Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor får man kjøpt tisseflaske?


construct

Anbefalte innlegg

Hei

En 1 l flaske fra Imsdal er bra. Skjær av toppen 10 cm nedenfor tuten slik at det blir en trakt, teip kuttkanten med sølvteip slik at skarpe kanter unngås (det er er følsomt sted hvor denne enden av trakten plasseres). Forleng tuten slik at den enkelt kan stikkes ned i en annen flaske. Jeg kutter av en remse (3-4 cm) av Imsdalflasken og rullet den rundt flasketuten og teipet den fast.

Jeg fikk også tips om å kjøpe en vanlig trakt i butikken. Det skulle funke, men jeg har ikke forsøkt.

Type flaske du bruker for å samle tisset i syns jeg er mindre viktig. Det er greit med litt stort hull og en stor flaske dersom den må brukes flere ganger i løpet av natten (vikig når du er på høye fjell).

Takk skal du ha Rødtopp...

Det må prøves neste helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg bruker bare en vanlig drikkeflaske fra biltema, den har jeg tusjet ganske rød slik at det ikke er å ta feil av! Fungerer supert den, synes det er greit å ha stor åpning pga tømming. Kan bli komplisert å tømme flaska på morran hvis det er litt frossent, og det er jo ikke en ulempe med tanke på søl heller da, ikke alltid like lett i mørket, midt på natta.,,

haha, jeg håper du ikke bruker flaske av samme type som jeg bruker på sykkel, hvit, for den er ikke tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

For kvinner finnes det også en god løsning. Jeg har en slik en (kvinnemodellen):

http://www.uribag.nl/

Den er helt til å stole på i teltet.

 

Nå er det en god del år siden denne tråden ble opprettet ser jeg, men vurderer mulighetene for å slippe og ut av teltet i fjellheimen i påsken.

Hvis du fortsatt bruker fjellforum; hvor lenge holdt denne? Den ser mye mer praktisk ut enn amadeus'n i hardplast, men regner med den har kortere levetid..

Bestilte du den fra den nettsiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for Nalgene 1 liter - både for kvinner og menn! 

- stor åpning

-knuser ikke

-fryser ikke

 

Jeg bruker også Nalgeneflaska som tisseflaske på noen hytter når det er langt til utedoen (og jeg er alene på rommet...). Særdeles digg når man har med små unger. 

 

Damene kan lett tisse - uten å engang gå ut av soveposen! Skikkelig luksus i minusgrader og HELT uvurderlig på tur. Trikset er å ikke klemme åpningen tett opptil, da vil det skapes overtrykk og bli endel søl. Lurt å teste ut hjemme engang på badet, men vi har aldri hatt noen lekkasje etter den første gangen. ;) Hold flaska løst inntil huden så luft slippes ut. Stå i hockey enten på beina eller på knærne.

 

I teltet i soveposen er rutinen som følger: Finn flaska. Sett deg opp. Vri kroppen med soveposen rundt, så du står på knærne med posen rundt deg. Ta ned buksa. Skru opp korken, lirk den ned i soveposen på plass og ...tata... Lirk flaska opp, skru på korken. Velg om du vil bruke den som varmeflaske i bunn av posen, eller legg den fra det på utsiden. Kle på, vri det rundt og zzzz. Gjenta om nødvendig. 

 

Jeg har lært opp jenta mi på åtte (som da var fem da vi begynte med tisseflaske) til å tisse på Nalgeneflaske i soveposen. Eneste var at hun som liten femåring måtte bruke en 0,5 litersflaske, enliteren ble for stor.  

 

Til info kjøpte jeg en sånn dame-gummitut for å teste ut, men det var ræl og bortkasta penger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg bak det mange her anbefaler: Nalgene flaske med stor åpning (standard Nalgene). Jeg har brukt en slik, både 1 og 1,5 liter, i 13 år og ukesvis av gangen og har aldri hatt uhell. Bortsett en gang da jeg sovnet mitt i sessoinen......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en god del år siden denne tråden ble opprettet ser jeg, men vurderer mulighetene for å slippe og ut av teltet i fjellheimen i påsken.

Hvis du fortsatt bruker fjellforum; hvor lenge holdt denne? Den ser mye mer praktisk ut enn amadeus'n i hardplast, men regner med den har kortere levetid..

Bestilte du den fra den nettsiden?

 

Jeg har ikke brukt den veldig ofte, men den har seg holdt godt ganske lenge. MEN... etter en del år (2014) begynne lokket å sitte mindre godt fast. Og hvis du da legger den fullt i teltet, er det ikke noe særlig greit. Jeg har derfor nå sluttet å bruke den. Til den tiden har den fungert fint. Ved litt oftere bruk enn det jeg hadde, skulle jeg si at den varer i noen år. 

 

Jeg bestilte den hos en Nederlandsk webbutikk av type "Drogist" (det er en blanding av reseptfritt apotek, parfumeri og mange praktiske saker for personlig stell). Fant en som aksepterte kredittkort og det kostet en del euro i forsendelse. Selve produktet er under kr 200-grensen, om den grensen fortsatt gjelder i dag. 

 

Jeg har nå skaffet meg en She-wee (den har ikke noen oppbevaringsflaske), men den er bare til ute-bruk. Skulle ikke tørre å bruke den i teltet med en flaske. Og ute er det egentlig like greit uten hjelpemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er genial:

http://www.xxl.no/livsstil/kjokken-husholdningsartikler/shaker/xxl-xxl-shaker/p/1095624_1_style

 

Greia med tisseflasker er at de bør tåle at innholdet fryser, og at man allikevel kan få det ut. Er innholdet dypfrosset så er det bare å skru av toppen, snu den på hodet og helle ut isblokken.. På flasker med tut må man passe på at innholdet ikke fryser, for da får man det ikke ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Lompa's løsning på vinteren. Om sommeren bruker jeg en eller annen flaske med stor kork som  selges med iste eller lignende i dagligvarehandelen. Lettere og  gratis.

 

post-8270-0-51646200-1427047780_thumb.jp

 

 

Denne engelske er favoritten min og tar en liter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...
Gjest Mareng

Jeg bruker flaske om sommeren også. Å gå ut i bare undikken for å pisse når det svermer med knott frister lite, så slippes det alltid noen jævler inn i teltet som summer rundt ørene også. På vinteren er det ett must.

Jeg har to modeller, begge kan tømmes for frossent innhold. Den ene veier mye, men kan passes sammen til å ta liten plass. Den andre veier lite men tar mye plass.

Finnes det en type lett sammenleggbar pose eller flaske i silicon eller "trekkspillutgave" man kan bruke?

IMG_0057.thumb.JPG.472455f2a565ba15de1f5e4470c7694d.JPGIMG_0058.thumb.JPG.56478176744ea040a78a3ebe23f6556c.JPGIMG_0059.thumb.JPG.e1144465e66be041471a04072a2c27e0.JPGIMG_0060.thumb.JPG.ed87332aea3c8bf583b6a5fc3e094d3a.JPG

Jeg ser de selger noe som heter Hydrapack stash bottle 1L og i 7,5 dl utgave. 7,5 dl er lettere og har mindre åpning, 1 L ser ut til å ha stor åpning. Men ingen av de ser ut til å være mulig å få frossent innhold ut av. Andre forslag til lette pakkbare beholdere, helst som man kan få frossent innhold ut av?

For å ha flasken med innhold i soveposen om natten,vil vel stjele litt varme på kalde vinternetter? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det ikke er pulktur bruker jeg Nalgene cantene wide mount sammenleggbar i 32 oz. Finnes i 32, 48 og 96 oz.  32 oz er ca 9,5 dl. Tar liten plass er lett, tett og står når det er veske i den, klar så du ser hvor full den er. Kvalitetsprodukt men relativ dyr ca 20 usd, har ikke sett di i Norge. Anbefales. 

 IMG_1841.JPG.84528514b6bd558153d901babe2fa9cf.JPG

På vinteren er det Nalgene i passe farge som gjelder.

IMG_1842.JPG.6093044444fd73fa071b81b240ebbaf3.JPG

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
15 minutter siden, Knappetelt skrev:

Når det ikke er pulktur bruker jeg Nalgene cantene wide mount sammenleggbar i 32 oz. Finnes i 32, 48 og 96 oz.  32 oz er ca 9,5 dl. Tar liten plass er lett, tett og står når det er veske i den, klar så du ser hvor full den er. Kvalitetsprodukt men relativ dyr ca 20 usd, har ikke sett di i Norge. Anbefales. 

 IMG_1841.JPG.84528514b6bd558153d901babe2fa9cf.JPG

På vinteren er det Nalgene i passe farge som gjelder.

IMG_1842.JPG.6093044444fd73fa071b81b240ebbaf3.JPG

 

230kr på ebay👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne funker helt greit for meg. Vri av lokker, bare ca. en kvart til en halv omdreining, gjør det du skal og sett lokket på igjen. Er tett og fungerer like bra i telt, en seng eller når du går oppreist. Bør bare merkes tydelig så du ikke risikerer å resirkulere det som er i flaska.

CIMG8145.JPG.7b480995bf4809ca0910bda1f927d597.JPG

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.