Gå til innhold
  • Bli medlem

Reinsdyr - simle vs bukk


bertil1007

Anbefalte innlegg

Hvilke kjennetegn kan man spesielt se etter for å skille simle fra bukk?

Greitt nok at simlene er mindre enn bukken, men i mange tilfelle ser det ut som om det er vanskelig å skille de fra hverandre.

Har folk noen andre kjennetegn enn størrelsen?

Er litt nybegynner ja... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du ser hvilket kjønn det er på gevir og horn. Simler har små horn som kan ligne på geviret på små bukker. Du kan også se ca alder på geviret samt ca vekt. Også har bukken noe under vomma som bare bukker har.

Se på flere bilder av simler så vil du se forskjellen etterhvert. Det er stor forskjell på simlehorn og småbukkgevir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktuelt spm dette Bertil1007.

Storbukker ser en tydelig. Men er ikke alltid like lett på ungbukker og simler.

Er det noen som skråsikkert kan fastslå kjønn på denne villreinen, med bakgrunn i gevir-form/-størrelse?

post-126-133474487483_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klarer ikke jeg å bestemme kjønnet på.

Legger også til en link til en side med bilde av rein.

http://www.etnelaks.no/Rein/bildearkiv_reinsdyrlaget.htm

På bildet øverst til venstre er det bilde av 9 reinsdyr. Her skal det være tre bukker, to simler med kalv og to simler uten kalv.

Men hvilke dyr er hvilke?

De jeg tror er bukk har jeg merket med rødt, simler med blått og kalver med gult.

Stemmer dette?

De to uten farge klarer jeg ikke å bestemme kjønnet på.

post-3253-133474487494_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å bestemme desse dyrene nei. Er litt annen type rein enn den jeg er vant med også. Ser tydelig forskjeller i rein fra ulike områder.

Men den bakerste er tydelig en voksen simle. Lite, men velutviklet gevir med knekk sier at det er simle.Et godt eksempel på simle rett og slett.

Ellers er det bukk i midten der, geviret er litt mere høyreist enn på simlene og kroppen er grovere, men det er ikke direkte lett å fastslå denne skråsikkert.

Den øverste bukken er tydelig ungbukk, med jevnt buet gevir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktuelt spm dette Bertil1007.

Storbukker ser en tydelig. Men er ikke alltid like lett på ungbukker og simler.

Er det noen som skråsikkert kan fastslå kjønn på denne villreinen, med bakgrunn i gevir-form/-størrelse?

Ingen som tar denne? Er ikke lett å sikkert se at det er simle. Den har tilogmed 2 stk. brunstfjøler, og ett høyreist gevir med 3 takker øverst. Bildet er rykende ferskt, simle nemlig felt idag tidlig.

Trodde helt ærlig at det var en ungbukk, men så viste det seg at det var ei gjeld-simle, hadde heldigvis ikke mjølk i juret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktuelt spm dette Bertil1007.

Storbukker ser en tydelig. Men er ikke alltid like lett på ungbukker og simler.

Er det noen som skråsikkert kan fastslå kjønn på denne villreinen, med bakgrunn i gevir-form/-størrelse?

Vanskelig vinkel dette her kryk :roll: Men skøt ikke du ei simle andre jaktdagen da? Jeg håper det er ei simle som ligger der. Det ser ut som et skikkelig lunge treff også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klarer ikke jeg å bestemme kjønnet på.

Legger også til en link til en side med bilde av rein.

http://www.etnelaks.no/Rein/bildearkiv_reinsdyrlaget.htm

På bildet øverst til venstre er det bilde av 9 reinsdyr. Her skal det være tre bukker, to simler med kalv og to simler uten kalv.

Men hvilke dyr er hvilke?

De jeg tror er bukk har jeg merket med rødt, simler med blått og kalver med gult.

Stemmer dette?

De to uten farge klarer jeg ikke å bestemme kjønnet på.

Den midten er også bukk og den bakerste er simle. Ellers er alt riktig, men det var et vanskelig bilde å se på. Hvor er denne reinen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som tar denne? Er ikke lett å sikkert se at det er simle. Den har tilogmed 2 stk. brunstfjøler, og ett høyreist gevir med 3 takker øverst. Bildet er rykende ferskt, simle nemlig felt idag tidlig.

Trodde helt ærlig at det var en ungbukk, men så viste det seg at det var ei gjeld-simle, hadde heldigvis ikke mjølk i juret.

Hadde det vært bukk hadde vel de to "brunstfjølene" vært viere og de riktige brunsfjølene hadde kommet mellom der igjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig vinkel dette her kryk :lol: Men skøt ikke du ei simle andre jaktdagen da? Jeg håper det er ei simle som ligger der. Det ser ut som et skikkelig lunge treff også.

Jo, dette er simle nr. 2 i høst. Trodde ærlig talt det var en liten bukk, den skilte seg tydelig ut blant de andre simlene og hadde heller ikke med seg kalv. Jeg tenkte at det passet bra da jeg ikke hadde kalvekort. Men da jeg etterpå oppdaget at det var simle så vart jeg lettet da jeg sjekket at den ikke hadde mjølk i juret. Er ikke moro å skyte simler med kalv, som blir springende igjen i dagesvis på leting etter mora.

Kontrollveide slaktet igår,12 timer etter felling, til ca. 45 kg, etter at jeg hadde skjært bort flere cm tjukt spekklag på ryggen. Denne simla var smellfeit, ikke så veldig rart etter den kjølige og fuktige sommeren iår.

Er ikke allltid så lett å skille ungbukker og simler, ihvertfall ikke hvis en ikke studerer de nøye i kikkerten. Er jo en grunn til at jaktkortet ofte er på simle/undyr.

Det er de to takkene tilsvarende "brunstfjøl" på bukker, men det er jo egentlig ikke noe brunstfjøl på simler :roll: . Simla hadde også 3 takker i "krona", jeg har aldri sett tilsvarende simle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den klarer ikke jeg å bestemme kjønnet på.

Legger også til en link til en side med bilde av rein.

http://www.etnelaks.no/Rein/bildearkiv_reinsdyrlaget.htm

På bildet øverst til venstre er det bilde av 9 reinsdyr. Her skal det være tre bukker, to simler med kalv og to simler uten kalv.

Men hvilke dyr er hvilke?

De jeg tror er bukk har jeg merket med rødt, simler med blått og kalver med gult.

Stemmer dette?

De to uten farge klarer jeg ikke å bestemme kjønnet på.

Her var det veldi bra bilede, med god tekst til. Veit dere om det er andre Reinslag som har hjemmeside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.