Gå til innhold
  • Bli medlem

Den ultimate goretex jakka til røft /vått fjellbruk, ikke femi klaterjakke.


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Jeg søker en ny goretex xcr jakke, den skal være litt lengde på og gjerne litt romslig, men ikke vid.

Den skal være til fjell /høyfjellsbruk om vår (kald sommer) høst altså ikke til tørrt vinterbruk.

Har sett igjennom hva sportsnett.no har, ingen er til mitt bruk, fordi de alle er korte, tilsittende klatrejakker!

Svært viktig er at alt av låse, borrelåser, stropper mm tåler votter og røft bruk, det er vondt å være nøye på det i 2 varmegrader, stri vind og piskregn (haggel).

Og av alt så må stoffet være realt RØFFT og tåle en stein eller 15, jeg var nedpå meg skulderen i ura oppi Svartehetta, det likte ikke lowealpine jakka mi i Packlite gtx,

det ble en ørlten rift.

Jeg har en marmot glenmore ikke gtx, den er mer enn sterk nok,

men også den i femi klatresnitt, litt for kort, litt trang. Men den er slitt og ikke tett, og

borrelåsene på håndledde er slitt og sitter ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å finne fjelljakker som ikke har "femi snitt" i dag, er ikke lett ...! Men, Norrøna "Trollveggen" er jo rimelig "streit i snittet", for å si det sånn. Her fra Oslo Sportslagers hjemmeside: http://www.oslosportslager.no/product/2662/6698/406024/Norr%F8na_Trollveggen_Classic_Gore-Tex_Jakke.html

Ellers ville jeg sett litt på en ikke-goretex jakke, som jeg selv er veldig fornøyd med, nemlig Bergans "Istind". Link fra Dnts hjemmeside: http://www.dnt-turutstyr.no/article.php?ar_id=8143&fo_id=4043

Dermizax-jakke som tåler en støyt og som jeg nå har brukt aktivt i to år. Fortsatt like hel, osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke utstrakt kunnskaper om hvilke jakker som er bra eller ikke, men selv har jeg en Norrøna Trollveggen jakke som fungerer svært bra...

Den er overhodet ikke femi og min er enda hel...

Om den oppfyller dine krav vites ikke, men det går jo an å ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Nå har jeg ikke utstrakt kunnskaper om hvilke jakker som er bra eller ikke, men selv har jeg en Norrøna Trollveggen jakke som fungerer svært bra...

Den er overhodet ikke femi og min er enda hel...

Om den oppfyller dine krav vites ikke, men det går jo an å ta en titt.

Norrøna produkter er jo vakre og fine, jeg sliter nå andre røde klasssiske bomulllsannorakken om vinteren, og bedre fjelljakke til tørr og kald snø/vinter jakke har nå ikke jeg hatt.

Kanskje er det denne Trollveggen jakka det jeg burde hatt ?

Men er ikke dette en klatrejakke det også -- selv om den er type telt/romslig som annorakken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg på anbefalingen av Norrøna Trollveggen.

Jeg har hatt noen turer i 2 grader med vind opp mot kuling og regn i bøtter.

Jeg kan ikke si at jeg var tørr i jakken, men med skikkelig tøy under, holder jeg varmen.

(Jeg hadde en tur i sommer, hvor jeg bare hadde ullundertrøye, det ble kaldt.)

Fordelen med Trollveggen er at det ikke kommer vann inn gjennomglidelåsen, hetten kan justeres slik at den beskytter, armene er lange nok til å trekke hånden opp i, og det er ikke noe som kan slå ut tennene. I tillegg er jakken lang nok til å holde øverste del av buksa tørr.

Men, etter min erfaring, er ikke jakken spesielt slitesterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også anbefale Norrøna Trollveggen.

Har hatt jakka mi i mange år nå og er godt fornøyd med den. Synes den virker nokså slitesterk for den har holdt godt. Jakka mi er av den gamle typen, dvs ikke XCR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Norrøna Recon Er jakka for deg..

Har brukt den sommer som vinter, under svært varierende forhold. Og kan bare si en ting.. Jakka er sinnsykt god.

Feilen med den er at den er grønn...

Vil ha rød jakke :-)

Hvor får en tak i Norrøna Trollveggen og Recon billig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som suger med Trollveggenjakka er lommesystemet (sånne høytsittende brystlommer bare) og borrelåsen nederst på ermene som absolutt ikke funker (ganske irriterende i kulde/regn)

Med sekk på ryggen, vil det uansett ikke være mulig å bruke andre jakkelommer, så jeg har aldri tenkt på dette som et problem med "Trollveggen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Det som suger med Trollveggenjakka er lommesystemet (sånne høytsittende brystlommer bare) og borrelåsen nederst på ermene som absolutt ikke funker (ganske irriterende i kulde/regn)

Fungerer ikke borrelåsen ??

Da er Trollvegg jakka uaktuell for meg også.

Jeg har funnet et alternativ; Arcteryx Theta AR

Den skal visstnok være videre og lengre. Men så kom problemet. Den nye er i "Proshell gortex" og er lettere en den gamle utgaven som er i god gammeldags gtx.

Noen som har gått i fjellet på 2000 m nivå i høstregn og vind med Theta AR ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som suger med Trollveggenjakka er lommesystemet (sånne høytsittende brystlommer bare) og borrelåsen nederst på ermene som absolutt ikke funker (ganske irriterende i kulde/regn)

Jeg liker heller ikke lommesystemet på Trollveggen, men det skyldes at jeg synes de er alt for små, ikke at de har feil plassering.

Borrelåsen nederst på ermene funker fint på min jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Trollveggen er vel opprinnelig en klatrejakke og en klatrejakke skal selvfølgelig ikke ha lommer langt ned på jakken for der er klatreutstyret.

At lommene er feil plassert? Hvor skal du ha dem ellers? På ryggen?

Det er jo bare på bryst/øvre del av mage som går an å ha lommer som kan brukes selv om du har sekk/klatresele på...

Jeg har ikke opplevd noe problem med borrelåsen på min jakke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Trollveggen bukse og, og da "kræsjer" lommene på de to med hverandre da de sitter på samme sted.

Ganske dritt når man går uten sekk og skal ha med litt småtteri, eller aldri har muligheten til å dasse rundt med henda i lomma uten å ta seg sjøl på guttepuppa. Men burde jo tenkt på det når jeg kjøpte klatrejakke/bukse. Var bare at begge deler var på halv pris...

Etter et år begynte borrelåsen å slippe opp. gjorde det på tilsvarende jakke til to kompiser og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etter iherdig innsats klart å slite ut en av GoreTex-jakkene til det amerikanske forsvaret. Den lyder det helt forferdelige navnet ECWCS-Parka og kan kjøpes fra en del amerikanske nettbutikker.

(ECWCS: Extended Cold Weather Clothing System). Ytterstoffet er svært slitesterk Taslannylon...

Helt klart det mest slitesterke klesplagget jeg har hatt i mitt eie, og jeg har slitt ut GoreTex for en dollarmillion...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Trollveggen bukse og, og da "kræsjer" lommene på de to med hverandre da de sitter på samme sted.

Ganske dritt når man går uten sekk og skal ha med litt småtteri, eller aldri har muligheten til å dasse rundt med henda i lomma uten å ta seg sjøl på guttepuppa. Men burde jo tenkt på det når jeg kjøpte klatrejakke/bukse. Var bare at begge deler var på halv pris...

Etter et år begynte borrelåsen å slippe opp. gjorde det på tilsvarende jakke til to kompiser og.

Har aldri merket noe til det problemet. Nå har jeg slitt ut min andre trollveggen jakke. Begge jakkene har jeg byttet 3 frontglidelåser på. Ellers har ingenting gått i stykker. Selvfølgelig like irriterende hvergang frontglidelåsen ryker... Men de holder ca. 1 1/2år til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Nå har jeg slitt ut min andre trollveggen jakke. Begge jakkene har jeg byttet 3 frontglidelåser på. Ellers har ingenting gått i stykker. Selvfølgelig like irriterende hvergang frontglidelåsen ryker... Men de holder ca. 1 1/2år til mitt bruk.

Ny utvikling i saken:

a) Jeg får LETT tak i "ny" Arcteryx Theta AR (også den nye 2007 modellen) på ebay.com til ca 300 dollar fra ymse privatpersoner (pluss 25 usd i brevport),

fra firma rundt 400 dollar (pluss 70 - 100 dollar i UPS frakt)

:wink: Noe har skjedd med Trollveggen, den er blitt tusen kr. dyrere, kortere (?) og fått nytt gørrtex stoff -- Proshell -- og er vel en slags Arch Wall (som er borte?)

c) Så på den "nye" Falketind XCR hos G-sport idag, bortsett fra den spygrønne fargen (den fåes jo i en fin rødfarge heldigvis), så var jakka grei den, bra lengde, romslig i snittet, men den virket noe "tynn" i stoffet (men altså xcr, ikke Packlite) -- hva er falketind for noe slags jakke ?

Så da har jeg summert meg opp til 3 - tre - valg, noe mer orker jeg ikke å bry meg om:

1) Arcteryx Theta AR

2) en gammel modell Norrøna Trollveggen

3) Norrøna Falketind

Det å få sett disse, og kanskje prøvd de i en og samme butikk, skal vel ikke blir lett ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Det ble en kliss ny, årets modell Norrøna Trollveggen,

et ørlite sesong tilbud på Oslo Sportslager ble uimotståelig....

Det ble for langt å kjøre (11o mil) så jeg fikk sendt den.

Størrelsen, jeg prøvd N. Falketind den nye XCR jakka, og medium ble for trang, så jeg tok Large.

Det ble ikke noen femi tilsittende kort klatrejakke nei, snarere en velvoksen, godforma, lang gortex jakke, mye stoff,

men armlengde er perfekt, så det er vel large jeg må ha lell.

Men aldri har jeg vært så fornøyd med handelen av ett plagg, å no ska vi på tur i Trollheimen og se om jeg er like fornøyde etter en tur i "shitty" trønderfjellvær med snø i kasta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan anbefale Turistforeningens Bergans-jakke. Designet på jakka er med tanke på funksjonalitet og ikke utseende. Jakka rekker ned under rumpa, store brystlommer med plass til en drikkeflaske++ og ikke minst en meget god hette og gode luftemuligheter med lommene og glidelåsene under armene åpne. Eneste jeg savner, er en strikk mellom beina som holder jakka nede, og mulighet for å feste pelsrand på hetta.

Jakka har ikke gore-tex, men Dermizax, som fungerer minst like godt: Bedre i kaldt vær, trenger ikke impregnering og tåler saltvann.

Har hatt denne jakka i 3 år, og har vært ute hele dager i øsende regn i denne jakka uten å bli våt!

http://www.dnt-turutstyr.no/article.php?ar_id=8143&fo_id=4043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Jakka har ikke gore-tex, men Dermizax]

Det skal bli spennende!

Jeg har ikke hatt goretex plagg før.

Derimot har jeg i alle år hatt og prøvd alle forskjellige texér, finetex, biotex, marmots for life, lowe alpine et eller annet, dermitex, hva de nå heter...

Jeg har med disse stoffene vent meg til at etter en real fjelltur med regn, så skal man være smule våt i tøyet, og det har jeg også vært og blitt :o

Jeg har slitt ut disse jakker (bukser) i løpet av en par års tid, da lak de som en sil.

Nå har jeg kjøpt den "forbudte" gore tex jakka Norrøna Trollveggen, og må legge meg til nye vaner,

jeg blir ikke våt, pussig, er det slik det fungerer?

Joda, ullskjorta innerst er fuktig av min svette, men fleecegenseren er knusktørr, likesom goretexen!

Jasså, går det an å gå i fjelltur og regn og være tørr !?

Man lærer stadig noe nytt

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kjøpe meg nettop den nye arcteryx theta ar proshell jakka, og det fra sportsnett. Har en Norrøna Dovre jakke i xcr gortex fra før, men den ble for varm. Kan vel enkelt og greit si det slik at den nye arcteryx jakka er helt rå. Den er litt lang, og ikke tettsittende. Du kan selv stramme den inn nede, hvis du ønsker å ha den litt kortere. Meget god jakke, som fikk testa seg godt for for 10 dager siden, da jeg gikk rundt i sylan i piiregn og vind. Puster ekstremt bra, og holder deg tørr og varm. Den nye proshell gore tex membranen er rå.

Vi absolutt anbefale denne jakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.