Gå til innhold
  • Bli medlem

Birkebeineren


Allimac

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som er kommet støle hjem fra Birken i helgen?

Er blitt vannvittig inspirert av den siste tidens fokus på Birken.

Har planer om å legge meg i hardtrening fra og med... NÅ! :)

Hvor mange mil hadde dere i bena før dere tok Birken for første gang?

Noen som vil dele tider med oss andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt spesiell fjellopplevelse kanskje, ikke akkurat aleine med 14 400 startende, men rittet ble en flott opplevelse. Fin flyt, ingen kø, få uhell, ypperlig vær selv om det var litt motvind. :D

Pilsen på kvelden smaker heller ikke så verst ;-)

Sjøl trener jeg lite til selve rittet. Hadde flere turer i mai/juni (80mil), så lang ferie (mest padling), deretter noen få turer igjen i august (20mil). Allsidig trening resten av året får holde.

Mange der som dunker meg ned i støvla, men er sjøl fornøyd med 3.36.32.

Skal du sykle fort må både mengde og kvalitet (terskeløkter) være tilstede.

Første gang jeg sykla hadde jeg 65 mil på sykkel, men bedre grunntrening, tid 3.23 (kortere løypa dengang).

Var ikke spesielt støl dagen etter, men slappet allikvel av med en 5 timers skruøkt i garasjen (skiftet registerreim på konebilen). Penger spart på verksted gir mulighet til mer utstyrskjøp..he he 8)

Lykke til med sykkeltreninga !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjempefint arrangement :)

Begynte selv å sykle i vår og sommeren med trening noen ritt har virkelig gitt mersmak. Merket riktignok at over 9 mil på setet var svært uvant kost og jeg trillet over mål totalt utslitt på litt under 4 timer. En pungtering før den mye omtalte rosinbakken gjorde sitt til at jeg misset merket med 4 fattige minutter, men bedre lykke neste år :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Ble skuffet over mitt resultat i år. 3t55m var mitt dårligste ritt hittil på "Birken" Hele 25min bak persen. En del av skylda var at setet forskjøv seg slik at det pekte på skrå oppover noe som gjorde at jeg fikk vondt i ryggen og fikk ikke riktige tråkket i bakkene! Burde vel ha stoppet og mekket dette, men i kampens hete er det tøft å stoppe... :) Har syklet ca 220 mil iår og har ligget på omtrent 200-250 mil siden jeg syklet "Birken" første gang for 11 år siden! Antall mil er vel kanskje ikke det viktigste....det er hvordan du sykler dem! Kroppen er nå helt klar for nye lange sykkelturer og jeg merker lite til rittet i dag to dager etter!

Driver en god del med styrketråkk og har vel egentlig følt meg sterkere i beina i år på de testturene jeg har hatt!! Likevel,-er for lite tøff med intervalltrening!! Neste år MÅ det bli mer intervalltrening for å heve meg litt! Men så kommer et moment til da...alderen!! Den får jeg ikke gjort noe med. Blir nå 47 år og kurven vil vel peke nedover. Det er da bare å prøve å begrense tilbakegangen!!!

Er det å klare merket målet, må du trene godt!!! Tøffe toppturer tror jeg er bra trening i kombinasjon med syklingen! Lykke til med treningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Atomsilda og flere i at det er viktig med noen gode intervalløkter siste 1-2 måneder før rittet. Har syklet 10 ganger og mener jeg ser en klar sammenheng mellom følelsen av "sprut i beina" i forkant og sluttresultat. Mye av grunnlaget kan legges på fotturer i fjellet men det spesifikke tråkket må legges på hardøkter på sykkel. I år har jeg syklet mer enn noensinne fram til St. Hans og syklet Lillehammer-Oslo med ok resultat. Fikk dessverre ikke fulgt opp med nok hardøkter, ei heller nok fatburning i fjellet pga stusselige værmedlinger. Dermed ble resultatet høy kroppsvekt og lite sprut i beina. Mistet startpulja etter første bakken fra Rena og måtte ta hele vindstøyten til Skramstad alene. Resultatet ble den desidert dårligst tiden noensinne. :)

I fjor hadde jeg god sprut i beina fram til helgen før birken da jeg gikk tre gode dagsturer i Jotunheimen og følte at dette ødela fresen i lårene selv om det nok tok av et par kg spekk. :!:

Konklusjon: er grunnformen i orden, så sats på mye bakkedrag de siste ukene. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakkedrag er nok ikke dumt nei, men da må det også settes i system med tid og puls.

Har hatt stor framgang i sommer på 4x4 intervaller, både på flat mark og i bakker, men puls på rundt 90% av maks. Intervaller og langkjøring satt i system fram til neste år, skal nok gi en bra tid neste år. Gleder meg allerede!

Mitt treningsprogram starter i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var jeg med i Birken for første gang og hadde ikke trent noe spesielt - syklet inn på 4.02. I år har jeg syklet en god del, men ble syk på oppløpet. Var frisk på birken, men turen over ble ille. Lå lavere i puls enn på alle treninger, men fikk allikevel kramper etter 1.5 mil (og ja, jeg drakk mye - totalt 3 liter på turen....hvorav 1.5 liter sportdrikk med magnesium og andre salter). Vel, sykkelen var fire kilo lettere i år enn i fjor - og jeg håpet på 3.30. Ned balletbakken punkterte jeg. Sprøytet inn skum....som ikke holdt...og løp/ruslet de siste 2 km. Ruslet inn på 4.11. Vind og punktering tatt i betraktning så var nok dette litt bedre enn i fjor....men jeg er ekstremt skuffet.

I vår var jeg i god sykkelform, men et par tryn i terreng gjorde at jeg fokuserte litt vel mye på terrengsykling (kanskje ikke spesielt relavant for birken....) - og dermed for få lange turer. I ferien klarte jeg ikke å ha godt noe trykk - men hadde vedlikeholdstrening. Ferien ble avsluttet med sykdom...og den pulserte egentlig frem til birken. Gjorde også et par mentale tabber: heiste setet en cm før rittet (det føltes bra på den siste treningen...men førte til at rundttråkket ble ødelagt).

Neste år kommer jeg til å legge om opplegget: kommer til å prioritere å få vært med i flere ritt samt tatt flere lange turer. Intervalltreningen var vel det eneste som fungerte i år - men musklene må også være vant til å arbeide hardt og lenge. (tror kanskje ikke det var relevat nå - krampene kom på en distanse jeg sykler ofte, og hardere enn på birken) Jeg kommer også til å kutte ut gele'er og sportsdrikker, evt kutte mengden.

Trøsten er at jeg føler at jeg er i langt bedre form enn i fjor, og at jeg har blitt en langt bedre sykkelist. Er også litt stolt over å ha klart å sykle 7,5 mil med kraftige kramper.

Lurer på om jeg skal melde meg på Hortenmarka rundt som "trøsteritt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.