Gå til innhold
  • Bli medlem

Tåke


fuglehunden

Anbefalte innlegg

Hva gjøre dere hvis dere blir overasket av tåke i fjellet uten kompas og gps??

Kan dere finne ut hvilken retning nord og sør er i naturen uten å bruke kompas og gps?

Selv har jeg nesten aldri med meg kompass. Jeg ser på sola og vet hvilken retning sør er og ser på landskapet hvor nord er.

En dag vil sikkert jeg også gå på en brøler så det er vel best å pakke ned kompas.

Jeg har selv blitt overasket av tykk tåke, men kom meg heldigvis trygt hjem igjen uten hjelp. Var heldigvis godt kjent med terrenget så jeg viste alltid hvor jeg var, men det er jo ikke så trivelig. Det er jo alltid en stor risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også blitt overrasket over tykk tåke... men der jeg har gått er jeg veldig godt kjent.. så har ikke måtte brukt kompass.

Jeg følgte kraftlinja ned til hytteområde.... greit å vite om den på forhånd.

Ved å ringe kraftselskapet, kan du få vite nyaktig hvor du står, vis du leser opp nr som står på stolpen.

Annet som jeg brukt... følger vann ned til havet... så gått fjæra hjem.

Sola står jo i nord klokka 12 da... men kanskje ikke så lett å se i tåka :)

Maurtua er vel bestandig sør for en trestamme....

Går ann å lage eget kompass av nål i ett blad på ett vann... men huske ikke helt fremgangsmåten.

EDIT:

Fant ut nå... hvordan:

- Ta en nål, binders, krok eller noe metall som er beint...

- Gni den mot tørre klær... ull er bra.. for å få magnestisme

- Plasser nåla/bindersen i ett løvblad,barkbite eller noe som flyter greit.

- Nåla vil snu seg mot nord

Er vist ikke så nyaktig.. men kanskje en pekepinne...

Men så er vel tåke som tett snødrev, ikke lurt å gå i... heller være i ly til det gir seg...tåken kan jo forsvinne like fort som den kommer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sola står jo i nord klokka 12 da... men kanskje ikke så lett å se i tåka :)

Maurtua er vel bestandig sør for en trestamme....

Går ann å lage eget kompass av nål i ett blad på ett vann...

Det koster 150 kroner for et bra kompass, hvorfor gå uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste å gjøre er å ta en pause (sette opp telt) og vente til tåket gir seg. Selv med kompass er det håpløst å gå videre hvis du ikke har noe på litt avstand du kan sikte på.

Kart har man selvfølgelig alltid med seg (hvis man ikke kjenner terrenget inn og ut). Og da går det som sagt til en viss grad an å følge elver og strømlinjer. Men man må passe på å ikke følge feil elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjøre dere hvis dere blir overasket av tåke i fjellet uten kompas og gps??

Har aldri gått i høyfjellet med noe av dette. Under 300 meter er det strengt tatt ikke nødvendig heller. Om jeg hadde blitt overrasket av tåke hadde jeg nok bare gått videre der jeg skulle da jeg pleier å gå på opptrakkede stier. Om vinteren ville jeg nok vært mer forsiktig. Var en gang på Finse jeg gikk på ski uten sikt annet enn fra kvist til kvist, og det gikk bra, men tror at sjansen for å gå seg vill når alt er hvitt og konturløst er meget stor. Lite hjelp å få fra sol, nåler og blader da.

Kan dere finne ut hvilken retning nord og sør er i naturen uten å bruke kompas og gps?

Ja, så lenge jeg vet hvor sola er.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ta en nål, binders, krok eller noe metall som er beint...

- Gni den mot tørre klær... ull er bra.. for å få magnestisme

- Plasser nåla/bindersen i ett løvblad,barkbite eller noe som flyter greit.

- Nåla vil snu seg mot nord

I høyfjellet har du ytterst få biologiske påvisere av nord/sør.

Ingen trær, ingen maurtuer, ikke engang et lyngteppe å vurdere "varmesiden" på...

Og i klapptjukk tåke ser du ingenting til sola.

Når nåla di da orienterer seg, kan du kun lese ut nord-syd aksen.

Men hva som er nord, og hva som er sør vet du fortsatt ikke, får den magnetiske polariseringen i synåla kjenner du ikke.

Og ikke er den rødmalt i noen ende heller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høyfjellet har du ytterst få biologiske påvisere av nord/sør.

Ingen trær, ingen maurtuer, ikke engang et lyngteppe å vurdere "varmesiden" på...

I følge linken under vokser det gjerne mer ”reinmose” på nordsiden av store steiner i fjellet. Hvorvidt dette er et sikkert tegn vet jeg ikke, men kan jo være vært å legge merke til.

Tips om orientering uten kompass: http://naturtips.no/uten_kompass.htm (For øvrig finner man tips om det meste her!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaks, fuglehunden, flaks. En dag er flaksen din uten kompass borte og du får bare sette deg ned å vente til tåka er borte. Går jeg aleine stoler jeg enda ikke på kompasset engang dersom ingen holdepunkter er synlig. Da er det bare GPSèn som duger. Med gode batterier er den idiotsikker og laget for slike som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Flaks, fuglehunden, flaks. En dag er flaksen din uten kompass borte og du får bare sette deg ned å vente til tåka er borte. Går jeg aleine stoler jeg enda ikke på kompasset engang dersom ingen holdepunkter er synlig. Da er det bare GPSèn som duger. Med gode batterier er den idiotsikker og laget for slike som meg.

Har ikke GPs og ser ingen behov for å kjøpe meg gps.

Har all min tid gådd på fjellet med kart og kompass. Det er ikke ofte jag har hadd bruk for kompasset, som oftest klarer en å orientere kartet ut fra terrenget. Har enda ikke til dags dato gådd meg bort, har nokk bomma noen få ganger men det skyldes nokk mer det at jeg har vært lat og ikke brukt kart og kompass enn at jeg har brukt det

Hva om batteriet på gps'n er død?

Eller annen teknisk feil?

Enn om du mister den?

:arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, og kvifor det? Kanskje du skal sjå mindre på tv og gå meir i fjellet?

Selv synes jeg litt av utfordringen med å gå i fjellet er å finne frem uten andre hjelpemiddel enn kart og kompass. Kan forstå bruken om man går i flatt eller konturløst landskap, eller er på en lengre tur som f.eks over Hardangervidda.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS er veldig kjekt for å finne begynnelsen av en (umerket) sti. Jeg har brukt det bl.a. i Finnmark. Vi så på kartet at det en sti, men fant ikke begynnelsen. Basert på kartet parkerte vi ca. 30 m fra stien. Vi fant fram til en egnet plass til å gå innover fjellet og sjekket GPS-en etterhvert. Da fant vi ut at vi satt til høyre for stien en kunne gå på tvers til venstre til vi fant den.

Å (lett) tåke kan det også praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se på tre og steiner i lavtliggende områder hvilken retning nord og sør er. Selv om det er litt overskyet vil du kunne se hvor sola gjemmer seg og finne riktig retning.

Jeg har hørt om noen som ble overasket av tåke i fjellet. De fulgte en bekk nedover for å komme ned til bygda. De passet på så bekken alltid skulle være på høyre side, men plutselig var bekken på venstre side. Da skjønte de at de hadde snudd å gått oppover igjen. Selv om det var en bra oppoverbakke merket de ikke det pga. tåka. Et tips er å følge med på beina om fotbladet vender nedover eller oppover. Da merker du hvilken vei du går i bakker. Når det er tykk tåke er det vanskelig å bedømme høydeforskjeller i terrenget.

Og eaa, som regel kjenner du til litt om fjellene du går i. Noen ganger så vil du se hvor sola tar lite og dermed se retning utover det, men ja, det er vanskelig i høyfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forvirra litt til når det handlar om når sola er i sør, så er tidspunktet vandrande fleire gonger gjennom året, og kan variera med rundt 20 minutt eller meir i løpet av året. Dessutan er ikkje vandringane alltid 20 minutt heller, og tida vandringane er på varierar óg. Så er det periodar der det omtrent ikkje er vandring i det heile teke. Skal ein forstå kva eg snakkar om når det gjeld desse vandringane, må ein kikka i ein almanakk som fortel og tidspunktet for kva tid sola står i sør. Bla deg så gjennom heile året og sjå at tidspunktet vandrar det meste av tida. Spesielt omkring vintersolkverv er vandringa kraftig, med ca. 1/2 min. seinare tidspunkt for sol i sør i snitt i løpet av ein månads tid. Det er faktisk slik at sola står opp pg går ned ganske nøyaktig 15 minutt seinare den 5. januar, samanlikna med 8, desember. Desse 2 datoane byr på nøyaktig like lange dagar, eller minutt/timar som sola er over horisonten, fordi tidsavstanden mellom desse datoane og vintersolkverv (oftast 22. desember) er den same.

Når skodda er tjukk har eg mine tvil på at det eg har skrive over her er særleg vesentleg.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.