Gå til innhold
  • Bli medlem

Blir dette for krevende?


Himmelbjerget

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt meg på en kort weekend-tur i Jotunheimen. Gått lite i fjellet. Skal også ha med kona som ikke har erfaring fra fjellet.

Spørsmålet er: Hvor lang tid tar turen fra Gjendesheim, Besseggen via Besshøe til Memurubu? Realistisk dagstur?

Skal dra nå til helgen. Antrekk?

Vedlagt er ruta:

Håper noen har gode svar

T

post-3226-133474486012_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Gikk selv i traktene i september 2005. Jeg har middels erfaring i fjellet, men har ikke topp kondis. Vi gikk fra Memurubu (andre veien altså) via Besseggen til Gjendesheim. Det tok oss 7 1/2 time, inklusive pauser. Bare distansen fra Bandet (der Bessvatnet ender mot kanten ned mot Gjende) og opp Besseggen til varden på toppen av Litlefjellet, tok 2 timer. Her er det rimelig bratt klyving opp. Antar at turen via Besshøe og ned til Memurubu er en drøy dagstur. Besshøe er ca 2250 meter, mens Gjendesheim ligger på 983 meter. Det er drøye 1300 høydemeter, en saftig dagsetappe for folk som ikke er særlig vant i fjellet. Jeg skulle tippe at dere må regne med en 9-10 timer, men det er bare gjetting ut fra min egen middels erfaring og kondisjon. Avstanden mellom Memurubu til Gjendesheim via Besseggen er oppgitt å være 17 km og ca 900 høydemeter og DNT oppgir 6-7 timers gangtid på dette. Via Besshøe er en mye tøffere tur, så jeg tror den kan bli i drøyeste laget. Ned Besseggen er dessuten endel luftigere enn opp, da man ikke ser fortsettelsen av stien nedenfor seg, selv om den er der, pga at det er rimelig bratt. Farlig er det ikke, da eggen er bredere enn en middels norsk fylkesvei. Opp fra Bandet til Besshøe må man også sannsynligvis gå rundt Bessvatnet til nordsiden av Besshøe, da det er den mest aktuelle veien opp til toppen. Sørsiden er i bratteste laget for en overkommelig bestigning. Håper dette ikke skremte deg fra å gjøre et forsøk. Jeg har aldri vært på Besshøe selv, men det skal være en fantastisk utsikt fra toppen (hvis været er bra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra det du skriver, ville jeg kanskje ikke anbefalt dette? Men dere kjenner dere selv best. Vær har også mye å si. Fra og med Bandet er dere uten merking. Ganske bratt opp deler av ruta du har plottet. Kan gås med en slakere variant litt lenger øst (i en s bue). Med mindre dere føler at dette bare var lett oppvarming når dere kommer til Bandet, ville jeg nok vurdert å bare gått videre til Memurubu langs stien i denne omgang. Blir fort en 18-1900 høydemeter totalt på den turen. I normalt tempo fort en 9-11 timer. Mindre om man er SPREK, mer om man koserusler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Dropper nok Besshøe tror jeg. 9-10 timer er mer enn nok. Har vel mest planer om en kosetur.

Vil ikke risikere at dette blir første - og siste tur med kona i fjellheimen...

Kan jeg ha fohåpninger om shorts og T-skjorte, eller der det for seint på sesongen?

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Vi gikk Besseggen 2. september 2005, og da var det knallvær. Det var faktisk varmere oppe på 1300 meter enn nede ved Gjende, men da vi kom til Bessvatnet, ble det et ganske kjølig drag i lufta. Vi satt med vindtette klær, lue og votter mens vi rastet. Når man skal gå i høyfjellet, må man ta med varme klær i sekken, selv midt på sommeren. Vi gikk opp Bitihorn i juli et år, og vinden var så kald at vi gikk med vindjakke, vindbukse og lue og votter. Det er ca 1660 meter over havet, men starter på drøyt 1000 meter, der vi hadde på oss de varme klærne. Det blir selvsagt varmere når man går, men vinden kan likevel være skummel.

Litlefjellet (eller Veslfjellet som det står på kartet ditt) er på 1743 meter over havet, og er det høyeste punktet mellom Gjendesheim-Besseggen-Memurubu. Her kan det blåse friskt, da det er en lang fly (høyfjellsplatå) og man kan risikere å få en utrivelig tur hvis man ikke tar med varme og vindtette klær, gjerne også et par lette hansker og en lue. Men, det kan også være flott varmt vær og man kan gå i t-skjorte og shorts. Fordelen med å gå på denne årstiden er at man slipper insektplagen og luften er ofte klarere og gir bedre utsikt, hvis det er godt vær.

Regelen er at gjennomsnittstemperaturen faller med 1 grad pr 100 meter høyde. Det betyr at hvis det er 20 grader på 0 meter over havet, er det ofte ikke mer enn 10 grader på 1000 meter (hvis man befinner seg i samme område). Vi var oppe på Valdresflya i juli og det var ca 10 varmegrader og det blåste stiv kuling. Det var helt forferdelig kaldt. Det er 1389 meter over havet (Valdresflya Vandrerhjem) og befinner seg kun ca en mil fra Gjendesheim. La deg for all del ikke lure av god temperatur og lite vind nede ved Gjendesheim. Det kan være en helt annen verden oppe i fjellet, når du begynner å komme en 700-800 meter høyere opp. Skulle dere gått på Besshøe, måtte dere sannsynligvis ha hatt med dere superundertøy i ull i tillegg (type Devold eller lignende) - Over 2000 meter i Jotunheimen i August-September, kan det falle snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var på Memurubu 19-20. juli. Då var det greit ver, men ikkje spesielt varmt. Ein eldre kar på trappa, tydlegvis heimehøyrande på Memurubu, såg fram til august, då kom det til å bli så varmt at det ikkje var å halde ut der...men snøen kom han kanskje i forkjøpet i år??

Det var forøvrig litt nysnø på toppen av Surtningssue 20. juli i år. Det er vel no ein gong slik at ein må kalkulere med nynsø til fjells når som helst på året, i alle fall når det blir nokre høgdemeter. Men er ikkje det berre fascinerande??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ved blandt andet Gjendesheim, Bessvatnet og Gjendebu for en uge siden (8-14. august) og på trods af solskin brugte jeg i løbet af dagen skiundertrøje med lange ærmer (blev tit "smøget op", som vi siger på dansk) og mine Fjellräven Vidda, der kan lynes af både som shorts og knickers (det gjorde jeg også enkelte dage). Herudover selvfølgelig vandrestøvler og sokker. Og når det blev koldt (både dag og aften) brugte jeg en North Face Fleece (tynd fleece). Jeg havde dog også lange underbukser og skaljakke (Fjellräven G1000-stof) og regnslag med. Brugte regnslaget og skaljakken en dag hvor det regnede og var koldt.

Hvis I skal op i højderne på længere dagture nu, så SKAL i tage varmt tøj med!

-rikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellrangler_35 skrev: "Besshøe er ca 2250 meter, mens Gjendesheim ligger på 983 meter. Det er drøye 1300 høydemeter". Så regner vi netto-stigning. Vi burde vel egentlig regne brutto-stigning: Først 760 m stigning fra Gjendesheim 983 m til Veslefjell 1743 m. Så 370 m ned til Bessssvatnet 1373 m og derfra 885 m stigning op til Besshø 2258 m. 760 + 885 = 1645 m stigning brutto. Hertil kommer eventuelle små op- og nedstigninger. På den måde som Fjellrangler_35 regner, kommer man til at trække de 370 m fra, som det går ned fra Veslefjell til Bessvatnet, og det skal man vel egentlig ikke. Du bliver ikke mindre udmattet af de 1645 m stigning brutto, bare fordi du også har gået 370 m ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.