hva som har skjedd, men den stenger ikke dysa helt når jeg skrur den av. det kommer fortsatt bensin ut og det brenner en liten blå flamme. Det siver bensin etter at jeg blåser den ut, og om jeg stikker en fyrstikk borttil, så tenner den igjen. Hva gjør jeg for å fikse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikkeno på at ventilen ikke stenger.

Dette er hva jeg tror egentlig har skjedd:

Forvarminga var utilstrekkelig, og du fikk noen dråber bensin liggende nedi brennnnern.

Disse dråpene vil ligge å brenne ei god stund etter at du har stengt.

Det er bare å la den dø ut av seg selv.

I tillegg vil der alltid stå litt restbensin i generatoren, gjelder alle Coleman. Helt ufarlig, men litt uvant at det ikke stenger "kontant"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å fyre brenneren med tennvæske, og det med godt resultat.

Flammen er riktignok ikke helt blå, men allikevel merkbart bedre enn hva tilfellet var med parafin.

Takk for hjelpen, Rune! Skal se om jeg ikke får hostet opp et par bilder etter hvert :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan jo i samme åndedrag spørre om hvordan tennvæske er i forhold til parafin på områder som effekt, eksplosjonsfare, soting og forgiftning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vanskelig å gi et godt svar på det, mange ulike produkter selges som tennvæske.

Generelt så er dette i nær slekt med eller samme produkt som selges som luktsvak parafin.

Ved å sørge for at stoffet er renere så mister vi noen av aromatene som lukter, og er flyktige. Det vil si at det vi oppfatteer som vond lukt, og varsler oss om at noe ikke er som det bruker å være blir borte. På den annen side så kan aromatene som er fjernet være de som hurtigst virker som gift.

Jeg sitter igjen med overbevisning om at dette kan sidestilles med parafin til vanlig bruk i primus.

Men her ligger ingen videnskap bak, skulle noen forske på det er jeg sikker på at forskningsresultatet vil bli av typen som freidig blir puttet i båsen: "Jammen det har vi da alltid visst"

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reparasjoner på coleman 533:

Driver å skrur fra hverandre min coleman 533,for å så hvordan den er bygd opp og dermed ha bedre kontroll hvis det skulle oppstå problemer ute i felt.

http://www.coleman.com/coleman/parts/ProductImage1.asp?product_id=533-700&category_id=

1)Ved bytte av pakning på pumpe(del nr 9): Skal den metallringen som holder gummipakninga bare brytes ut fra sporet sitt, og dermed sette på en ny metallring etterpå?

2)Er det noe innenfor pumpa(del nr 12-14) som regnes som "slitedeler/kan gå i stykker, slik at man burde skru opp her også?Ev hvordan man gjør det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av brennerne mine, en 8-10 år gammel MSR Dragonfly, har begynt å fuske.

Den fusker bare tidvis, og den gjør det i form av dårlig effekt (varierende grad) med uren, blågul gassflamme og gul stikkflamme fra dysa. Har demontert og renset alle løse deler uten at problemet er løst. Har ikke byttet dyse da jeg ikke har reserve bensindyse. Men jeg prøvde nå å fyre med parafin med ny dyse for å sjekke hvordan det funket, men det brant enda dårligere. Bruker forøvrig alltid Staoils 4-takts.

Noen som har tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.