Gå til innhold
  • Bli medlem

Hyggelege turisthytter


FU

Anbefalte innlegg

Enkelte her inne forbanner alt som heiter turisthytter, og nokre hytter i særdelesheit (utan å nemne namn på hytter). Men enkelte av oss synes turisthytter kan vere hyggeleg, og eg ønsker gjerne tips om (betjente) hytter som er spesielt hyggelege å kome til.

Sjølv var eg blant anna på Stigstuv turisthytte i sommar, og satte veldig pris på den. Hytta er ikkje spesielt stor, og me var uvanleg få gjester på hytta den dagen eg var der (berre fire!), noko som sjølvsagt gjorde at vertskapet fekk god til til gjestene, og til å fortelje om hytta, historia til hytta og om området. Trass i få gjester fekk me svært god mat (fjellaure), til dømes i motsetnad til Krækkja kvelden før der me fekk innbakt sei (klassiske fjellmat...?).

Har andre tips om hyggelege turisthytter? Kva gjorde hytta hyggeleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Enkelte her inne forbanner alt som heiter turisthytter, og nokre hytter i særdelesheit (utan å nemne namn på hytter). Men enkelte av oss synes turisthytter kan vere hyggeleg, og eg ønsker gjerne tips om (betjente) hytter som er spesielt hyggelege å kome til.

Noen av oss som ikke er bosatt i Norge, og ikke har bil, er jo nok så avhengig av turisthytter. Jeg har da også stort sett bra erfaringa med hyttene, men komforten koster kassa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alderen har jeg hatt mindre lyst til å bære tungt, dermed blir hytteopphold mer og mer nødvendig. I tillegg til at det er hyggelig der, synes jeg også at det er viktig med god mat. Og veldig mange steder er maten kjempegod. Synes særlig Leirvassbu og Fondsbu har god mat, derfor er det fint å dra dit. Begge steder hyggelig betjening, og begge steder masse flotte topper i nærheten :? Dette er jo hytter med mye folk, det kan bli litt stress, men gir også muligheter for å treffe noen det er spennende å snakke med, og som kanskje kan fortelle om lure ruter til toppene og hvor utfordringene ligger. :shock:

Derfor, jeg ligger gjerne på hytte, med de mulighetene det gir :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom to netter på Spiterstulen nå i august. Tror det blir lenge til neste gang. Fulle ungdommer fra Blærum som ravet rundt i gangene på nettene og opptelling av antall skiver til nistepakke. Middagsmaten var heller dyr og dårlig. Nei takk. Foretrekker ubetjente hytter. De mest praktiske hyttene har jeg funnet i indre Troms. Plassert slik i terrenget at en ikke trenger å grave seg inn. Små, med en god vedovn som varmer stua fort opp fra -20 til +20. Da får det heller være at de mangler proviant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste DNT-opplevelse har vært på en selvbetjent hytte med hyttevakt. Vi hadde gått rundtur i Ryfylkeheiene så hyttevaktene på Nilsebu ventet oss tilbake etter 4 dager med regnvær (da også). De så at vi kom, og sto klare med tau siden elva hadde vokst godt over vadestedet. Da vi kom våte og slitne inn, kunne de tilby fersk og nysløyet ørret til middag! Vi jublet over fersk fisk etter mye DNT-selvbetjeningsmat. Takken fra oss var å steke pannekaker til hyttevaktene kvelds - og da disket de opp med nyplukkete blåbær!

:D

- men vi syntes fryktelig synd på de som kom gående fra Lysebotn (9 timers tur) sent på kvelden i regnet siden alle godsakene var fortært...

Min verste opplevelse var forøvrig på samme hytta et par år tidligere (uten hyttevakt) - og involverer en veldig desperat nederlandske turist med nyrestein (men det visste han ikke da) - men det er en annen historie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Fondsbu fikk vi i fjor en sang ved middagen av hyttevertinnen. Det var skikkelig stilig. Maten var også god med fisk.

Gjendebu har en hyggelig hyttesjef.

På Krækkja bør man bestille foredrag. Kjell er flink til å fortelle om hytta's historie.

På Kobberhaughytta fikk vi bra mat (lasagna og ostekake), endelig noe annet enn standard kjøtt og poteter med brun saus. Også hyggelig bevertning.

Heinseter synes jeg er koselig pga. størrelsen.

Finsehytta har ikke noe spesielt i mine øyne. Selv om kokken serverte smalehovet i fjor.

Tuva har hyggelig vertinne og god mat, men det gjelder å ikke komme for tidlig. Da er det veldig travelt med dagturtister.

Ellers har jeg ikke vært på så mange hytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant betente hytter trivest eg godt på Innerdalshytta (privat) i Sunndalsfjella/Trollheimen. Mellom Hardanger og Sogn der eg gå til vanleg er det ikkje betente hytter, men det er stundom hyttevakt på Selhamar i Stølsheimen, som óg vandrar rundt til andre hytter for tilsyn. Eg kan berre understreka det Dag G - Evje nemner om dei ubetente hyttene i Troms. Sjølv var eg innom eit par ubetente hytter nordaførr i ferien, 1 i Vest-Lofoten (godt alternativ til overprisa rorbuer for meg som var på tur nordaførr åleine), og 1 eit stykke utpå Senja. Hyttene er heilt utmerka der, og hytta på Senja hadde eg heilt for meg sjølv.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alderen har jeg hatt mindre lyst til å bære tungt, dermed blir hytteopphold mer og mer nødvendig. I tillegg til at det er hyggelig der, synes jeg også at det er viktig med god mat. Og veldig mange steder er maten kjempegod. Synes særlig Leirvassbu og Fondsbu har god mat, derfor er det fint å dra dit. Begge steder hyggelig betjening, og begge steder masse flotte topper i nærheten :x Dette er jo hytter med mye folk, det kan bli litt stress, men gir også muligheter for å treffe noen det er spennende å snakke med, og som kanskje kan fortelle om lure ruter til toppene og hvor utfordringene ligger. :D

Derfor, jeg ligger gjerne på hytte, med de mulighetene det gir :D

Jeg kan bare si meg heilt enig. Hyttene er som oaser i fjellet, og det mange koselige folk man treffer der, flere er blitt til varig vennskap.

Jeg liker heller ikke å drasse på 20kg, og ikke ha noe å dele opplevelsen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg pleier alltid å bruke hytter på tur. Planlegger mer telting framover, men det er ikke pga av hytte-erfaringer. Dog syns jeg frokosten på overfyllte hytter er bare pes og mas.

Skogadalsbøen og Gjendebu kan også jeg anbefale. Fondsbu også, men der liker jeg meg bedre på vinteren - liksom litt mye trafikk der sommerstid. Leivassbu har god mat, men det er litt stusselig der alene. Å sitte ved et enmannsbord til middag er ikke noe stas :D

Var i Rondane i påska. Øvre Dørålseter var vel den enkleste, men også hyggeligste. Rondvassbu i påska var som Oslomarka eller Hemsedal - vanvittig med folk (kom dit tidlig ettermiddag og det var overfyllt med øldrikkende "ski"-gåere).

JG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg pleier alltid å bruke hytter på tur. Planlegger mer telting framover, men det er ikke pga av hytte-erfaringer. Dog syns jeg frokosten på overfyllte hytter er bare pes og mas.

JG

Frokosten på dnt-hytta kan være en prøvelse å komme gjennom med lang kø og ventetid :shock:

Problemet er de som vil ha hele menyen i en jafs – isteden for å hente flerr ganger.

Jeg har ofte brukt grøt trikset: Det består i fort at gå utenom køen og slenge noe havregrøt i tallerkenen og sette sig å spise.

Når havregrøten min er spist opp bruker køen å være raset ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Rondvassbu med ei gruppe folkehøgskolelever litt før påske nå i vår. Må si vi var godt fornøyd med service og mottakelse. Fikk til og med egen peisestue å sitte i utover kvelden. Var bra med plass der da, og faktisk nesten bare utenlandske gjester utenom oss.

Favoritthyttene er imidlertid noen av de åpne buene i Femundsmarka, spesielt de som ligger slik at de store gruppene med kanopadlere ikke kan se dem fra elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en noen turisthytter jeg liker i rangert rekkefølge.

1. Sigridsbu. Ubetjent hytte rett ved Bletoppen. Herfra går man bort på fjelltopper, ikke opp...

2. Fanaråken. Meget hyggelig betjening. Overraskende behagelig, nesten urbant på 2089 meter.

3. Turtagrø. Bra utvalg av Islaywhiskyer i baren. Kul utsikt. Gulvet i annekset er 3+, utsatt men gode tak. Masse gøyale fjellbøker i biblioteksbaren

4. Rondvassbu. Flott beliggenhet. Koselig til å være en så stor hytte.

5. Valdresflya vandrerhjem. Trivelig plass med vaffeloppskrift brodert på en duk på veggen! Koselig betjening. Bra beliggenhet. Eneste minus er at bikkja til innehaversken pisset på det ene bilhjulet mitt for noen år siden. Ikke bra.

6. Sognefjellshytta. MYE triveligere, renere og penere enn konkurrenten Krossbu. God mat! Signaturen til langrennsdopere på mange av veggene.

7. Gjendesheim. Bedre enn sitt rykte. Helt greit på alle måter. Billige enkeltrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strandalshytta, kalles Ryfylkes perle, og det er ikke uten grunn.

God mat, god service og en flott beliggenhet. Har ikke prøvd de selv, men det går gjetord om komlene, som de sier i Stavanger, eller raspeballer/klubb, som de sier andre steder. I tillegg er hytten pusset opp de siste årene.

Det eneste minus, er at hytta er blitt veldig populær i helgene rundt skolestart og på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som antyda i trådstarten er det ein del folk her som har ein tanke mannevonde kjensler knytt til turisthytter generelt og særleg enkelte spesielt, som også ein annan nyleg oppretta tråd illustrerer godt... :)

Men takkar for mange gode tips om hytter folk har likt seg på så langt! Sjølv set eg stor pris på hyttene, både dei sjølvbetjente og betjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogadalsbøen lurer jeg på om er min favoritt :) : Hyggelig og hjelpsom betjening. Ringte en gang og var bekymret for datter som hadde vært på Gjertvasstind med kjæresten, og bare hyggelige mot en overbekymret mor som ikke tror barna klarer seg uten henne. Desstuen ikke helt nazivelde på når det er mulig å få mat/drikke. Og det er digg med fatøl når en kommer inn på tunet etter en lang dag. God stemning foran hytta da. Det er noe litt sydlandsk ved stemningen på Skogadalsbøen. :?

Og ikke minst: det er en kjempeflott badekulp i elva rett ovenfor, til og med massasjedusj :D Er et Must på gode dager :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den triveligste DNT-hytta jeg har vært innom er Vollasetra i Sunndalen, helt sør i Trollheimen. Dette er et gammelt seteranlegg bestående av sel, fjøs og eldhus som er restaurert til selvbetjeningshytte for ikke så lenge siden. Den ligger nydelig til oppe i dalsida med utsikt over Sunndalen. Det er ingenting ved denne "hytta" som minner om en vanlig DNT-selvbetjeningshytte, den har særpreg.

post-1574-133474487765_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den triveligste DNT-hytta jeg har vært innom er Vollasetra i Sunndalen, helt sør i Trollheimen. Dette er et gammelt seteranlegg bestående av sel, fjøs og eldhus som er restaurert til selvbetjeningshytte for ikke så lenge siden. Den ligger nydelig til oppe i dalsida med utsikt over Sunndalen. Det er ingenting ved denne "hytta" som minner om en vanlig DNT-selvbetjeningshytte, den har særpreg.

Helt enig. Hytta har en hyggelig eier som også eier campingplassen nedenfor stien. Jeg har ofte bodd på campingplassen og har en gang tatt turen opp til den gamle hytta. Den er kjempekoselig.

Kanskje minner hytta ikke om DNT, fordi den ikke eies av DNT, men bare leies ut via dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg var i helgen innom Bårdsgarden og Vassendsetra i Trollheimen. Begge hyttene anbefales. De er selvbetjente. Den første er en luksushytte med dusj. Den andre er en koselig liten hytte uten vann og strøm. Den beskyttet godt mot snøstormen som raste ute. Om sommeren skal det visstnok selges fersk mat på seteren ved siden av som nå var stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.