Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har Harvefisket enda eller?


thopet

Anbefalte innlegg

Annonse
Hva slags fiske er det?

Det er en litt gammel fiskemetode, men veldig effektiv.

Fisken trekker mot land i mørket for å jakte. Da kan vi fiskere bruke mark som eneste kastvekt, og la den legge seg nesten helt inne ved land.

- Det er lurt å ha på en del mark på kroken. Og om fisken skulle ta den, burde man la det gå en stund før man gir tilslaget.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.. mange gamle fiskemetoder er vel etter hvert blitt avleggs og forsvinner i glemmeboken. Viktig å holde dem ved like. Når jeg var liten brukte vi å gjøstre etter kveite og flyndre. Dette har jeg ikke gjort siden. Det er et veldig spennende fiske, med robåt og vannkikkert og forskjellige typer "spyd". Vi snakket faktisk om å prøve dette fisket i høst igjen. Nevnte det til en gammel gubbe og han påsto at kveita ikke går opp på sandgrunnene lenger på grunn av at kobben jager den. Noen som har prøvd det?

Jeg har alt som skal til, men flyndrepiken er ødelagt så den må jeg lage en ny av.

Skuttulen er stor - hele 25 kg, todelt med pigg og mothaker som sikrer kveita. Det er tatt store fangster med denne i gamle dager. Vannkikkerten har jeg også ordnet, av treverk, med bitemerker etter mine forfedre i.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en litt gammel fiskemetode, men veldig effektiv.

Fisken trekker mot land i mørket for å jakte. Da kan vi fiskere bruke mark som eneste kastvekt, og la den legge seg nesten helt inne ved land.

- Det er lurt å ha på en del mark på kroken. Og om fisken skulle ta den, burde man la det gå en stund før man gir tilslaget.

:roll:

Det er omtrent slik jeg fisker hvis det er dårlig bett på fjellet. Da går jeg og legger meg, mens mark-kroken ligger ute. Som regel sitter det på en fisk når jeg drar den inn igjen. Den har da som regel svelget hele kroken. Er jo ikke så spennende fiske, men gir en sikker fangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken tiltrekker seg skarpt lys om natta. Det var ei natt det var bekmørkt, jeg skulle hente vann for å koke kaffe i lavvoen. Da det nærmeste vannet var et stykke unna kjørte jeg bil og satte lysene rett ned i vannkanten. Da kom det en liten stim med ørret. Jeg fylte opp vannkanna og tok med meg et par fisker :!: Det var bare å plukke de opp fra vannet med hånda.

Jeg tror ikke dette er en lovlig fiskemetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.