Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering: Er det lurt å varme skoen før påføring?


Trollhatten

Anbefalte innlegg

Annonse

Det fins mange triks :roll:

Siden du skal impregnere de for første gang er de vel ganske nye og ikke gått inn? For da lønner det seg ofte å ta et par timer i marka med våte sko for å gå de inn før de impregneres. Ta på nylonstrømpe innerst så unngår du gnagsår.

Denne inngåingen bør gjøre det lettere å få voks inn i læret, men for å få det fortere inn kan du bruke varmepistol på moderat varme (ikke vondt på hånda) og lav blåsing. Så slipper du å få skokrem overalt. Eventuelt kan du sette dem inn med voks og varme dem på gulv med varmekabler eller bruke skotørker. Føner blir ofte grisete synes jeg. Nå bruker jeg kun varmepistol etter lengere turer, omtrent 2 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lurt. Da tørker du ut skinnet.

Masser inn voksen med fingrene, da blir både voksen og skinnet varmet opp nok av fingrene og friksjonen.

Det er alt som skal til.

- Edit: Dette var ikke en kommentar til -RM, men til Trollhatten. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke bruke annet enn impregnering som er anbefalt for Gore-tex på skoene dine.

Hvis du varmer opp skoen din og påfører Camp dry beeswax, vil du ganske raskt tette Gore-tex membranen i skoen din. Varmen vil sørge for for at fettet trenger dypt inn i læret, og til slutt trenge helt igjennom.. Og da vil det tette membranen.

Du skal i det hele ikke bruke fett på sko med Gore-tex, da dette til slutt vil trenge gjennom læret og tette membranen. Dette pga friksjonsvarmen fra fingrene dine gjør fette tyntflytende og ergo trenge inn i læret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke bruke annet enn impregnering som er anbefalt for Gore-tex på skoene dine.

Hvis du varmer opp skoen din og påfører Camp dry beeswax, vil du ganske raskt tette Gore-tex membranen i skoen din. Varmen vil sørge for for at fettet trenger dypt inn i læret, og til slutt trenge helt igjennom.. Og da vil det tette membranen.

Du skal i det hele ikke bruke fett på sko med Gore-tex, da dette til slutt vil trenge gjennom læret og tette membranen. Dette pga friksjonsvarmen fra fingrene dine gjør fette tyntflytende og ergo trenge inn i læret.

Tull og tøys!

Impregnering på sprayboks anbefalt av Gore funker ikke på ordentlige lærstøvler! Bruker du en voksbasert impregnering skal det utrolig mye til før fettet trenger så langt inn at noen porer blir tettet. Med mindre det er sånne lett-støvler med 1.2 mm børstet lær og noen syntetiske lapper hist og pist...

Dessuten går den goretex-membranen til h...vete i løpet av et år eller to, og har du smurt og tatt vare på lærstøvlene dine med ordentlig impregnering kan de i det minste brukes. Har de bare fått et eller annet sprayet på seg i løpet av de årene er mest antagelig læret tørket ut og støvlene ødelagt.

Det er i allefall min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbøyelig til å være enig med Justanother... . Besseggen er full-lær, og uansett om de har en Gore-tex membran ville jeg absolutt satt de inn med en fet voks. Nikwax, Kiwi eller andre merker. Deretter kan du gjerne pusse over med en bra børste (hestehår eller noe) + vanlig skokrem slik at de blir blanke og glatte og enda mer vannavstøtende.

Just my 2 cents... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terjeg skrev:

Deretter kan du gjerne pusse over med en bra børste (hestehår eller noe) + vanlig skokrem slik at de blir blanke og glatte og enda mer vannavstøtende.

God ide, På forrige tur hvor det ble mye myrgåing hadde jeg bare satt inn mine 8 år gamle Crispi Besseggen med SnoSeal(Beewax) og kom heim med meget fuktige sokker. På siste tur i helga hadde jeg i tillegg brukt vanlig skokrem etter at skoene hadde stått noen dager med voks på og jeg ble bare litt våt på en fot etter langvarig regnvær.

Men nå skal skoene skiftes ut, i tillegg til at de er vanskelig å holde tette er sålene snart utslitt. :( Håper de neste holder like lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall min MENING sier justanothernut.. Men har han peiling?? Nei!!!!

En Gore-tex membran blir tett etter noen gangers impregnering med fett. Det er fordi det er porer i læret som tettes av at du masserer fettet inn i dem. Og dette vil til slutt mette læret med fett, og dermed gjøre membranen ubrukelig, da det vil tette membranen.Ergo blir du bare våt innenfra.. Metoden justanother beskriver er fin den, så lenge det er snakk om støvler i 100% lær, uten membran. Men har du membran i skoene dine bør du ta hensyn til den, og ikke bruke annet enn overflate-impregnering på læret. Da det faktisk er membranen som sørger for at støvelen er vanntett.. Og med riktig vedlikehold, og normal bruk, kan jeg love deg at en sko med membran holder lengre enn ett til to år.. Er du Jeger i forsvaret vil den sikkert vare litt kortere tid...

Og hvordan en glattpusset sko er mere vannavstøtende er mere enn jeg kan fatte. Fin på oppstillingsplass, men ubrukelig i felt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rolf-Kri!

jeg er lei for at innlegget mitt kunne virke som et angrep på deg personlig. Ikke meningen. Når jeg skrev tull og tøys var det med glimt i øyet.

Ok! Nok om det! Så vet jeg kanskje ikke hva jeg snakker om, men jeg har til gode å treffe på en eneste selger av fjellstøvler som har vært uenig i at voks er bedre å impregnere lærstøvler med membran med enn spray-ting godkjent av Gore. Jeg har også til gode å ha et par fjellstøvler med membran som har vart mer enn to sesonger før membranen har tatt kvelden. Og med tatt kvelden mener jeg selvfølgelig at den ikke lenger er tett, ikke det motsatte!

Jeg skal være enig i at voksing vil tette porer i læret og gjøre dette tettere. Og jeg har hatt rene lærstøvler der impregneringen har funnet veien inn i støvlene, men da har jeg brukt tyntflytende olje egentlig ment for seletøy til hest...

Om støvlene er blankpussede vil vannet lettere perle av overflaten og derfor vil støvlene være tettere!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rue overflater tiltrekker seg vann, blir tunge og våte, snøen fester seg og alt blir bare trist uten gamasjer. Glatte overflater er like vannavstøtende som gummistøvler. For å få overflaten glatt er det fordelaktig å bruke et "tungt" fett, men da kan læret bli mindre smidig og behandlingen vil gå av etter kort tid. Bruker man for "lett" fett vil det forsvinne for fort ved at det fordamper, blander seg i vann, og trekker for langt inn. Så lenge man impregnerer med voks, som jo er et kjempetungt fett og smelter det inn i den ytterste overflaten, og pusser etterpå så varer det lenge og trekker ikke inn i membran. Jeg har ikke sett fargeflekker på membranen min ennå.

Goretex-impregnering fungerer utmerket på tøysko og semsket skinn, for all del. Det sprekker opp etter et par dager, for det blir stivt og hver gang skoen har blitt våt må en impregnere på nytt. Gidd å drasse på en sprayboks i fjellet... Når en bruker goretex-impregnering på glatte overflater vil det ikke en gang feste seg.

Goretex-impregnering på lærstøvler er den dårlige løsningen på problemet som ikke er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Alfa skofabrikks hjemmeside:

TA VARE PÅ FOTTØYET

Støvler og sko med Gore-Tex® trenger vedlikehold for å fungere optimalt. Selv om du ikke blir våt på beina er det viktig at skoene ikke blir gjennomtrukket av vann, med redusert pusteevne og dårlig isolasjon som resultat.

Fordi materialene i Gore-Tex®-støvler er utviklet for å å gi høy pusteevne, er det ikke vilkårlig hvilken type impregnering du bruker. Gore-Tex® har gjennom et omfattende testprogram, i samarbeid med oss som produserer skoene, testet og valgt ut de beste impregneringene for slike sko/støvler. Benytt fortrinnsvis impregnering som er merket med Gore-Tex®.

• Sett aldri bort sølete støvler.

• Skyll dem godt i lunket vann (max 40°C) eller tørk av skitten med en fuktig klut.

• La støvlene tørke i romtemperatur.

• Ta ut innersålene og la dem tørke, eventuelt etter skylling.

• Impregner støvlene (etter behov) når de er rene og tørre.

• Påfør skokrem.

• Bruk rene sokker, ikke for tykke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og lær som har tørket ut og sprukket puster jo helt klart bedre enn lær som er mettet med voks. Sett ut fra et pustesynspukt er det helt klart at voks ikke vinner, men ut fra et bevaringssynspukt er det overlegent det du finner på sprayboks!

Og da blåser i det minste JEG i hva Alfa måtte mene om saken!

Ha en strålende dag videre!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Mange forskjellige svar her :!:

Tror jeg velger (konkluderer med) følgende:

1. Impregnerer skoene med Kiwi Camp Dry Beeswax.

2. Bruker hårtørreren svakt, for å få impegneringen inn i læret.

3. Tørker bort oveskytende impregnering.

4. Sprayer skoene med Kiwi Camp Dry Preformance spray.

Ja, jeg vet at pusteevnen reduseres, men jeg prioriterer høyest vanntette enn pustende sko.

Er og litt i tvil hvor mye selv en ren lærsko klarer å puste.

Det er jo ganske massivt med 2,8mm lær, og når man tenker hvor mye føtter kan svette, tror jeg heller vi snakker om tørkbare sko, kontra pustende sko.

Har man da ullsokker, gjør det heller ikke så mye med den fukten som kommer i fra foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid et kompromiss mellom pusting og tetthet. Samme prinsippet gjelder vel klær.

Min personlige erfaring er at Goretex-membraner ikke er magiske. Jeg vil påstå at det ikke finnes Goretex hverken i sko eller klær som er potte tette den ene veien og puster den andre. I tillegg blir denne evnen forholdsvis raskt redusert ved bruk, vask etc.

Summa summarum: Hadde jeg vært den stolte eier av et par Besseggen full-lær sko med Gore-tex hadde i hvert fall jeg tatt sjansen på å benytte fett/voks som, i tillegg til å gjøre støvlene mer vanntette, pleier læret og gjør at støvlene holder lengre. Uansett om dette hadde gått litt utover pusteevnen til støvlene. Dette blir som sagt et kompromiss.

Og: Når det gjelder blankpussede sko er jeg ikke i tvil om at dette hjelper for å holde støvlene tørre. Det lærte vi i fårsen, og det har jeg erfart senere.

'nuff said! :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall min MENING sier justanothernut.. Men har han peiling?? Nei!!!!

En Gore-tex membran blir tett etter noen gangers impregnering med fett. Det er fordi det er porer i læret som tettes av at du masserer fettet inn i dem. Og dette vil til slutt mette læret med fett, og dermed gjøre membranen ubrukelig, da det vil tette membranen.Ergo blir du bare våt innenfra.. Metoden justanother beskriver er fin den, så lenge det er snakk om støvler i 100% lær, uten membran. Men har du membran i skoene dine bør du ta hensyn til den, og ikke bruke annet enn overflate-impregnering på læret. Da det faktisk er membranen som sørger for at støvelen er vanntett.. Og med riktig vedlikehold, og normal bruk, kan jeg love deg at en sko med membran holder lengre enn ett til to år.. Er du Jeger i forsvaret vil den sikkert vare litt kortere tid...

Og hvordan en glattpusset sko er mere vannavstøtende er mere enn jeg kan fatte. Fin på oppstillingsplass, men ubrukelig i felt..

Vel, etter å ha jobbet 7 år i sportsbutikk må jeg si meg delvis uenig med deg. I teorien er det riktig det du sier, men den type bruk en gjennomsnitts norsk fjellstøvel bli utsatt for, må en til med å mette læret med fett/impregnering for at fjellstøvlene skal holde tett. Og hvor mye puster uansett en sko med GTX? Svært lite, uansett om den er impregnert på den ene eller andre måten. Membranen har også etter min menig kort levetid i sko, da de blir utsatt for kontinuerlig bøy og tøy... Er enig i det som blir sagt om at det værste som kan skje er at læret tørker, ut og sprekker. Mett skoen med f.eks nevnte impregnering ...Beeswax... el. imp. - uten silikon, og minst mulig innhold av lanolin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes for og mot for lanolin

En liten andel vil jo holde læret mykt. For de av oss som bruker skoene "ofte nok" vil det holde lenge med eks beeswax og bruk.

Etter en tid kan den gjøre at du, etter min erfaring, mister litt av støtten i skoen...

Men, dette er mine meninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt Crispi Besseggen og skal påføre for første gang KIWI Camp Dry Beeswax.

Er det en god ide og varme dem opp i ovnen, evt. med hårtørrer?

Virker som fettet ikke trenger inn i læret ved vanlig romtemperatur.

Var ihvertfall en bra imp, ikke noen særlig "stor" andel av lanolin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor skal man høre på ekspertisen... :roll::roll:

Merkelig denne motstanden mot noe som er anbefalt av sko-leverandører.. De vil jo ikke at deres produkter skal ødelegges raskt. Men anbefaler hvordan man skal behandle fottøyet for at det skal vare lengst mulig..

Til martin_meling: Etter syv år i Sportsbutikk burde du da ha lært deg at sko uten membran behandles med voks, og fett.. Sko med membran behandles med vedlikeholdsprodukter for lær.. A la Nikwax sin Aqueous wax, eller liknende.. Sjekk med hvilken som helst leverandør..

Og tro meg. Jeg ar en hardhendt bruker av sko med membran. Og mine holder seg godt, selv med denne typen impregnering.. Og læret sprikker ikke!!! Mine sko er nå tre sesonger gamle.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor skal man høre på ekspertisen... :roll::roll:

Merkelig denne motstanden mot noe som er anbefalt av sko-leverandører.. De vil jo ikke at deres produkter skal ødelegges raskt. Men anbefaler hvordan man skal behandle fottøyet for at det skal vare lengst mulig..

Til martin_meling: Etter syv år i Sportsbutikk burde du da ha lært deg at sko uten membran behandles med voks, og fett.. Sko med membran behandles med vedlikeholdsprodukter for lær.. A la Nikwax sin Aqueous wax, eller liknende.. Sjekk med hvilken som helst leverandør..

Og tro meg. Jeg ar en hardhendt bruker av sko med membran. Og mine holder seg godt, selv med denne typen impregnering.. Og læret sprikker ikke!!! Mine sko er nå tre sesonger gamle.. :D

når jeg jobbet var det ihvertfall slik at membranene punkterte relativt fort, spesielt i hæl og tåpartiet.... dermed er det jo/var det jo plutselig bare en lærsko! med min bruk her på vestlandet holder ikke aqueous wax på langt nær like lenge som f.eks beeswax. Uansett, jeg vil heller ha en sko som holder vannet 100% ute, lærsko/membran sko som brukes til fjellvandring puster etter min menig ikke nok uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor skal man høre på ekspertisen... :shock::?

Merkelig denne motstanden mot noe som er anbefalt av sko-leverandører.. De vil jo ikke at deres produkter skal ødelegges raskt. Men anbefaler hvordan man skal behandle fottøyet for at det skal vare lengst mulig..

Høre på ekspertisen som fikk betalt av hvem for å si det de sier?

Sjokknyheter til deg: Skoleverandøren ønsker å tjene penger. De finner opp navn og lager tilbehør til det for at du skal bli mer forvirret og bruke enda mer penger, og tro at du har det mye bedre enn alle andre. Dersom en uavhengig test hadde vist at goretex-sprayen er mer vannavstøtende enn skokrem for lær når en bruker det på lær, kunne jeg vært tilbøyelig til å betale 3-10 ganger mer for produktet. Når jeg vet at skokrem funker godt nok, og at goretex-sprayen er en gimmick, så betaler jeg ikke mer for den. Da får jeg den kastet etter meg i butikken hver gang jeg kjøper et par sko med gtx.

All annen goretex jeg har bruker jeg heller aldri å impregnere. Etter vask kjører man den i tørketrommel på varmt program, og plagget blir som nytt! Det står faktisk på det at hvis det er lite tett så kan man stryke eller tørketromle plagget. Skal vedde på at membranen på sko sikkert har like godt av varmebehandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det - fortsatt - hevdes at gtX i sko blir fort utslitt. Min erfaring, og jeg sliter ut et par sko i året, er at gtx membranen er blitt mye bedre, og holder nå skoenes levetid.

Jeg har gått i alt for mange år med våte bein til ikke å bruke sko med gtx.

Når det gjelder vedlikehold, så funker det meste, men varme er ikke bra. Læret tørker ut og sprekker.

Det er nettopp dette påføring av voks skal hindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare det første spørsmålet i tråden som gjelder oppvaring:

Ja, jeg kan godt finne på å varme opp, men da moderat. Skinnet i skoen satt opprinnelig på en ku med en kroppstemperatur opp mot 40 grader, så jeg kan ikke se at det skal være noe problem å gi skoen litt mer enn romtemperatur i en kort periode for at voksen skal trekke inn.

Når det er sagt, kan vi jo se litt på de andre avsporingsdiskusjonene i denne tråden.

Diskusjonen om spray eller voks har jeg vel forsåvidt allerede sagt mitt om her.

Når man mener at goretexen er så bra og fortreffelig og at pusting er så bra for skoen, hvorfor er det da fortsatt så mye bruk av skinn i sko? Ville det ikke da strengt tatt vært mer naturlig å ha et syntetisk ytterstoff som kunne puste bedre og så la goretexen gjøre jobben for å hindre vann? Er ikke egentlig goretex og skinnsko omtrent som goretexjakke med ytterstoff i bomull?

martin_meling er opptatt av at imprigneringen skal være uten silikon. Hvorfor det, Matin?

Og så er det jo noen som spør om man ikke bør stole på produsentenes anbefalinger. Personlig er jeg sterkt skeptisk til alle produsenter som har fjellsko i nubuc-skinn i utvalget sitt. Det er jo å knuse sin egen troverdighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

martin_meling er opptatt av at imprigneringen skal være uten silikon. Hvorfor det, Matin?

Det jeg har blitt fortalt er at silikon ikke er bra for læret og sømmene..... uten at jeg kans spesifisere 100% hvorfor :roll: Såvidt meg bekjent er det veldig få imp for sko som inneholder dette, er vel stort sett teltimp. som inneholder dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.