Gå til innhold
  • Bli medlem

Hasle kano eller....???


jeger2323

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjøp Cherokee’en! Jeg lånte en sånn ganske mye før jeg kjøpte meg kano (Ally), og til den prisen hadde jeg ikke vært i tvil (selv om OldTown’en er en «bedre» kano, og nå har jeg ikke sett om du har skrevet prisen på denne, bare kostnadene for henting?) 

har også sett Cherokee - kanoer i bruk på skoler og leirskoler, så de tåler ihverfall normal familiebruk! Ulempen med glassfiber er at de får lettere riper mot stein osv, men til flattvannspadling er dette normalt ikke noen problemstilling

lykke til med valget👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Så cherokee er en bra kano?

Hvordan er cherokeeen å bruke på sjøen, i litt vind og mindre bølger?

Penobscoten inkluderer 3 årer, senkede seter (originale bolter medfølger), skumklosser som fotstøtter, og løse stoler med ryggstøtte som settes oppå de andre setene. Den veier 29,4 kg, og padles visstnok like raskt som en kajakk med to padlere. Den har mindre primærstabilitet, så den er ganske rolig også i bølger, dermed tror jeg den egner seg bra på sjøen også. Litt mer urolig på flatt vann er prisen å betale. Og royalex er ett glatt materiale som glir bra over stein, og er svært sterkt. Kanoen har heller ingen ekstra kjøl, så den er meget rask og kan brukes greit i mindre og moderate elver.

Jeg var veldig innstilt på Penobscoten, men denne til 3500 var jo veldig billig i forhold, og ser ikke like fin ut. Den har ganske masse striper, det får vel glassfiberkanoer, men det er jo helst av kosmetisk betydning.

 

AB10D39F-84F1-49B2-BFD1-05486F9509F1.jpeg

1D84CCDF-51CC-41CC-8FE0-DFBAD477D456.jpeg

5C47681D-693B-4EDA-9ED7-89AF4B0FF76F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riper i gelcoaten på glassfiberkanoer er ikke nødvendigvis bare kosmetiske. Er de dype nok så kan fiberen trekke vann. Så  en bør være obs og fikse dype riper. Heldigvis er det enkelt å fikse. Det er fordelen. Sammenlignet med plastkanoer er de gjerne stivere og, gitt nogenlunde samme egenskaper for øvrig, gjerne raskere enn plastkanoer. Men altså skjørere og med mer behov for vedlikehold.

Royalex er, i mi bok, kanomaterialenes Rolls Royce. Men de øvrige egenskapene, og prisen, skal også med i regnestykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mening - du sammenligner to ulike kanoer her! Cherokee er en bra kano til den prisen og får dere på vannet (i mange år) Town er en bedre kano, tåler mer og har bedre padleegenskaper og vil nok gi større padleglede, men til en annen pris. 

,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Er det noen som har prøvd en OldTown kano med Shallow arch bunn, eller tilsvarende med litt buet bunn? Hvordan oppleves den litt lavere primærstabiliteten med ett par unger som sitter ganske fint i båten, men vil padle med barneårer? Blir det vinglete, eller er det en bekymring uten grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for Old Town kanoen. Mye bredere bruksområde, mer styrbar-altså bedre kontroll når du lærer å bruke den. Har padlet kano i 20 år, og holdt masse kurs. Holder meg langt unna alt av Hasle, Cherokee og andre kanoer med kjøl og mer enn to seter. Et enkelt tips om kanoen føles litt ustabil når du sitter i den (primærstabilitet) er å sitte på kne med bein under setet for å få ned tyngdepunktet. Da kan du kontrolere kanoen med kropsvekta di. Sitter man på baken på setet med beina høyt får man tyngdepunktet høyere samt at kroppen er mindre i balanse. Da føles kanoen og mindre stabil. Med kjøp av kano er det ganske enkelt, man får det man betaler for. Billig kanoer er i all hovedsak brukbar på skjermet flatvann og lite behov for å ha lettsvingt/manøvrerbar kano. Dyrere kano ( 10 000+) er bedre og mer alsidige bruksegenskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
7 timer siden, aslak p skrev:

Gå for Old Town kanoen. Mye bredere bruksområde, mer styrbar-altså bedre kontroll når du lærer å bruke den. Har padlet kano i 20 år, og holdt masse kurs. Holder meg langt unna alt av Hasle, Cherokee og andre kanoer med kjøl og mer enn to seter. Et enkelt tips om kanoen føles litt ustabil når du sitter i den (primærstabilitet) er å sitte på kne med bein under setet for å få ned tyngdepunktet. Da kan du kontrolere kanoen med kropsvekta di. Sitter man på baken på setet med beina høyt får man tyngdepunktet høyere samt at kroppen er mindre i balanse. Da føles kanoen og mindre stabil. Med kjøp av kano er det ganske enkelt, man får det man betaler for. Billig kanoer er i all hovedsak brukbar på skjermet flatvann og lite behov for å ha lettsvingt/manøvrerbar kano. Dyrere kano ( 10 000+) er bedre og mer alsidige bruksegenskaper.

Takk.

Ja, det med å sitte på knærne er jeg klar over. Nå har kanoen jeg skal se på i morgen imidlertid senkede seter. Jeg mener de er senket 7-8 cm, og så er det løse stoler med ryggstøtte man kan sette oppå, de bygger 5 cm i høyden. Så man får jo senket tyngdepunktet en del sånn. I tillegg er det montert klosser som fotstøtte, som jeg har hørt er med på å øke stabiliteten/balansen. Men samme balansen får man sikkert ikke som hvis man sitter på knærne uansett? Originale bolter følger med, så man kan gjøre som man vil med monteringen av setene, også montere de på skrått som en del velger når de sitter på knè. Jeg ser for meg at det er veldig bra å ha de på skrått?

Gleder meg veldig. Det blir nok Old Town kanoen, selv om prisen på Cherokee kanoen var veldig veldig bra. Men jeg klarer ikke å legge fra meg tanken på den old town kanoen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du gjør noe dumt uansett. Enten får du en flott båt, eller så slipper du billig unna og får en grei  båt. 

Jeg tviler på du får problemer med stabiliteten. Det er nok litt ubehagelig når begge ungene bestemmer seg for å henge over ripen på samme side når de plutselig ser noe spennende, men du velter neppe. 

Lykke til med kjøpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 timer siden, Eksilbergenseren skrev:

Ble det Stavangertur @Mareng? Hvordan er i så fall førsteintrykket av Old Townen?

Jeg fikk lånt meg ett fergekort slik at turen ble litt billigere. Men turen var lang, 11 timer tok det å hente kanoen, men det var så jæ*lig verdt det! Jeg har dårlig sammenligningsgrunnlag når det gjelder kanoer, men man bare merker at det er bra, når det virkelig er bra!

Selgeren var en pensjonist, han hadde hatt flere kanoer før, men akkurat denne var spesiell. Han hadde ikke lyst å selge den, men han var helt nødt pga. flytting. 10.800 kr var så lavt jeg fikk han til å gå, han var på gråten når jeg dro avgårde med kanoen, synes litt synd på ham.

Jeg har selvfølgelig prøvd kanoen allerde. Alene i går, og med kona i dag.

Førsteintrykket i går var ekstremt positivt, den ser flott ut. Og på vannet, wow, primærstabiliteten var overhodet ingenting å bekymre seg for! Plasserer du bena på siden når du går oppi krenger den riktignok kjapt til det punktet at føttene står på det laveste punktet og stopper der, men trakker du i midten ligger den som en vater i vannet, og det føles som at kanoen vil ligge i vater selv om det kommer bølger fra siden. Den ragerer kvikt med å justere seg om jeg setter meg på kne inntil den ene toften i midten av kanoen, men sitter jeg meg i midten, eller på ett sete ligger den dønn i vater. Det er overhodet ingen problem at vi padler på samme side heller, det får ikke kanoen til å krenge.

Da jeg var alene i kanoen prøvde jeg å finne hvor mye som skal til for å velte den, på grunt vann. Når jeg plasserer meg helt på siden i midten av kanoen (nesten oppå ripen) og lener meg ut mens jeg holder igjen for å ikke falle ut, nærmer kanoen seg 90 grader og vann renner inn over ripen. Men ikke søren om den kan «tippe rundt», det virker nesten umulig å velte den. I følge selger er det en sjøsterk kano som holder seg veldig tørr i vind og bølger, og det har jeg ingen grunn til å betvile.

Kanoen er veldig rask i forhold til det jeg har prøvd før! Det var ingen problem å padle solo. Jeg prøvde forskjellige ting, men om jeg satt på framsetet og rygget kanoen fikk jeg passe med retningsstabilitet og styring. Jeg hadde ingen vekt foran i kanoen, og vinden påvirket kanoen da en del.

En annen ting som jeg visste at min kone kom til å like godt er de ekstra setene med pute i bunnen og ryggstøtte. Når hun klarer å sitte behagelig i en kano i  over en time uten å klage, så klarer alle det.

Den skal ettersigende veie 29,4 kg. Fordeler man dette på 5,2 meter er det i grenseland for hva jeg klarer å hive opp på skuldrene alene. Er glad for at jeg ikke valgte en kano på 35-40 kg, selv om jeg hadde klart å løse det også på ett vis.

Skamfornøyd!

Etter jeg har fått svar fra Old Town, om hvilke poleringsprodukter og voks som er OK å bruke på vinylen, tenkte jeg å legge ut noen bilder :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Glad jeg ikke kjøpte en kano som svinger høyt opo i endene, da hadde jeg ikke fått hengt den opp i garasjen slik:

B6555572-69FC-4C50-9DAE-4573C3293D33.thumb.jpeg.6b80015751dbcf49826ae8e62252da1b.jpeg

Nå kan jeg enkelt bare senke den ned på biltaket, og bruke samme stroppene til å feste den på taket. Genialt! 😁

Sparer noen tunge løft og bæringer, og så får kanoen ligge innendørs hele året :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.