Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips: Dag 1 Glittertind, dag 2 ?


JohnnyGunn

Anbefalte innlegg

Hei!

Først en liten historie: Var på Glittertind i sommer med barna. Gutt på 8 og jente på 10. Gutten holdt jo på å dø den første timen - det var bare såå slitsomt. Deretter gikk det som bare det. Tålmodighet og pauser er tingen. Men når vi skulle over snøen med isbreer på begge sider så var det bråstopp. Høydeskrekken slo til for fullt og han fikk nærmest panikk. Så da kom vi ikke lenger enn 2240. Han gråt fordi han ikke ville lenger. Hun gråt fordi hun ikke kom lenger. Men det var likevel en fin tur. 6,5 time på bena kan de være stolte over, syns jeg.

Så nå skal altså jenta og jeg ta hele turen. Kjører opp på fredag, går opp og ned på lørdag. Og så vil jeg gjerne ha tips til en tur på søndag. Jeg har kanskje med telt. Enten en tur i samme område, eller så vurderte jeg å kjøre mot Gjendesheim og ta en tur der, men båten inn og Besseggen vet jeg ikke om frister - det er vel vanvittig mye folk der er slik dag om det er bra vær. Sparer den turen til en annen gang, tror jeg.

JG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Hvis du ønsker en tur i samme område, med utgangspunkt fra Glitterheim, kan jeg anbefale Ryggehøi (2142). Jeg har selv vært på toppen ved flere anledninger, blant annet sammen med mine barn da de var 10-12 år. En veldig fin og ikke så krevende tur sammen med barn, ca. 5 timer tur-retur fra Glitterheim. Er du i tvil om veien opp spør du bare i resepsjonen på Glitterheim. For egen del anbefaler jeg at du starter på ruten mot Spiterstulen retning Skautflya, men hvor du etterhvert tar av stien opp mot Ryggehøhaugan. Hold helt til venstre opp mot flya/platået. Velger du en trassè for langt til høyre er det nokså mye ur og litt vanskelig å gå for barn. Fra toppen av Ryggehøi er det særdeles fin utsikt mot Veotindane. Anbefales !

Dersom du velger en tur i området rundt Gjendesheim, ville jeg anbefale en tur over Knutshø. Parker bilen ved Vargbakken og følg merket sti mot Leirungsdalen og senere Knutshø. Knutshø er fortsatt en noe undervurdert tur, men etter mitt syn nesten fullt på høyde med Besseggen. Flott utsikt og godt egnet for barn. Hele turen over Knutshø tar ca. 5 timer, litt avhengig av antall pauser mv.

Ha en fin tur !

Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.