Gå til innhold
  • Bli medlem

Ombygging av Optimus 111


PrimusMotor

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt på å lage en mindre og letter primus basert på en Optimus 111. Nå er prosjektet endelig realisert!

Dette inngår i versjon 1:

- Brenner nr. 223, erstattning til 206(bråkebrenner) og 221(stillebrenner)

- Ståltank (gjengene på brenneren går ikke på messingtanken. Den finnes også med gjenger som passer på gamle tanker)

- Varmesjold fra gammel Optimus 111

- Løse stenger for kjele

- Løst reguleringsratt

- Festeplate i 1.5mm aluminium

Totalvekt: ca. 850g

Grunnen til at jeg valgte den nye brenneren var at jeg hadde lyst til å prøve den. Vil også ha en primus jeg kan fyre på bensin. Er jeg ikke fornøyd setter jeg bare tilbake den gamle bråkebrenneren med en ekstra vindskjerm. Den er også 100g letter(uten vindskjerm). Ståltanken og messingtanken veier det samme.

Motivasjonen for å bygge denne primusen var at jeg liker 111 godt, men har aldri likt metallboksen. Den veier nesten 900g og er sikkert fin som fotball i militæret. Jeg trenger ikke denne. Skal heller se om jeg kan putte primusen i en kjele, eller lage et deksel i tynn aluminium. En annen grunn til å bygge dette var at jeg hadde lyst:) Jeg kan poste arbeidstegning etter hvert hvis noen andre er interessert.

Nå skal den fylles og fyres i kveld, så skal jeg ta tiden på et kaffekok med det samme. Lurer på om den slår min gamle Radius?

Spørsmål til slutt: Må varmedekselet på tanken være der? Er det trykt å fyre uten?

post-3184-13347448534_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pent arbeide, går det bra å pakke den for transport så burde dette være en god løsning.

Varmeskjoldet er ment å sikre tanken mot overheting, med bensin vil jeg vel si at den må være der, på parafin avhenger det i større grad av omgivelsestemperatur, og mulighet til å bli kvitt varmen, blir tanken ubehgelig å ta på uten , så bør det vel være på?

dsk

PS

Dette er ikke transportvennlig, men veldig effektivt i vind.

DSCN0486.jpg

DSCN0488.jpg

DSCN0487.jpg

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin løsning for koking utendørs med mye vind, men et stort minus at du ikke får plass til brennerdelen i kjelen lenger.

Regnet med at jeg ikke var den første som gjorde noe slikt. Jeg skal nok ikke bruke denne på høyfjellet, så vind er neppe noe problem. Det var heller et poeng å lage noe som ser bra ut i tillegg til å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmeskjoldet er ment å sikre tanken mot overheting, med bensin vil jeg vel si at den må være der, på parafin avhenger det i større grad av omgivelsestemperatur, og mulighet til å bli kvitt varmen, blir tanken ubehgelig å ta på uten , så bør det vel være på?

DS

Jeg har en 111 c som jeg fyrer med bensin. Når denne har stått på en stund blir tanken veldig varm selv på vinterstid (inne i teltet). Dette har bekymret meg en del ganger når jeg faktisk brenner meg på tanken...

Spesielt gjelder dette med store kjeler på, men den har ikke gått i lufta enda..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvefyrt!

Fylte på tennveske og godt med rødsprit. Spriten brant lenge, sikkert p.g.a. veken. Tente på toppen og det brant med litt gul flamme. Pumpet en del og lot det stå. Når brenneren fikk opp varmen var det masse fine, blå flammer:) Litt gulere når den fyrer på lav effekt.

Så den store testen:

Fylte 1.0l vann(15 grader) i en gammel kaffekjele av aluminium. Satte på og startet klokka. Etter 3minutter og 15 sekunder kokte vannet! Det skal jeg si meg fornøyd med. Mye raskere enn den gamle Radius'en. Neppe mange brennere som koker særlig raskere?

Jeg skal helt sikkert la varmesjoldet stå. Etter at jeg hadde kokt kaffevann var sjolded blått på midten. Tanken ble også ganske varm.

Den korte stangen med lite ratt fungerer også bra. Slipper å tenke på pakningen når jeg pumper.

Vindskjermen på brenneren står nesten nede på bunnplaten, bare 2-3 mm klaring. Dette fører forhåpentligvis til at forvarningen på brenneren blir bedre. Jeg har kortet ned avstandsstykke mellom brenneren og spritskåla med ca. 10mm for å få den plan og så lav som mulig.

Det eneste som jeg tror jeg må endre er å flytte den ene stanga som kjelen står på. Den kom så nærme brenneren at den sto inni flammen og ble helt rødglødende. Ikke sikkert at det har noe og si.

Konklusjonen er at dette ble en glimrende primus, uten at den er prøvd på annet drivstoff eller i mye vind. Vind er neppe noe stort problem med så stor vindskjerm.

Hvis noe lurer, så kan jeg innrømme at jeg er ingeniør:) Liker å bygge og teste ting. Jeg er også en ekte primusentusiast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte du den, Rune? Tenkte meg det:)

Her er arbeidstegning og deleliste! Kun deler fra Clas Ohlson.

Det er ikke umulig at jeg kan lage noen ekstra plater og med kjeleholdere etter vært hvis det ser uoverkommelig ut å lage dette selv. Ellers er det svært enkelt hvis man har tilgang på platesaks, gjengeverktøy og skrustikke.

Bare send meg en PM.

post-3184-133474486107_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig prosjekt.

Hvis du monterer dette på ei aluminiumsplate / stekepanne som passer akkurat som lokk på et kokekar, har du en kjempefin, stødig og kompakt løsning. Primusen inkludert tank pakkes da naturlig inni kokekaret under transport, du beskytter primusen, og du har med kokekar. Du bør riktignok ha med enda ett lokk hvis du vil holde koketiden nede.

Sannelig. Det var dette jeg skulle gjort hvis jeg hadde litt færre tommeltotter og litt mer fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.