Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Annonse

Tips: Jeg visste at Shell selger 4-takts alkylatbensin (miljøbensin) i treliters kanner (grønn kanne), men i dag oppdaget jeg at de selger enlitersflasker også. Glimrende for de av oss som skal på langtur med ryggsekk og trenger påfyll til primusen!

Jeg handlet hos Shell på Fidjande like vest for Kristiansand, men håper at de fleste Shell -stasjoner har dette. Pris tre liter 149,-. En liter 49.-. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort spørsmål: Er det forskjell på Primus og Optimus sine brenselflasker?

Du får vel aldri Primus eller Optimus til å svare nei på det spørsmålet. Jeg bruker slike om hverandre, og både primus, optimus, msr og kina-pumpa passer like godt.

Er du derimot ute etter kvalitet så er jeg mer fornøyd med flasker Laken, eller MSR som begge er litt tilgjengelige i Norge. Disse har nemlig gjengene i samme stykke som flaska, og dermed en mulighet mindre for feil. http://is.gd/HoJTTw

Liten grunn til å slutte å bruke de andre flaskene, jeg bare kjøper ikke fler av dem. :shock:

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har en MSR Whisperlite Internationale som jeg har hatt siden i høst. Har brent den ca 5-6 ganger. Dette er min første primus, så lurer på enkelte ting ang. vedlikehold og dyse.

Hvor ofte bør man rense den såkalte "fuel line", og hvor ofte anbefales det at man ser over primusen, skifter O-ring osv?

Det står også at dyse for White Gas og Unleaded Auto Gas er forhåndsinstalert. Men hva menes med white gas? Jeg bruker 4-takts miljøbensin kjøpt på esso, går dette under white gas og fungerer det evt på denne dysa?

Hvis det er flere ting man burde huske på hadde det vært kult om du sa i fra. Ville vært flott med tips og triks fra erfarne folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd noen Rast-flasker og synes det var litt varierende kvalitet. Kjøper ikke flere av dem..

Sitter og ser litt på MSR XGK EX som jo er viden kjent for tøff bruk vinterstid. Er det ikke mulig å forvarme denne med rødsprit? Er ikke noe fan av en halvmeter flamme før brenneren er klar til bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har en MSR Whisperlite Internationale som jeg har hatt siden i høst. Har brent den ca 5-6 ganger. Dette er min første primus, så lurer på enkelte ting ang. vedlikehold og dyse.

Hvor ofte bør man rense den såkalte "fuel line", og hvor ofte anbefales det at man ser over primusen, skifter O-ring osv?

Det står også at dyse for White Gas og Unleaded Auto Gas er forhåndsinstalert. Men hva menes med white gas? Jeg bruker 4-takts miljøbensin kjøpt på esso, går dette under white gas og fungerer det evt på denne dysa?

Hvis det er flere ting man burde huske på hadde det vært kult om du sa i fra. Ville vært flott med tips og triks fra erfarne folk :)

Søk på u-tube etter : 'maintenance msr whisperlite' så vil du finne en god del. For eksempel denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har en MSR Whisperlite Internationale som jeg har hatt siden i høst. Har brent den ca 5-6 ganger. Dette er min første primus, så lurer på enkelte ting ang. vedlikehold og dyse.

Hvor ofte bør man rense den såkalte "fuel line", og hvor ofte anbefales det at man ser over primusen, skifter O-ring osv?

Det står også at dyse for White Gas og Unleaded Auto Gas er forhåndsinstalert. Men hva menes med white gas? Jeg bruker 4-takts miljøbensin kjøpt på esso, går dette under white gas og fungerer det evt på denne dysa?

Hvis det er flere ting man burde huske på hadde det vært kult om du sa i fra. Ville vært flott med tips og triks fra erfarne folk :)

Rense fuel Line, en gang pr. skuddår.

Smøre pakninger (alle i pumpa må du også smøre) minst en gang i året, gjerne oftere.

4takts miljøbensin=alkylatbensin=white gas

Unngå blyfri bilbensin. Ikke bra for deg, ikke bra for primusen.

Hold deg til det du fyrer med. Amerikanere fungerer best på white gas.

Hva slags pumpe har du? Det har vært et par direkte farlige.

Den nye røde skal være grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svingen kommer med interessante opplysninger. Livstruende forbrenninger grunnet feil flaske må være sjelden kost...

Den eneste farlige situasjonen jeg har opplevd i forbindelse med bruk av feil flaske var den gang jeg oppdaget at Trangiaflasker for brennstoff har gjenger som "passer nesten" til primuspumpa... Da ble det lekkasje og tull. Heldivis ikke brann. Likevel er dere advart!

"Liten lekkasje" handler ofte om gamle, tørre og sprukne O-ringer i flaskehalsen. Gjentar gjerne vedlikeholdsbehovet for slangeprimuser. Silikon er viktig. Smør før tur og ta tuba med i sekken. Ved bensinlekkasje kan/bør vi smøre opp ringene.

Med myke og hele gummiringer slipper vi å trekke til så hardt for å få det tett, hvilket forlenger levetiden på gummiringene.

Med utstrakt bruk av gressklipperbensin blir vedlikeholdsbehovet noe større enn ved bruk av parafin. Bensin tørker ut ringene. Parafin er ikke smøremiddel, men fordamper saktere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Jeg visste at Shell selger 4-takts alkylatbensin (miljøbensin) i treliters kanner (grønn kanne), men i dag oppdaget jeg at de selger enlitersflasker også. Glimrende for de av oss som skal på langtur med ryggsekk og trenger påfyll til primusen!

Jeg handlet hos Shell på Fidjande like vest for Kristiansand, men håper at de fleste Shell -stasjoner har dette. Pris tre liter 149,-. En liter 49.-. :)

Ikke mye kvantumsrabatt her nei. Literprisen blir jo faktisk 66 øre lavere ved å kjøpe literflasker. Ikke det store avviket, men det er prinsippet som er litt underlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd noen Rast-flasker og synes det var litt varierende kvalitet. Kjøper ikke flere av dem..

Sitter og ser litt på MSR XGK EX som jo er viden kjent for tøff bruk vinterstid. Er det ikke mulig å forvarme denne med rødsprit? Er ikke noe fan av en halvmeter flamme før brenneren er klar til bruk.

Nå er min XGK fra tidenes morgen, men regner med at de ike har gjort de store sprellene med den. Jeg la inn en bit glava i bunnen på den. Da ble sølet redusert og fovarming med rødsprit er fullt mulig (men jeg fyrer stort sett på bensin og bruker dette også til forvarming).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er glad for å se at jeg slipper å oppsøke sportsbutikker hver gang jeg trenger en liter bensin. Som nevnt en gang tidligere: greit med femliterskanner når man er hjemme eller i nærområdet og kan dra hjem og fylle opp. Greit med enlitersflasker når man er på langtur og skal frakte i ryggsekken. Nå slipper jeg å satse på tennvæske og parafinbrenner. På sommerens langtur er nok Svea 123R med i sekken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg er relativt fersk med min nye Omnifuel. Jeg har fremdeles ikke prøvd den på tur, driver bare å knoter med den på verandaen.

Når jeg skal starte den pumper jeg opp trykk, 20 ganger "full" flaske, åpner ventilen ved flaska og sprøyter deretter inn litt bensin (primus powerfuel) i et par sekunder, tenner på og venter til den neste slukker.

Når jeg da åpner ventilen blir det blå "flamme", slik som jeg har forstått det burde være, men hvert/annenhvert sekund kommer det utbrudd av gul/oransje flamme. Da snakker jeg stor flamme, som stiger 10 cm opp fra primusen. Jeg tenker da automatisk at den kanskje ikke er varm nok, og stenger av ventilen og venter til den nesten har brent ut. Slik kan jeg holde på i evigheter, jeg har fremeles ikke fått ordentlig fyr på den.

Hva er det jeg gjør galt?

Mepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, prøvd med høyere trykk og mer besin. Nå fikk jeg noen lunde ren blå flamme. Det var ett stort utbrudd av flamme, større enn vanlig. I tillegg så døde primusen etter ett halvt minutt, da forsvant flammen to tre ganger før den døde helt og bare gass kom ut av dysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at dysa er skrudd til godt (Ikke kjemekrefter men godt og stramt) Om ikke det hjelper så skru ut dysa og sjekk for urenheter. Skyll litt bensin igjennom primusen før du setter på dysa igjen for å vaske ut eventuelle urenheter i primusen.

Sjekk også at flammesprederen (blikket med tre ben på toppen) sitter godt.

Litt rart, det har vært flere i det siste som har hatt problemer med å få igang ny omnifuel. Er det en dårlig serie ute å går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.