Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til dagstur ikke så langt fra Oslo ønskes


CamillaC

Anbefalte innlegg

Annonse

Nå vet ikke jeg hva slags hund du har, (muligens Berner sennen ut fra bildet? )men hvis du ikke har nok kontroll på den med folk i nærheten, bør du vel heller ikke ha den løs i skog og fjell når det er beitedyr der. Forøvrig kan jeg foreslå Fjellsjøkampen i Hurdal, Akershus høyeste punkt som et greit turmål. Skiltet fra veien mellom Hurdal og Lygna og merket sti helt opp. Vær imidlertid obs på sau på beite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen spesielle forslag til dagstur men så lenge du går på de små blå- eller rødmerka stiene i Oslomarka møter du sjelden folk. Det er strengt tatt ikke mye folk ute å går utenfor grusveiene og de store stiene. Du kan trygt slippe bikkja nesten hvor som helst. Rødmerka stier er skiløyper og kan være ganske våte og myrete mange steder, men jeg synes de er mer interessante enn de blåmerka. Mindre opptråkka og mer blomster og busker som pynter opp.

Nordmarka eller Østmarka er like fint. Sjekk på kartet, velg ut et vann eller en kolle og gå dit fra en av inngangsportene. Evt. kjøp boka "Kjentmannsmerket" (eller hva den nå heter), mange gode forslag til dagsturer i og utenfor Oslo der. http://www.kjentmannsmerket.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt provosert! Selvfølgelig har jeg kontroll på bikkja. Jeg prøver bare å ta hensyn til folk som ikke er hundevante, for det er ikke moro å møte på en bikkje på 65++ kg uansett hvor snill han er. Dessuten tar jeg han alltid i bånd når jeg møter folk, i nærheten av hytter og i nærheten av beitedyr. Jeg vil bare gå et sted hvor det ikke er så mye folk, og det er ikke fordi jeg ikke har kontroll på bikkja altså. Min brukspremierte bikkje (med fancy brukstittel) er bare en gullunge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge trivselen men: Det er vel absolutt båndtvang i Osloområdet i hvert fall om sommeren (husker ikke tidsperioden).

Båndtvang betyr ikke at man har kontroll på bikkja. Båndtvang betyr at hunden skal gå i bånd.

Det er veldig mange hunder som flyr løst i Oslomarka fordi eierne tror de har kontroll på dem. For andre er det belastende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvangen opphørte 21. august. Det gjelder i utmark (eller noe i den duren.)

I byområder er det båndtvang hele året.

Båndtvangen 1. april til og med 20. august er absolutt (noen ytterst få unntak der det er lov å trene bikkjer på egne områder)

Båndtvangen er i endel områder utvidet til å gjelde lenger eller hele året.

Båndtvang reguleres av hundeloven Kapittel 2 http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/ltavd1/filer/nl-20030704-074.html&emne=hundelovenmap002

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger båndtvangen altså, bare så det er sagt. Fjellet er utmark og båndtvangen er tidsstyrt. Dessuten har enkelte kommuner utvidet båndtvang. Uansett, jeg vil ha turtips hvor jeg kan ha bikkja løs (dvs ikke båndtvang og hvor det ikke ferdes masse folk fra før). Deilig å slippe masse folk spesielt siden jeg alltid har han i bånd når vi møter folk, båndtvang eller ei. Det har litt med hensyn å gjøre, ikke at bikkja skulle være kokko eller no :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre at noen hundeeiere holder seg til båndtvang og tar hensyn til andre turgåere. Men det er faktisk mange som ikke gjør det. Er det andre her som gidder å påpeke de mange hundeeierne med løs hund at båndtvangen gjelder? Når jeg ser en løs hund i skogen begynner jeg alltid å tvile på meg selv om ikke jeg tar feil og derfor sier jeg ingenting (har ikke vært så veldig bevist på datoene). Men det er irriterende å se hvor mange som blåser i forskriften. Og ikke for å snakke om de som ikke holder sin aggressive hund fast når det kommer andre turgåere forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brukspremiert hund er jeg ikke bekymret for graden av kontroll! Flott at du tar hensyn til alle de som synes en diger hund er skummel uansett hvor snill den faktisk er! Jeg påpekte viktigheten av kontroll da jeg har erfaring med at mange som har bikkja løs slett ikke har kontroll, ikke tenker på beitedyr og driter i alt som heter båndtvang. Et viktig poeng i denne debatten er dessuten at man skal ha kontroll på bikkja også utenom båndtvangen. Slutt på båndtvang er ikke som en del tror en tillatelse til å la bikkja løpe rundt etter eget hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så morsomt å gå i Nordmarka med små barn om dagn på grunn av alle hundene som skal bort bort å snuse. Hvis man er omtrent en halv meter høy virker bikkjer rimelig digre.

Ofte er det andre grunner til at man ikke liker å få en bikkje helt bort på seg. Har man for eksempel blitt bitt av en hund liker man neppe nærkontakt med flere.

Hvis hunden snuser og sikler på folk som ikke liker det, har da eieren "full kontroll" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.