Gå til innhold
  • Bli medlem

En dødlig sommer i Alpene


Anbefalte innlegg

Annonse

Ser ut som den "norske" fremgangsmåten med tonnevis av utstyr på toppturer er å foretrekke.

Å ta med bivysekk+spade+ekstraklær mv på Mont Blanc burde være obligatorisk. Å prøve å etterligne metodene til Twight + co med light+fast funker ikke hvis man ikke er like drevne som dem.

Jeg har etterhvert hørt så mange skrekkhistorier fra Mont Blanc at jeg ikke blir overrasket om det snart kommer restriksjoner slik man har på Aconcagua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som den "norske" fremgangsmåten med tonnevis av utstyr på toppturer er å foretrekke.

Å ta med bivysekk+spade+ekstraklær mv på Mont Blanc burde være obligatorisk. Å prøve å etterligne metodene til Twight + co med light+fast funker ikke hvis man ikke er like drevne som dem.

Jeg har etterhvert hørt så mange skrekkhistorier fra Mont Blanc at jeg ikke blir overrasket om det snart kommer restriksjoner slik man har på Aconcagua.

Mye vettugt i det Erik.

Jeg møtte 2 erfarne folk på Nadelhorn som kom med følgende kommentar etter at et redningshelikopter sirklet over Dom: "Today with so many people having too big backpacks, I'm sure there will be many accidents". Jeg har inntrykk av at mange erfarne klatrere fra Tyskland/Sveits/Frankrike mener at super-light-weight om sommeren i Alpene er raskest og derfor safest. Det virker nesten som om det går konkurranse i å ha den mest kompakte og "slimme" sekken.

Jeg er enig at en "slim" sekk vil gjøre at man på klatreruter og ryggtraverser beveger seg langt friere og er mindre utsatt for hekting, overbalanse og eventuelle fall. Men hva hjelper vel det, hvis man ikke har med nok klær til å tåle et lite verskifte? Studier har dessuten påvist at det skal ikke så mye nedkjøling til før dømmekraften avtar dramatisk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også tilhenger av super lett vekt.

Det går fint sålenge man ikke legger ut på tur i usikkert vær.

De ulykkene som skjedde på M Blanc har sin årsak at folk kommer til Chamonix, har bare noen dager tid og må opp på toppen.

Værmeldingen i alpene er my bedre enn i norge. Været er enkelt å forutsi. Tordenværet eller ettermiddagsbyger kommer nesten hver dag. Men da bør man være nede eller på hytta for lengst. Og kaldfrontene (de som dreper folk) vet man om 2 dager før de kommer.

Hvis man tar hensyn til værmeldingen er det ingen problem å gå med en 5kilo sekk. Det er litt annerledes i Norge hvor været er mer ustabilt og vanskelig å spå.

Men en ting er sikker: Blir du tatt av en kaldfront mellom Gouter Hytta og M Blanc uten å hå bivuac/telt/gas i sekken, da ligger du dårlig an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været er enkelt å forutsi. Tordenværet eller ettermiddagsbyger kommer nesten hver dag. Men da bør man være nede eller på hytta for lengst.

Da forutsetter du samtidig at det ikke skjer noe uforutsatt (f.eks en stuet/brukket fot, eller at man rett og slett feilvurderer en rute rent tidsmessig). Jeg har selv hakket tenner etter å ha søkt tilflukt og sittet ut et 2-3 timers tordenver i fjellet. Med for lite klær/beskyttelse, kan dette raskt medføre alvorlig nedkjøling. Fremfor å sitte og fryse var det mye mer fristende å fortsette nedstigningen, selv om dette ville øke faren for å bli tatt av et lyn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaermeldinger er ikke alltid korrekte, dessverre. Et daarlig varsel skal selvsagt

tas alvorlig, men daarlig vaer som inntreffer "for tidlig" eller "ikke varslet" kan

forekomme. Jeg var engang paa tur til Piz Palu (med alpe-guide!!), vi lyttet til

siste vaermelding og den sa "mulighet for torden etter lunsj", som jo er ganske

vanlig i Alpene. Vi naadde toppen 0800 om morgenen, akkurat samtidig som

lynet ogsaa slo ned der vi stod. Det var svaert ubehagelig og svaert farlig. Lyn-nedslag

klokken 0800 var (minst) 4 timer for tidlig, ikke lett aa gardere seg mot. Guiden

sa etterpaa at raskere hadde han ALDRI lopt ned fra den toppen (og han hadde vaert

der svaert mange ganger..)

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
I Østerrike dør minst 50 hvert år i fjellet. De fleste av hjerteproblemer.

Vet ikke om det er så mye med tanke på at det dør neste 1000 i traffikulykker.

Uansett trist å lese opm tragødienen som skjer i fjellet

Hmm,

Når man en gang skal "takke for seg" er kanskje fjellet/naturen å foretrekke fremfor et bilvrak......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.