Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur antrekk


Monica-geita

Anbefalte innlegg

Hei!

Norrøna, Bergaans, Gaupa, Skogstad osv.

Nå er det jo mye "supert" fjellutstyr på butikken i alle prisklasser og med forskjellige effekter og bruksområder. Folk sier man bør ha yttertøy som puster, er regntett, holder varmen, er lett å holde rent, ikke bevegelseshemmende osv :roll:

Går du på butikken og spør er det 10 ulike typer som anbefales og helst den som er aller dyrest :(

Er det noen som har personlig erfaring med et spes merke som er allright for fjellturer ol.?

Trenger ikke være det dyreste og beste, men noe som holder stand en stund..:?

Kan også slenge med skotips om du har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du titter i Utstyr-forumet litt lengre ned i forumlisten, finner du mange gode råd og diskusjoner. Jeg tror det kan være en viss trygghet i å kjøpe et relativt kjent merke som har et godt rykte. Jeg har mest erfaring med skallbekledning i Gore-Tex og er veldig fornøyd med det stoffet. Andre sverger til Dermizax, som er et lignende stoff fra Berghans. Jeg har kjøpt Norrøna-bekledning på salg, og har hatt stor glede av deres Trollveggen-jakke og Falketind-bukse. Norrøna er dessverre veldig dyrt. Flere jeg kjenner har god erfaring med Berghans sin bekledning, men disse er heller ikke billige. Fordelen med å kjøpe et kvalitetsplagg er at det ofte varer lenge. Jeg har hatt min Gore-Tex jakke i snart 8 år. Til syvende og sist er det nok din egen erfaring som avgjør hva som er best for deg. Har du store ambisjoner kan det være lurt å legge litt penger i skallbekledningen. Har du ikke det kan du godt spare noen kroner.

Sko prøves nøye før man kjøper. Det absolutt viktigste er at de passer foten din. Siden du kaller deg Monica-geita går jeg ut fra at du er kjent med trange sko. Ikke bruk de samme kriteriene for størrelse når du kjøper fjellsko :)

De siste skoene jeg har kjøpt er et par Crispi Besseggen. Jeg er meget fornøyd med disse. De har Gore-Tex membran på innsiden som holder vannet ute. Ulempen er at det også holder vannet inne, så om du skulle bli veldig våt tar de lengre tid å tørke enn sko uten en slik membran. De har også lavt skaft, noe som gjør det litt spennende å bære tung sekk. Mine neste sko blir nok med høyt skaft. De er relativt rimelige også.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Bergans Istind jakke som jeg er godt fornøyd med. Den går godt nedover rumpa når det er vind og surt vær,.....noe som vi har nok av her på våre kanter.

Har også gode erfaringer med Crispi Besseggen fjellsko, har mitt andre par nå så de passer godt til mine føtter. :roll:

En bukse som jeg bruker mye er fra fjellreven, "Vidda" tror jeg den heter. Veldig god og slitesterk bukse som tørker utrolig raskt på kroppen hvis det kommer en regnskur i ny og ne.

Mvh

Fjellfant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :roll:

Min mening er att Bergans er den beste i pris og kvalitet, men har nå prøvet ett nytt merke som jeg fikk i Sverige (Svinesund) for langt under halv pris av i Norge.

Columbia med Gor Tex har ikke prøvet det så mye ennå, men det slipper ut kondens bra og har holdt meg tørr på korte turer 3 - 4 timer i litt regn.

Dressen er litt kjedelig lite farger og dårlig med extra lufting, men flere tusen kroner spart så da var det vert å prøve foreløpig veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dressen er litt kjedelig lite farger og dårlig med extra lufting, men flere tusen kroner spart så da var det vert å prøve foreløpig veldig fornøyd.

Min siste jakke har ekstra glidelås under armen for lufting og jeg må si at jeg bruker dem ganske ofte. Spesielt når være skifter hele tiden med regn/sol/regn. Da velger jeg å beholde jakken på men åpner og lukker glidelåsene. Kan nok anbefale slike luftemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Dovrefjell Veiviser'n som jeg er svært godt fornøyd med, se link under. Den er behagelig å ha på, bra med lommer, vannavstøtende og puster bra. Hvis du ønsker deg en bra dress til en rimelig pris er det et godt valg. Anbefaler at du kjøper med noen bukseseler(den typen med knapper).

mvh

Bjørn

klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å gi deg min erfaring med fjellsko og klær.

Det viktigste er at skoen er god på foten og at den ikke "tar" noen plass. Man skal heller ikke glemme sålen på fjellskoen, jeg har erfart såler som har vært så glatte (spesielt i vått vær) at de var rett og slett ubruklige. Kjøp derfor sko med VIBRAM såle, da er du sikret godt feste selv på våte steiner. Fjellskoen må ha god plass til tærne, jeg går alltid opp en sko størrelse når jeg køper fjellsko, men de skal selvfølgelig ikke glippe. Jeg kjøpte nettopp nå på mitt femte par med fjellsko det ble Alfa igjen.

Hvis du går mye i kratt og lignende kan det være lurt å kjøpe fjellsko som ikke har utvendige sømmer, da tråden i sømmen alt for tidlig løsner.

Fjellklærne må stå i forhold til hvor lange og krevende turer du skal gå, fjelljakken skal holde vind og regn borte fra kroppen (skallbekledning) og det er godt å har en god hette på jakken som har mange justeringsmuligheter. Selv kjøper jeg Norrøna og er veldig fornøyd med min modell (jaktklær i goretex) men disse er ganske dyre.

Det er ingen ting som er så kiipt som å gå lange turer i regn med dårlig utstyr.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg synes forsvarets materiell fungerer ypperlig, knappetelt er dog noe gammalt men funker (trekker gjerne på seg noen kilo når det blir vått men :D), en litt for stor feltbukse med bukseseler, nettingundertøy (trenger det ikke men man kan få gnagsår på brystvorta som blir ubehagelig etter noen dager...) feltjakka, skoene er så som så kjøp deg gjerne bedre men min erfaring med de er helt O.K, ikke noe ninjautstyr men det duger (skaff deg gjerne noe annet nå som vinteren nermer seg).. så et tips kan jo være å bruke forsvarets utstyr, rimelig og har blitt kvalitetstesta av mange kull med vernepliktige før du tar det i brukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel diskuteres hvor mange som egentlig trenger for eksempel tre-lags Gore-tex, men for mange som er mye ute er det utvilsomt en bra løsning med tanke på "vanntetthet" og vindtetthet, samt at noe fuktighet slipper ut. Dersom man har et normalt friluftsliv med litt turer her og der, og man er ute etter fullt brukbart og bra tøy, så trenger man ikke Gore-tex til fem tusen pluss. Skal du på fjellet, så er det viktigste at yttertøyet er vindtett. Har man i tillegg et enkelt og greit regntøy i sekken, så klarer man seg fint.

Når det er sagt, så er det veldig lett å la seg rive med av blant annet reklame eller hva venner eller butikkansatte anbefaler. Misforstå meg rett, Gore-tex er bra det og, men de aller, aller fleste ville klart seg fint uten.

Poenget mitt er rett og slett at mange, sikkert inkludert meg selv, bruker mye mer penger på klær enn hva som strengt tatt er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg kan anbefale Norrønas trollvegg bukse og jakke på det sterkeste. Det fungerer også med anorrakk eller annet tøy, men man må ikke kjøpe ny motens heller da. Etter som man Norrøna har kommet med en ny verson av trollveggen buksa og jakka kan man kjøpe det gamle utstyret billigere enn det nye (Har sett på Norrønas egen kolleksjon og da kostet den gamle bukse 2999 kr). Vil ikke anbefale noe paclite, greit de veier lite, men tåler ikke en dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Vil ikke anbefale noe paclite, greit de veier lite, men tåler ikke en dritt.

Så ille er det ikke, etter min erfaring. Jeg har Falketind bukse og jakke i Paclite og det har holdt i mange år og blitt brukt til alt bortsett fra de lengste fjellturene, der jeg har brukt en kraftigere jakke. Buksen holdt fint helt til jeg snublet gjennom et nypekratt i mørket, da den fikk tre rifter, som midlertidig er reparert med seildukstape. Buksen skal sendes til Norrøna, men jeg satser på å fortsette å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame som spør, antagelig ute etter turklær som ser fine ut, viktigere enn funksjonalitet. Turklær for fjellforumfolk ser ut til å være gtx, gtx, gtx, dermiXXX, softshell packlite etc. Jeg ler så jeg nesten gråter av hva som er turklær for de motebevisste idag, tettsittenede plastikkmembraner. Men så kaller da også trådstarter dette for "tur antrekk".

Forresten: Noen som vet hva membranene i disse "antrekkene" gjør med miljøet?

http://www.naturvernforbundet.no/cgi-bin/naturvern/imaker?id=75378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel for mange et kjent problem, men man føler seg litt maktesløse. Det beste vi kan håpe på er vel forskifter som tvinger frem nye og mindre skadelige produkter. Dessuten er impregneringsprodukter for bomull og andre stoffer heller ikke så snille mot miljøet. Man kan jo ikke gå naken heller... Men vask klærne minst mulig, og kjøp kvalitet som varer lengre. Det vil redusere utslipp i forbinnelse med produksjon og gi mindre avfall med slike forbinnelser.

Eller er det noen som har gode tips om miljøvenlige turklær som duger i høstvær på vestlandet, eller til en kjølig og våt nordlandssommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må bli ullklær fra topp til tå i alle lag det da, da holder du varmen noenlunde selv om du blir våt. :?

Er kanskje ikke så miljøvennlig med ull heller, sauen både promper, bæsjer og raper. :lol::shock:

Genialt inntll det kommer et vindt pust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsså blir det ganske tungt med vanntrukne ullklær :?

Ull er vel kanske noe av det mest miljøvenlige tøyet likevel.. Bomull (forøvrig lite egnet til turtøy i de fleste tilfeller) blir i dag i all hovedsak produsert med genmodifiserte bommulsplanter, og disse blir sprøytet... Kunststoff-produksjon gir også utslipp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.