Gå til innhold
martin84

Vask/puss av Omnifuel mellom bruk

Det er 4048 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hvilke rutiner har dere for vask/puss av Omnifuel mellom hver bruk? Pumpen er f.eks. full av tennveske (eller annet drivstoff) når den tas ut av flaska, og i flaska blir det drivstoffrester. Er det bare snakk om å bruke en pusseklut, eventuelt med litt rødsprit på? Dumt å få drivstoffrester over det hele :)

Er det så å forstå at pumpa kan sitte i flaska når den ligger i sekken? Så slipper man å demontere (og dermed tørke av drivstoff) mellom hvert måltid eller forflytning. Er nokså fersk med brenner, fint om noen har gode tips og/eller rutiner.

M

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

søk på omnifuel på forumet, så finner du en del info.

"Pusser" ikke min mellom hver tur som forsvaret gjør, men pleier å skru ut dysa og se om det er "reint" når jeg kommer hjem..

Hvis det ikke er det, så er det bare å bruke piperensere,q-tips og papir og bensin/aceton hva du vil av løsemidler til det blir rent og pent.

hvis det er sotet veldig under dysa, vil dette løsne litt og litt og tette dysa og lage krøll under middagslaging.

hvis du bruker renset bensin/tennvæske, så er dette i min erfaring ikke noe problem i det hele tatt..

(i motsetning til F-34, for de som kjenner til det :) )

-Sjekk at o-ringene ( de sorte gummiringene) er tette, og myke, og gni de inn med litt silikonfett eller lignende når du har den opp og ser på den etter tur. Når de begynner å lekke, drar du til en jernvareforhandler og bytter de i o-ringer av nitrillgummi, som varer lenger.

-Pumpa kan fint sitte i flaska, den gjør jobben som kork. Metallet i pumpa tåler drivstoff godt, og gummitetningene er forbruksvare så du trenger ikke bekymre deg for det.. når du kommer hjem kan du jo la den tørke hvis du vil, og sette den i en tom flaske eller lignende hvis du heller vil det.. hos meg står den ferdig fyllt i boden. eneste jeg gjør før lagring/transport er å slippe ut trykket fra flasken, så den ikke lekker.

-Før nye drivstoffflasker tas i bruk, kan det være en god ide og skylle / vaske de med såpe og vann, for å få ut støv som ellers vil legge seg i filterene på brenneren.

-Kjøp ett rep-sett og plukk ut delene som er nødvendig for att den skal brenne, og hiv de i trekket til primusen i den lille lomma, så er du klar for alt. du trenger ikke dobbelt opp med alle dysene, og 2 nye filtpad´er for eksempel.

-Pass på å ikke knekke nåla på multiverktøyet, verktøyet er nemlig svindyrt, og jeg har ikke lykkes å finne noe annet som funker til og stikke opp dysa med.

ellers er det vel stort sett tut og kjør;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spritvask er fint.

Ellers er det som står her korrekt.

Jeg unngår såpe i flaskene, og vann.

Sprit er fint til tank/flaskevask.

Ny rensenål:

Prøv gitarstreng no 0,10 til elgitar.

Fungerer i de fleste trange dyser

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 4048 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.